Rola psychologa w placówkach edukacyjnych PSY-Coach>RolWar
1. Prawa i obowiązki rodziców, psychologa oraz placówki oświatowej w kontekście pomocy psychologicznej udzielanej dziecku.
2. Prawa dziecka – teoria i praktyka.
3. Zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży – co w tej kwestii może zrobić psycholog szkolny?
4. Co to znaczy nauczyć się „mądrego myślenia?” Psychologia pozytywna w edukacji i wychowaniu. część 1.
5. Czy porażka oznacza przegraną? Kształtowanie odporności na niepowodzenia. Psychologia pozytywna w edukacji i wychowaniu część 2.
6. Poczucie własnej wartości, samoocena, samoakceptacja. Na co szczególnie zwrócić uwagę u dzieci z dysfunkcjami rozwojowymi?
7. Jak przekazywać informację zwrotną? Konstruktywna krytyka czy „pozytywny” bełkot.
8. Czy stare oznacza przestarzałe? Wsparcie rozwoju dziecka w praktyce psychologicznej.
9. Widzieć osobę czy „problem”? Kwestia spojrzenia na specjalne potrzeby edukacyjne.
10. O diagnozie dysleksji słów kilka.
11. Dyskalkulia – co powinien wiedzieć psycholog edukacyjny?
12. Dziecko z mutyzmem w rzeczywistości szkolnej.
13. Praca indywidualna a praca z grupą. Jakie umiejętności przydają się, gdy wsparcie psychologiczne skierowane jest do większej liczby osób?
14. Kontakty psychologa szkolnego z rodzicami i nauczycielami – rutyna czy wyzwanie?
15. Podsumowanie
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
PPnMpK_W14 Student zna metodykę prowadzenia działań edukacyjnych przez nauczyciela psychologa: zasady projektowania zajęć z uczniami, projektowania zajęć dla nauczycieli i rodziców.
PPnMpK_W15 Student zna zasady współpracy placówki systemu oświaty z poradnią psychologiczno-pedagogiczną.
PPnMpK_W16 Student rozumie rolę psychoedukacji w oddziaływaniach edukacyjnych, zna zasady udzielania porad psychologicznych nauczycielom, rodzicom lub opiekunom w działaniach wychowawczych.
PPnMpK_U10 Student potrafi zaplanować i przeprowadzić zajęcia warsztatowe dla uczniów o charakterze odpowiadającym roli nauczyciela psychologa w placówce systemu oświaty, w tym integracyjne, psychoprofilaktyczne i rozwijające kompetencje społeczno-emocjonalne oraz umiejętności samodzielnego zdobywania wiedzy.
PPnMpK_U11 Student umie analizować sytuacje i zdarzenia psychologiczno-pedagogiczne zaobserwowane lub doświadczone w czasie praktyk.
PPnMpK_K01Student potrafi nawiązywać dobry kontakt z uczniem, jego rodzicami lub opiekunami.
PPnMpK_K02 Student potrafi nawiązywać dobry kontakt z nauczycielami, dyrekcją, pedagogiem szkolnym i innymi pracownikami placówki edukacyjnej.
Kryteria oceniania
Zaliczenie na podstawie:
1. Aktywny udział w zajęciach (możliwe 2 nieobecności);
2. Przeprowadzenie warsztatu dla grupy na zajęciach oraz 2 ankiet dotyczących pracy psychologa.
Literatura
Bednarek, D., Bednarek, H. (2023). Psychologia edukacyjna. Warszawa, PWN.
Katra, G., Sokołowska, E. (2021). Rola i zadania psychologa we współczesnej szkole. Warszawa: Wolters Kluwer Polska.
Linley, P. A., Joseph, S. (2007). Psychologia pozytywna w praktyce (A. Jaworska-Surma, tłum.). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
(s. 132-152).
Fortuna, P. (2013). Pozytywna psychologia porażki (s. 103-149). Sopot: GWP.
Kwiatek, P., Bajer, P. P. (2013). Aplikacja psychologii pozytywnej w edukacji na przykładzie doświadczenia Geelong Grammar School (Australia). Przegląd Badań Edukacyjnych (Educational Studies Review), 2(17), 227-244.
Zbonikowski, A. (2011). Poczucie własnej wartości dziecka z ograniczeniami w rozwoju. Pedagogika Rodziny, 1(3 i 4), 59-69.
Biernat, R. (2016). Troska o poczucie własnej wartości dzieci w rzeczywistości szkolnej – wymiar teoretyczny i praktyczne implikacje. Społeczeństwo. Edukacja. Język, 4, 151-167.
Dweck, C. (2013). Nowa psychologia sukcesu (A. Czajkowska, tłum.). Warszawa: MUZA SA.
Kos, E. A. (2020). Specyfika funkcjonowania dziecka z mutyzmem wybiórczym w środowisku pozarodzinnym. W: Zając E., Szurek M. (red.): Interdyscyplinarne aspekty diagnozy i terapii logopedycznej (227–244). Łódź: Wydawnictwo UŁ.
Mordzak, M. (2018). Przebieg edukacji osób z mutyzmem wybiórczym. W: M. Chmielewska, M. Kamińska (red.), Edukacja otwarta (s. 125-148).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: