Pedagogika rodziny PSY-Coach>PedrodzW
Zakres tematyczny
1) Wprowadzenie w problematykę rodziny. Różne ujęcia rodziny i różne sposoby jej definiowania. Funkcje rodziny. Pedagogiczna typologizacja rodzin. 2) Rodzina a rozwój dziecka. Znaczenie rodziny w życiu dziecka. Rola więzi emocjonalnych w rodzinie i ich wpływ na rozwój i funkcjonowanie dziecka. Przeobrażenia więzi emocjonalnych w rodzinie. Zaburzenia więzi emocjonalnych w rodzinie – przyczyny i skutki. 3) Rodzinne uwarunkowania startu edukacyjnego i społecznego dzieci i młodzieży. Rodzina a start oświatowy i osiągnięcia szkolne dzieci i młodzieży. Rodzina a orientacje życiowe młodzieży. 4) Rodzina z dzieckiem specjalnej troski. Nowa sytuacja rodziny i zachodzące w niej zmiany. Fazy przystosowania się rodziców (rodziny), do nowej sytuacji. Sytuacja i reakcje rodzeństwa. 5) Rodzina niepełna i jej specyfika. Przyczyny niepełnej struktury rodzin. Problemy samotnego rodzicielstwa. Psychoemocjonalna sytuacja dziecka wychowującego się w rodzinie niepełnej. 6) Rodzina zrekonstruowana. Znaczenie rodziców naturalnych. Specyfika roli ojczyma i macochy. Najczęstsze problemy rodzin zrekonstruowanych. Sytuacja dzieci w rodzinie. 7) Rodzina współczesna i jej przemiany. Zagrożenia współczesnej rodziny. 8) Postawy rodzicielskie i style wychowawcze rodziców. Pozytywne i negatywne postawy rodzicielskie oraz ich wpływ na rozwój i funkcjonowanie dziecka. Pozycja dziecka w rodzinie i jej wyznaczniki. 9) Błędy wychowawcze. Wychowanie skuteczne, nieskuteczne i błędne. Źródła błędnych zachowań rodziców Skutki błędów wychowawczych. Kategorie błędów wychowawczych. 10) Dziecko w rodzinie dysfunkcyjnej. Dziecko żyjące w biedzie. Dziecko osamotnione. Dziecko bite i wykorzystywane. Dziecko w rodzinie alkoholowej. Dziecko telewizyjne i komputerowe. 11) Relacje rodzina – szkoła. Współuczestnictwo rodziców w procesie edukacji dzieci. Powinności rodziców i nauczycieli w procesie edukacji. Syntonia oddziaływań wychowawczych rodziny i szkoły. Przyczyny niedomogów współdziałania rodziny i szkoły. Kształtowanie świadomości wychowawczej rodziców. Formy kształtowania kultury pedagogicznej rodziców. 12) Obszary i możliwości pedagogicznego, psychologicznego i socjalnego wspomagania współczesnej rodziny polskiej.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student posiada wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, ich prawidłowości i zakłóceń.
Rozumie problematykę środowiska wychowawczego, jakim jest rodzina, jego specyfikę i procesy w nim zachodzące.
Wykorzystuje podstawową wiedzę teoretyczną dotyczącą rodziny oraz analizuje i interpretuje jej problemy (edukacyjne, wychowawcze, opiekuńcze, kulturalne i pomocowe), a także motywy i wzory ludzkich zachowań.
Jest przekonany o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym.
Rozumie wagę zachowania się w sposób profesjonalny, i konieczności przestrzegania zasad etyki zawodowej.
Kryteria oceniania
Wykład informacyjny, wykład problemowy, analiza tekstu, dyskusja, prezentacje multimedialne.
Literatura
Cudak H., Szkice z badań nad rodziną, Kielce 1995.
Izdebska J., Dziecko w rodzinie u progu XXI wieku, Białystok 2000.
Kawula S., Brągiel J., Janke A.W., Pedagogika rodziny, Toruń 1998.
Plopa M., Psychologia rodziny: teoria i badania, Elbląg 2004.
Ziemska M., Postawy rodzicielskie, Warszawa 1973.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: