Rozwój po traumie PSY-Klin>rozwtrauW
Cele:
1. Zrozumienie i próba zdefiniowania pojęcia „Trauma” i sposoby odczytywania wpływu różnego rodzaju wydarzeń traumatycznych na człowieka w trakcie jego rozwoju osobowego.
2. Ujęcie wpływu wydarzeń traumatycznych w ich dużej różnorodności, w zależności od samego wydarzenia traumatycznego jak i różnych możliwości reakcji na to wydarzenie. Analiza możliwego wpływu traumy na osobę w różnym wieku, w dwóch aspektach: niszczącym i rozwojowym, z uwzględnieniem etapów przeżywania trudnego doświadczenia.
3. Bliższe przyjrzenie się pojęciu „Trauma dziedziczona” z uwzględnieniem wszelkich jej aspektów i pozytywnych i negatywnych – dobrodziejstwo czy przekleństwo ?
4. Zrozumienie pojęcia „Małe traumy”, jako zjawiska, które często towarzyszy człowiekowi w życiu codziennym i utrudnia mu efektywne funkcjonowanie.
5. Ukazanie różnych form ujmowania problematyki traumy: zarówno w psychologii rozwojowej, psychologii klinicznej jak i z perspektywy typowo medycznej (zaburzenia w układzie neurologicznym i hormonalnym). Jest to niezwykle ważne ze względu na diagnozowanie zaburzenia lub choroby na podstawie podobnych objawów, pochodzących jednak z różnych źródeł i wymagających innej klasyfikacji samych zaburzeń jak i innych działań leczniczych, np. w formie farmakoterapii, bądź pomocy psychologicznej.
6. Przedstawienie różnych jednostek chorobowych z objawami podobnymi lub częściowo pokrywającymi się zakresowo, w celu dokładniejszych możliwości diagnostycznych
i uniknięcia błędnej diagnozy.
7. Pokazanie powiązań pomiędzy konkretnym negatywnym wydarzeniem, bądź dłuższym negatywnym oddziaływaniem na osobę a konsekwencjami doświadczonej traumy w trakcie jego rozwoju podmiotowego – tożsamościowego, biologicznego, czy w aspekcie funkcjonowania w środowisku, w którym żyje.
8. Przedstawienie modelu występowania stresu pourazowego na przykładzie PTSD i jego oddziaływania na organizm i psychikę osoby w aspekcie: biologiczno – fizjologicznym, emocjonalnym, psychicznym, duchowym a także w aspekcie zmiany postaw i konkretnych zachowań.
9. Wskazanie różnych metod diagnozujących stany potraumatyczne z uwzględnieniem wieku osoby badanej, sytuacji i środowiska, w którym się znajduje i przedewszystkim specyfiki wydarzenia traumatycznego.
10. Kształtowanie umiejętności wyboru podstaw teoretycznych i badawczych planowanego badania związanego ze specyfiką doświadczania traumatycznych wydarzeń doznanych przez człowieka.
11. Kształtowanie umiejętności posługiwania się wybranymi narzędziami diagnostycznymi
z uwzględnieniem ich ograniczeń i specyfiki.
12. Uwrażliwienie studentów na problemy etyczne związane z badaniem traumy i jej konsekwencji (tych negatywnych i pozytywnych) u człowieka w różnym wieku rozwojowym.
13. Kształtowanie umiejętności systemowej analizy problemów dotyczących doświadczania traumy zarówno przez jednostki jak i większe grupy społeczne.
14. Rozwój po traumie. Rożne metody terapeutyczne w traumopsychopatologii.
15. Budowanie zasobów. Próby wskazania możliwości wykorzystania doświadczenia traumatycznego naszych osobistych przodków, ale także naszego doświadczenia historycznego do pełniejszego rozwoju dojrzałej osobowości czyli budowania zasobów, zarówno w aspekcie własnej dojrzałości psychicznej i duchowej, a też dojrzałości do odpowiedzialności za siebie, swoich najbliższych, środowisko, społeczeństwo i naród.
W cyklu 2024/2025-Z:
Cele: Treści kształcenia: 1. Zdarzenia kryzysowe a zdarzenia traumatyczne – podobieństwa i różnice; definicje traumy w ujęciu DSM-5 i ICD 10/11 oraz z perspektywy rozwojowych zdarzeń kryzysowych; potencjalne i rzeczywiste wydarzenia traumatyczne; rodzaje traumatycznych zdarzeń. |
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA:
(PPMpK_W04)
Student ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat psychologii traumy
i potraumatycznego rozwoju. Potrafi przedstawić zagadnienia dotyczące doświadczenia traumy
i sposobów reagowania na nią, wykorzystując najnowsze ujęcia, w różnych aspektach, z zakresu psychologii traumy oraz ustosunkować się do nich.
Posiada wiedzę niezbędną do przedstawienia specyfiki funkcjonowania osoby po doświadczonej traumie, w różnym wieku i różnych sytuacjach życiowych, z uwzględnieniem niepowtarzalnej, osobistej historii jej życia i biorąc pod uwagę specyficzny dla niej kontekst kulturowy.
UMIEJĘTNOŚCI:
(PPMpK_U08) Student potrafi posługiwać się wybranymi narzędziami diagnostycznymi dla PTSD
z uwzględnieniem ich ograniczeń i specyfiki oraz zintegrować wyniki systemowej analizy problemów dotyczących doświadczania traumy zarówno przez jednostki jak i większe grupy społeczne.
(PPMpK_U09) Student sprawnie i rzetelnie posługuje się metodami i technikami badania psychologicznego w zakresie takiego zjawiska jak trauma. Trafnie dokonuje wyboru narzędzi badawczych do postawionych pytań badawczych dotyczących problemów z obszaru psychologii traumy zarówno w zakresie podstaw teoretycznych jak i badawczych planowanego badania.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
(PPMpK_K05) Student jest przekonany o konieczności i dużej wadze przestrzegania zasad etyki zawodowej i ma pełną świadomość złożoności problemów dotyczących traumy jak również problemów etycznych, związanych z badaniem traumy u osób w różnym wieku i w różnych uwarunkowaniach.
(PPMpK_K07) Student okazuje należyty szacunek wobec osób, które doświadczyły traumatycznych wydarzeń w swoim życiu, w trosce o ich dobro. A także cechuje go postawa zrozumienia
i akceptacji wobec drugiego człowieka, którego zawsze traktuje bezwzględnie, wyłącznie podmiotowo.
Kryteria oceniania
Metody i narzędzia dydaktyczne:
1. Wykład.
2. Prezentacja multimedialna.
3. Praca indywidualna i grupowa.
4. Analiza przypadku.
Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia:
1. Ćwiczenia - – zajęcia obowiązkowe, zaliczenie z oceną, forma zaliczenia uzgodniona z wykładowcą.
2. Wykład -zajęcia obowiązkowe, egzamin ustny albo inna forma zaliczenia materiału z wykładów uzgodniona z wykładowcą,
3. Praca koncepcyjna.
4. Obowiązkowa obecność na zajęciach.
Literatura
Lektury podstawowe:
1. Perry B. D. Winfrey O. Co ci się przydarzyło. (2022). Warszawa. Wydawnictwo Agora.
2. Van der Kolk. B. Strach ucieleśniony. (2023). Toruń. Wydawnictwo Czarna Owca.
3. Santos. R. Jak pokonać lęk i ataki paniki. (2023) Warszawa. Wydawnictwo RM
4. Wolynn. M. Nie zaczęło się od ciebie. Toruń. Wydawnictwo Czarna Owca.
5. Rosenbloom, D. Williams. M. B. Watkins.B. Życie po traumie. Zeszyt Ćwiczeń Terapeutycznych. Warszawa. Wydawnictwo Zwierciadło Sp.z o.o.
6. Levin P.Uleczyć traumę.+ płytka CD z ćwiczeniami.(2022). Toruń. Wydawnictwo Czarna Owca.
7. Ogińska - Bulik. N. Dwa oblicza traumy. (2015). Warszawa. Wydawnictwo Edit S. z o.o.
8. Frankl. V. E Lekarz i dusza. (2017) Warszawa. Wydawnictwo Czarna Owca.
9. Arroll. M. Małe Traumy.(2023). Poznań. Wydawnictwo Filia Sp. z o.o.
10. Pretre. I. ( 2023). Święci Psychologowie. Poznań: Wydawnictwo w Drodze. 10.Popielski, K., Mamcarz, P. (2015). Trauma egzystencjalna a wartości. Warszawa: Difin.
12. Ringel, E. (1987). Gdy życie traci sens. Warszawa: Glob
12. McMackin, R.A., Newman, E., Fogler, J.M., Keane, T.M. (red.) (2015). Terapia Traumy. Teoria i praktyka terapii opartej na dowodach. Gdańsk: Harmonia Universalis. 14. Senejko, A. Czapiga, A.(red.) (2020). Oswojenie Traumy. Przegląd zagadnień. Kraków: Impuls. 15. Senejko, A. Żurko, M. (2019). Profilaktyka Traumy. Praktyka i badania. Kraków: Impuls.
Lektury uzupełniające:
1. Trzebiński, J., Zięba, M. (2012). Basic trust and Posttraumatic Growth in Oncology Patients, Journal of Loss and Trauma, t.18, 195-2. 09.
2. Zawadzki, B., Popiel, A. (2014). Na rozstaju dróg: struktura objawów stresu pourazowego (PTSD) po DSM-V, a przed ICD-11, NAUKA 4, 75-77.
3. Brown, L. S., Courtois, C.A. (2019). Trauma Treatment: The Need for Ongoing Innovation. Practice Innovations, 4, 3, 133–138. http://dx.doi.org/10.1037/pri0000097.
4. Grad, R.I., Zeligman, M. (2017). Predictors of post-traumatic growth: The role of social interest and meaning in life. The Journal of Individual Psychology, 73, 190–207. http://dx.doi.org/10.1353/jip.2017.0016.
5. Senejko, A., Wieland -Lenczowska, D., Szałkiewicz-Bargieł ,K. (2019). Research on Psychological Defense in a Context of Development after Trauma as Exemplified by Reactions of Young Women to Death of their Child, Psychologia Rozwojowa, 24, 2, 25-36.
6. Zdankiewicz-Ścigała, E. (2018). Aleksytymia i dysocjacja jako podstawowe czynniki zjawisk potraumatycznych. Warszawa: SCHOLAR.
7. Poeci Podziemia - Słowo i Czyn. Kraków. Wystawa w Muzeum Armii Krajowej
8. Piękna Niepodległa. Kraków. Wystawa w Muzeum Armii Krajowej
9. Pierzchała. H. Mechanizmy eksterminacji krakowskich uczonych w Sonderaktion Krakau 1939 - 1945(2007) Drukarnia 00 Pijarów.
10. Zespół Redakcyjny. Atlas Anatomiczny. Toruń. Wydawnictwo Literat.
W cyklu 2024/2025-Z:
Lektury podstawowe: 1. Perry B. D. Winfrey O. Co ci się przydarzyło. (2022). Warszawa. Wydawnictwo Agora. Lektury uzupełniające: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: