Podstawy wychowania chrześcijańskiego PSY-Coach>WychChW
Wykłady skupię się wokół następujących treści:
1. Chrześcijaństwo jako religia i system filozoficzny. Rozwój myśli chrześcijańskiej – źródła, etapy, perspektywa dynamiczna. Wybrane błędy i „błędy” chrześcijaństwa
2. Chrześcijańskie spojrzenie na kulturę
3. Źródła i podstawy wychowania chrześcijańskiego
4. Praca jako powołanie i czynnik kształtujący osobę
5. Wychowanie chrześcijańskie a rozwój człowieka
6. Kulturowe zagrożenia wychowania z perspektywy chrześcijańskiej
7. Wartości obiektywne: prawda, autorytet, sumienie, prawa mniejszości
8. Godność osoby ludzkiej i jej wymiar noetyczny, osoba ludzka na tle społeczności (społeczeństwa kolektywistyczne i indywidualistyczne)
9. Miłość jako wypełnienie sensu ludzkiego życia
10. Pojęcie wolności, „wolność od”, „wolność do”
11. Sumienie jako instancja moralno-etyczna
12. Mieć czy być? Wychowanie jako proces budowania osobowości (nie tylko technologiczne przygotowanie)
13. podstawowe chrześcijańskie koncepcje wychowawcze
W cyklu 2022/2023-L:
Wykłady skupię się wokół następujących treści: |
W cyklu 2024/2025-L:
Chrześcijaństwo jako religia i system filozoficzny. Rozwój myśli chrześcijańskiej – źródła, etapy, perspektywa dynamiczna. |
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/2025-L: | W cyklu 2023/2024-L: | W cyklu 2022/2023-L: |
Efekty kształcenia
1. Student rozumie czym je3st chrześcijaństwo rozumiane jako system religijny i społeczny
2. Student potrafi wskazać główne idee jakie wniosło chrześcijaństwo we współczesną kulturę i społeczeństwo.
3. Student zna podstawowe chrześcijańskie koncepcje wychowawcze.
Kryteria oceniania
1. Egzamin pisemny na koniec semestru.
Literatura
1. Rusiecki. M (2007). Cele wychowania chrześcijańskiego. W: Rynio, A. (red.) Wychowanie chrześcijańskie. Między tradycją a współczesnością. Kraków: WAM
2. Solak A. (2004). Wychowanie chrześcijańskie i praca ludzka. Studium współzależności. Warszawa: WN UKSW.
3. Nowak, M., Ożóg T. (2000). Wychowanie chrześcijańskie a kultura. Lublin: WN KUL
4. Lakoff, L. Johnson, M. (2010). Metafory w naszym życiu. Warszawa: Aletheia
5. Huizinga, H. (2007). Homo ludens. Warszawa: Aletheia
6. Berne, E. (2005). W co grają ludzie. Warszawa: PWN
7. Dudek, Z. (2013). Psychologia mitów greckich. Warszawa: Eneteia
8. Dzidek, T., Kamykowski, Ł., Napiórkowski A. (2006). Teologia fundamentalna t. 5. Poznanie Teologiczne. Kraków: PAT
9. Halik T. (2011). Cierpliwość wobec Boga. Kraków: WAM
W cyklu 2024/2025-L:
Rusiecki M. (2007). Cele wychowania chrześcijańskiego. W: Rynio A. (red.), Wychowanie chrześcijańskie. Między tradycją a współczesnością. Kraków: WAM. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: