Psychoterapia: rodzaje, narzędzia, metody, techniki PSY-Klin>PsychoterK
Celem kursu jest zapoznanie studentów z różnymi podejściami psychoterapeutycznymi, a przede wszystkim z podejściem psychoanalityczno-psychodynamicznym i poznawczo-behawioralnym. Studenci zapoznają się ze specyficznymi dla tych podejść technikami i metodami postępowania. Całość zobrazowana będzie materiałem klinicznym, połączonym z analizą przypadków i praktycznymi wskazówkami: jak zaangażować pacjenta w proces terapii, opracować staranną konceptualizację przypadku, zaplanować leczenie i ustrukturyzować sesję terapeutyczną w każdym z tych podejść. Studenci rozszerzą ponadto rozumienie terapii poprzez zapoznanie się z różnymi metodami i technikami.
W cyklu 2023/2024-L:
Treści kształcenia: |
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/2025-L: | W cyklu 2023/2024-L: |
Efekty kształcenia
WIEDZA:
Studenci mają pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat podejść: poznawczo – behawioralnego i psychoanalityczno – psychodynamicznego, obejmującą: terminologię i teorię zorientowaną na zastosowania praktyczne w psychoterapii.
UMIEJĘTNOŚCI:
Studenci z powodzeniem planują podstawowe działania psychoterapeutyczne
w podejściu poznawczo – behawioralnym oraz psychoanalityczno – psychodynamicznym i umie je przeprowadzić w podstawowym zakresie.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
Studenci, bazując na wiedzy i umiejętnościach z zakresu psychoterapii poznawczo – behawioralnej oraz psychoanalitycznej i psychodynamicznej, potrafią okazać pacjentom szacunek oraz troskę o ich dobro; cechuje ich postawa zrozumienia i akceptacji wobec drugiego człowieka, którego traktują podmiotowo.
Kryteria oceniania
Metody i narzędzia dydaktyczne:
1. Konwersacja, warsztat, prezentacje multimedialne.
2. Analiza literatury, dyskusja dydaktyczna, praca w grupach, analiza przypadku.
Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia:
1. Obecność i aktywność na zajęciach
2. Znajomość literatury i przygotowywanie się do zajęć.
3. Kolokwium
4. Prezentacja
Literatura
Lektury podstawowe:
1. Aleksandrowicz, J.W., Sobański, J.A. (2004). Skuteczność psychoterapii poznawczej
i psychodynamicznej. Kraków, Biblioteka Psychiatrii Polskiej.
2. Aleksandrowicz, J.W. Psychoterapia. Poradnik dla pacjentów. (2004). Kraków, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
3. Beck, J.S. (2012). Terapia poznawczo-behawioralna. Podstawy i zagadnienia szczegółowe. Kraków, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
4. Czabała, J.C. (2006). Czynniki leczące w psychoterapii. Warszawa: PWN.
5. Gabbard, G.O. (2011). Długoterminowa psychoterapia psychodynamiczna. Kraków, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
6. Leahy, R. (2018). Techniki terapii poznawczej. Podręcznik praktyka. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
7. Maroda, K. (2014). Techniki terapii psychodynamicznej. Kraków, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
8. McWilliam, N. (2011). Psychoterapia psychoanalityczna. Gdańsk, Harmonia.
9. McWilliam, N. (2013) Diagnoza psychoanalityczna. Gdańsk, GWP
10. Padesky, Ch.A., Greenberger, D. (2017). Umysł ponad nastrojem cz. 1 - zmień nastrój poprzez zmianę sposobu myślenia. Kraków, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
11. Popiel A., Pragłowska E. (2008). Psychoterapia poznawczo-behawioralna. Teoria
i praktyka. Warszawa, Wydawnictwo Paradygmat.
12. Summers, R.F., Barber, J.P. (2014). Terapia psychodynamiczna. Praktyka oparta na dowodach. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
13. Summers, R.F., Barber, J.P. (2016). Terapia psychodynamiczna w praktyce. Studia przypadków. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
W cyklu 2023/2024-L:
Lektury podstawowe: Lektury uzupełniające: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: