Seminarium magisterskie PSY-JSM-Smgr-KMŁ
Treści kształcenia:
1. Zasady przygotowania pracy dyplomowej o charakterze badawczo- aplikacyjnym.
2. Etapy konstruowania projektu.
3. Metodologia badań prowadzonych w ramach przygotowywanej pracy dyplomowej.
4. Prezentacja przez studentów własnych propozycji zagadnień stanowiących przedmiot badań do prac dyplomowych.
5. Przegląd literatury przedmiotu i prezentacja wybranych pozycji.
6. Określenie celu i przedmiotu badań.
7. Zasady formułowania pytań badawczych i hipotez.
8. Kryteria wyboru metod właściwych dla realizacji projektu .
9. Wybrane metody analiz statystycznych wykorzystywanych w realizowanych projektach.
10. Prezentacja poszczególnych etapów procesu przygotowywania pracy dyplomowej.
Plan pracy:
I semestr:
- określenie problemu badawczego;
- prezentacja podczas zajęć obejmująca cel badania, teorie, definicje, literaturę naukową, badania naukowe, narzędzia badawcze z obszaru wybranego problemu badawczego, a także zaproponowanie grupy badanej;
ZALICZENIE: wspomniana wyżej prezentacja oraz pisemna dokumentacja w formie konspektu pracy magisterskiej, a dokładniej jej poszczególnych rozdziałów tj, Przegląd literatury, Hipotezy, Metodologia (w tym Grupa Badana, Narzędzia, Zmienne);
II semestr:
- poprawki do części wypracowanej w pierwszym semestrze;
- prezentacja podczas seminarium obejmująca wybrane narzędzia, grupę badaną, hipotezy oraz zmienne;
- pisanie pracy w obszarze metodologii, hipotez oraz części teoretycznej;
- rozpoczęcie zaplanowanych badań;
ZALICZENIE: wspomniana wyżej prezentacja oraz poszerzona pisemna dokumentacja w formie konspektu pracy magisterskiej, a dokładniej jej poszczególnych rozdziałów tj, Przegląd literatury, Hipotezy, Metodologia (w tym Grupa Badana, Narzędzia, Zmienne, Procedura);
III semestr:
- kończenie przeprowadzania zaplanowanych badań;
- opracowywanie statystyczne wyników oraz ich opisanie;
ZALICZENIE: pisemna dokumentacja w formie pracy magisterskiej, a dokładniej jej poszczególnych rozdziałów tj, Przegląd literatury, Hipotezy, Metodologia (w tym Grupa Badana, Narzędzia, Zmienne, Procedura), Wyniki;
IV semestr:
- dyskusja wyników w odniesieniu do części teoretycznej;
- złożenie gotowej pracy magisterskiej;
ZALICZENIE: pisemna dokumentacja w formie pracy magisterskiej, a dokładniej wszystkich jej rozdziałów tj, Przegląd literatury, Hipotezy, Metodologia (w tym Grupa Badana, Narzędzia, Zmienne, Procedura), Wyniki, Dyskusja, Spis Literatury Cytowanej, Załączniki
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
- (PPMpK_W01) na poziomie zaawansowanym student swobodnie posługuje się terminologią właściwą dla psychologii
- (PPMpK_W17) student posiada pogłębioną wiedzę na temat badanego zjawiska psychologicznego i potrafi dobrać metody do jego pomiaru
Umiejętności:
- (PPMpK_U01) student potrafi wykorzystać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii
- (PPMpK_U04) potrafi w sposób spójny i precyzyjny wypowiadać się na tematy dotyczące zagadnień psychologicznych
Kompetencje społeczne:
- (PPMpK_K04) student przestrzega zasad etyki zawodu psychologa
- (PPMpK_K05) student jest wrażliwy na problemy psychologiczne
Kryteria oceniania
Zaliczenie każdego semestru w formie pisemnego konspektu pracy magisterskiej oraz aktywne uczestnictwo w seminarium (w tym ustna prezentacja odpowiedniego etapu własnej pracy badawczej)
Obecność nieobowiązkowa, ale zalecana. Konieczność pozostawania w kontakcie z prowadzącym oraz grupą seminaryjną, aktywność w dyskusjach oraz prezentacja w trakcie zajęć.
Literatura
Brzezinski J. (2019). Metodologia badań psychologicznych. Wydanie nowe. Warszawa: PWN
Nęcka E., Stocki R. (2011). Jak pisać prace naukowe z psychologii. Podręcznik dla studentów i badaczy. Kraków: Universitas
Kulesza W., Doliński D. (2020). Jak pisać prace dyplomowe z psychologii. Poradnik nie tylko dla psychologów. Wydawnictwo Smak Słowa
Sminina E., Harasimczuk J., Cieciuch J. (2022). Podstawowe standardy edytorskie naukowych tekstów psychologicznych w języku polskim na podstawie reguł APA 7. Wydawnictwo Liberi Libri
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: