Podstawy psychologii zaburzeń dzieci i młodzieży PSY-Klin>PodstzabW
Wykład ma na celu przybliżenie studentom tematyki związanej z zaburzeniami charakterystycznymi dla okresu dzieciństwa i nastoletniości. Poruszane są w nim również kwestie potencjalnych trudności zaczynających się już w życiu płodowym, a co za tym idzie treści związane ze zdrowiem przyszłej matki. Z kolei zaburzenia zaczynające się najczęściej w okresie nastoletnim omawiamy również w oparciu o okres wczesnej dorosłości, próbując zobaczyć prawdopodobny przebieg trudności i rozwój zaburzenia w dalszym okresie. Wykład skupia się w sposób szczególny na początkach zaburzeń a także na ich diagnozie i roli psychologa w tym procesie. Studenci zaczynają od definicji zaburzenia, psychopatologii rozwojowej, rozróżnienia między obrazem zaburzeń u dzieci i u osób dorosłych. Dowiadują się również jaka była historia tej dziedziny wiedzy w Polsce i na świecie. Następnie skupiają się na dogłębnej analizie procesu diagnostycznego, jego poszczególnych etapów. Mają okazję zadawać sobie pytanie dotyczące roli ostrożności i uważności w procesie diagnozy, szukać powiązań między informacjami nabywanymi z różnych źródeł, poznawać standardy profesjonalnego podejścia oraz naukowe podstawy dla tego typu wytycznych. Duży nacisk kładziony jest na rolę kontekstu- przede wszystkim rodzinnego ale także szkolnego, społecznego, wreszcie kontekstu samej diagnozy i kontaktu z psychologiem. Studenci mają szansę przyjrzeć się temu, jak zachowanie psychologa współtworzy kontekst diagnostyczny, uczą się zwracać uwagę na pewne niuanse w zachowaniu różnych osób w gabinecie a także znaczenie tego typu informacji dla ostatecznych wniosków. Pod koniec zajęć studenci poznają podstawowe informacje dotyczące roli traumy oraz skupiają się na specyfice pomocy psychologicznej i psychoterapeutycznej skierowanej do dzieci i młodzieży a także do rodzin. Wgłębiają się również w opis standardów etycznych w pracy psychologa oraz poznają ich niezwykle istotną rolę. Wykład kończy się egzaminem pisemnym składającym się z dwóch części.
Szczegółowa tematyka wykładów obejmuje:
1. Wprowadzenie do tematyki zaburzeń psychicznych dzieci i młodzieży
2. Od rozwoju do zaburzeń rozwoju
3. Koncepcje zaburzeń psychicznych
4. Psychopatologia rozwojowa
5. Psychologiczna diagnoza kliniczna dzieci i młodzieży
6. Kolejne etapy diagnozy psychologicznej dzieci i młodzieży
7. Rozmowa o diagnozie
8. Dobór metod w psychologicznej diagnozie klinicznej dzieci i młodzieży
9. Metody stosowane w psychologicznej diagnozie klinicznej
10. Podstawowe zasady diagnostyczne
11. Modele i narzędzia w wybranych obszarach funkcjonowania dzieci i młodzieży
12. Rola traumy
13. Specyfika pomocy psychologicznej i psychoterapeutycznej dla dzieci, nastolatków i rodzin
14. Etyka zawodu psychologa
15. Zasady etyczne w praktyce klinicznej
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Z uwagi na komplementarność treści wykładów i ćwiczeń wykład jest obowiązkowy.
Dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecności, każda kolejna musi być usprawiedliwiona, a treści zaliczone w porozumieniu z prowadzącą.
Wykład kończy się egzaminem pisemnym opartym na treściach obowiązkowych do wykładu a także na konspektach z referatów wygłaszanych przez studentów podczas ćwiczeń.
Egzamin składa się z dwóch części: otwartej i zamkniętej.
Część zamknięta sprawdza konkretne informacje i wiadomości.
Część otwarta natomiast pozwala ocenić umiejętności studentów w zakresie przekładania wiedzy teoretycznej na praktyczne umiejętności.
Aby zaliczyć egzamin student musi zdać obie części na min. 50%.
Literatura
Literatura obowiązkowa
1. Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży, (2020). Grzegorzewska, I., Cierpiałkowska, L. i Borkowska, A.R. (red.), Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
Część I
Część II
Część III
Część IV Rozdziały: 15 i 16
Część V Rozdział 28
Część VI
2. Badanie stanu psychicznego. Rozpoznania według ICD-11, (2022). Gałecki, P. (red.), Wrocław: Edra Ubran &Partner
Strony początkowe
Rozdział 1 (s. 1-40)
3. Kodeks etyczny psychologa ze strony: https://psych.org.pl/dla-psychologow/kodeks-etyczny
Literatura uzupełniająca:
1. Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży, (2020). Grzegorzewska, I., Cierpiałkowska, L. i Borkowska, A.R. (red.), Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN (pozostałe treści wykraczające poza literaturę obowiązkową).
2. Badanie stanu psychicznego. Rozpoznania według ICD-11, (2022). Gałecki, P. (red.), Wrocław: Edra Ubran &Partner (pozostałe treści wykraczające poza literaturę obowiązkową).
3. Etyka zawodu psychologa, (2019). Chyrowicz, B., Toeplitz-Winiewska, M., Toeplitz, Z. i Brzeziński, J. M., Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
4. Diagnoza psychologiczna. Diagnozowanie jako kompetencja profesjonalna, (2021). Stemplewska- Żakowicz, K., Gdańsk: GWP
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: