Diagnoza psychologiczna obserwacja i wywiad PSY-SJ>DPOW-IIr
1. Techniki diagnostyczne - podstawowe narzędzia pracy psychologa- diagnosty. Specyfika i znaczenie technik obserwacyjnych w postępowaniu diagnostycznym. Tworzenie kategorii obserwacyjnych. Skale szacunkowe. Ćwiczenia w interpretowaniu zachowań. Specyfika wywiadu psychologicznego. Pytania jako narzędzia wywiadu. Praktyka i przeprowadzanie wywiadu. 2. Badanie psychologiczne jako specyficzna interakcja społeczna. 3. Podstawowe umiejętności psychologa-diagnosty. 5. Interpretacja wywiadu. 6. Wywiad w kontekstach diagnostycznych i terapeutycznych.
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student potrafi dogłębnie interpretować dane obserwacyjne oraz dane z wywiadu.
Student zna metody, narzędzia pomiaru oraz opisu relacji międzyludzkich odpowiednie dla psychologii.
Student wie, iż w procesie diagnozy należy kierować się danymi z wielu źródeł - szczególnie biorąc pod uwagę szerszy kontekst społeczno-kulturowy, a także różnice kulturowe. Rozumie, iż nie należy wyciągać wniosków na podstawie szczątkowych informacji.
Student zna metody budowania "dobrego kontaktu" podczas przeprowadzania wywiadu z pacjentem, klientem - okazuje im szacunek, zrozumienie oraz akceptację.
Student posiada umiejętność formułowania wniosków na podstawie danych obserwacyjnych oraz danych uzyskanych z wywiadu ustnie, a także w formie raportu pisemnego.
Kryteria oceniania
Zaliczenie na podstawie:
1. Aktywny udział w zajęciach (dopuszczalne 1 nieobecność).
2. Przeprowadzenie jednego badania obserwacyjnego i dwóch wywiadów, sporządzenie raportu na piśmie i przedstawienie do oceny.
3. Aktywność na zajęciach
Literatura
1. Obserwacja i wywiad jako źródło danych diagnostycznych
– wprowadzenie do tematu zajęć.
Suchańska, A. (2007). Rozmowa i obserwacja w diagnozie
psychologicznej. Poznań: Wydawnictwa Akademickie.
Rozdział 2 „Rozmowa i obserwacja w procesie
diagnozowania. Podstawy teoretyczne i problemy
metodologiczne”. Str. 29-47.
2. Przedmiot i cele obserwacji
Suchańska A.(2007), Obserwacja psychologiczna. W:
A.Suchańska, Rozmowa i obserwacja w diagnozie
psychologicznej (cz.III, r. 1). Poznań: Wydawnictwa
Akademickie
3. Zasady prowadzenia obserwacji i rejestrowania danych
obserwacyjnych. Rodzaje obserwacji.
Suchańska A. (2007). Obserwacja psychologiczna.
[w:] A. Suchańska, Rozmowa i obserwacja w diagnozie
psychologicznej (cz.III, r. 2). Poznań: Wydawnictwo
Akademickie.
4. Zachowania werbalne i niewerbalne jako źródło danych
diagnostycznych.
Suchańska A. (2007). Obserwacja psychologiczna.
[w:] A. Suchańska, Rozmowa i obserwacja w diagnozie
psychologicznej (cz. III, r. 3). Poznań: Wydawnictwo
Akademickie
5. Arkusze obserwacyjne i skale szacunkowe.
Brzezińska A., Brzeziński J. (2004), Skale szacunkowe
w badaniach diagnostycznych. W: J. Brzeziński (red.),
Metody badania psychologicznego. Wybór tekstów (s.232-
305). Warszawa: PWN
6. Interpretacja danych obserwacyjnych.
Suchańska A. (2007). Obserwacja psychologiczna. [w:] A.
Suchańska, Rozmowa i obserwacja w diagnozie
psychologicznej (cz. III, r. 4). Poznań: Wydawnictwo
Akademickie.
7. Charakterystyka wywiadu psychologicznego, wywiad
swobodny, ustrukturalizowany i częściowo
ustrukturalizowany. Zalety i ograniczenia metody.
Stemplewska-Żakowicz, K. (2009).O różnorodności form
wywiadu oraz prób jej uporządkowania. W: StemplewskaŻakowicz, K. i Krejtz, K.(red.), Wywiad psychologiczny
tom 1. Wywiad jako postępowanie badawcze. Warszawa: PTP.
Str.17-30
8. Wywiad ustrukturalizowany i częściowo
ustrukturalizowany.
Stemplewska-Żakowicz, K. (2009). Metoda wywiadu
w psychologii. W: Stemplewska-Żakowicz, K. i Krejtz,
K.(red.), Wywiad psychologiczny 1. Wywiad
jako postępowanie badawcze. Warszawa: PTP. Str.31-99
Suchańska, A. (2007). Rozmowa i obserwacja w diagnozie
psychologicznej. Poznań: Wydawnictwa Akademickie.
Rozdział 3 „Jak wybrać optymalną formę rozmowy”. Str. 129-
141.
9. Kontakt diagnostyczny, definicja i specyfika. Cechy
kontaktu diagnostycznego, behawioralne i introspekcyjne
wskaźniki kontraktu diagnostycznego, kontakt pozorny,
opór.
Engel-Bernatowicz, A. (2009). Specyfika kontaktu
w wywiadzie psychologicznym. W: Stemplewska-Żakowicz,
K. i Krejtz, K. (red.), Wywiad psychologiczny tom 2. Wywiad
jako spotkanie z człowiekiem str.54-80
Stemplewska-Żakowicz, K. (2009). Relacja diagnostyczna.
W: Stemplewska-Żakowicz, K. i Krejtz, K. (red.), Wywiad
psychologiczny tom 2. Wywiad jako spotkanie z człowiekiem.
Str. 27-53
Suchańska, A. (2007). Rozmowa i obserwacja w diagnozie
psychologicznej. Poznań: Wydawnictwa Akademickie.
Rozdział 1. Interakcyjny charakter rozmowy diagnostycznej.
Relacja i kontakt diagnostyczny. Str. 50-96
10. Pytania w wywiadzie diagnostycznym: rodzaje i funkcje
pytań, język wywiadu.
Ustjan, D. (2009), Pytania i inne instrumenty konwersacyjne.
Zastosowanie praktyczne podczas wywiadu diagnostycznego.
W: Stemplewska-Żakowicz, K. i Krejtz, K.(red.), Wywiad
psychologiczny tom 2. Wywiad jako spotkanie z człowiekiem.
Str.152-187
Romanowska, K. (2009). Opór, praca z oporem. W:
Stemplewska-Żakowicz, K. i Krejtz, K.(red.), Wywiad
psychologiczny tom 2. Wywiad jako spotkanie z człowiekiem.
Str.188-213
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: