Podstawy wychowania chrześcijańskiego PSY-Coach>WychChĆ
Zagadnienia:
System prewencyjny Jana Bosko.
System wychowania Urszuli Ledóchowskiej.
System wychowawczy Bronisława Markiewicza.
Wychowanie wg Edmunda Bojanowskiego.
Pedagogia Marceliny Darowskiej.
Pedagogika Marii Montessori.
Wychowanie religijne Sofii Cavalletti.
Wychowawca w ujęciu Romano Guardiniego.
Wychowawca w ujęciu Marii Grzegorzewskiej.
Wychowanie w dokumentach Kościoła katolickiego.
Personalistyczna koncepcja wychowania Jana Pawła II.
Ryzyko wychowawcze Luigiego Giussaniego.
Uniwersalizm pedagogiczny Jacek Woroniecki.
Wychowanie integralne w ujęciu Benedykta XVI.
W cyklu 2022/2023-L:
Studenci w kilkuosobowych zespołach przygotowują projekt, który mógłby być zrealizowany z budżetu publicznego. W ramach projektu opracowują koncepcję, która będzie można wykorzystać w ramach szeroko rozumianego wsparcia psychologicznego (poradnictwo, konsultacje, psychoedukacja, profilaktyka). |
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/2025-L: | W cyklu 2023/2024-L: | W cyklu 2022/2023-L: |
Efekty kształcenia
1. Student zna założenia wybranych chrześcijańskich koncepcji wychowawczych
2. Student tworzy poprawne wypowiedzi naukowe - ustne, pisemne, multimedialne
3. Student podejmuje krytyczną refleksję nad zagadnieniami dotyczącymi koncepcji chrześcijańskiego wychowania.
Kryteria oceniania
Obecność na zajęciach (dopuszczona nieobecność na jednym spotkaniu).
Prezentacja podczas zajęć wybranego zagadnienia - prezentacja multimedialna. Przedstawianie uczestnikom podczas zajęć wybranego zagadnienia - w formie ustnej wraz ze slajdami - po niej następuje dyskusja nad zagadnieniem.
Aktywność w dyskusjach.
Literatura
Misiaszek K., Główne idee systemu prewencyjnego Św. Jana Bosko, „Seminare” 1987/1988, s. 37-65.
Olbrycht K., Zarys systemu wychowania Urszuli Ledóchowskiej, Ząbki 2002, s. 28-76.
Miksza M., Zrozumieć Montessori, Kraków 2017, s. 23-41; Montessori M., Odkrycie dziecka, Łódź 2014, s. 248-253.
Cavalletti S., Katecheza Dobrego Pasterza: pewna przygoda, w: Pedagogika Marii Montessori w Polsce i na świecie, red. B. Surma, Łódź-Kraków 2009, s. 199-205; Surma B., Charakterystyczne cechy formacji religijnej według koncepcji pedagogicznej Marii Montessori, w: Pedagogika Marii Montessori w Polsce i na świecie, red. B. Surma, Łódź-Kraków 2009 s. 213-223.
Pius XI, Divini illius Magistri; SVII, Gravissimum educationis.
Bednarski F. W., Uniwersalizm pedagogiczny o. Jacka Woronieckiego, „Roczniki Teologiczno-Kanoniczne Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego” 1959, t. 6, z. 1-2, s. 59-75;Woroniecki J., Program pedagogiki integralnej, w: Tenże, Wychowanie człowieka. Pisma wybrane, Kraków 1961, s. 9-29.
Drzeżdżon W., Wokół personalistycznej koncepcji wychowania Jana Pawła II, „Język-Szkoła-Religia” 2018, nr 3, s. 99-112; Mastalski J., Zasady wychowawcze w nauczaniu Jana Pawła II, „Studia Socialia Cracoviensia” 2011, R. 3, nr 1 (4), s. 27-47;
Giussani L., Ryzyko wychowawcze jako tworzenie osobowości i historii, Kielce 2002, s. 78-104; Rynio A., Charyzmat pedagogiczny ks. Luigiego Giussaniego, „Pedagogia Christiana” 2007, nr 2(20), s. 91-100.
Strojecka-Zuber R., Założenia systemu wychowawczego ks. Bronisława Markiewicza. Studia Pedagogiczne. Problemy Społeczne, Edukacyjne i Artystyczne 1996, 11, 29-45.
Wierzbicki M., Matsulevich S., Wychowawca i jego rola w ujęciu Edmunda Bojanowskiego. Roczniki Pedagogiczne 2017, 9 (45), 101-114.
Szczupał B., Maria Grzegorzewska o godności człowieka – w konfrontacji ze współczesnością, „Lubelski Rocznik Pedagogiczny” 2016, T. XXXV, z. 3, s. 9-18.
Guardini R., Wiarygodność wychowawcy, „W Drodze” 1991, nr 11 (219), s. 68-76.
Lubiński D., Integralne wychowanie w myśli Benedykta XVI, w: Filozoficzny i teologiczny wymiar sprawności moralnych w wychowaniu. Rozprawy i studia, red. I. Jazukiewicz, E. Kwiatkowska, Szczecin 2012, s. 179 - 203.
Osial W., Chrześcijanskie inspiracje w pedagogice – refleksja nad wartością wychowania religijnego na przykładzie pedagogii bł Marceliny Darowskiej, Łódzkie Studia Teologiczne 2011, 20, s. 235-250.
W cyklu 2022/2023-L:
1. Rusiecki. M (2007). Cele wychowania chrześcijańskiego. W: Rynio, A. (red.) Wychowanie chrześcijańskie. Między tradycją a współczesnością. Kraków: WAM |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: