Diagnoza psychologiczna dzieci i młodzieży PSY-SJ>Diagpsydzimł
Treści kształcenia:
1. Diagnoza psychologiczna; istota procesu, przebieg, wykorzystanie
2. Etyczne aspekty postępowania diagnostycznego
3. Dokumentacja postępowania diagnostycznego
4. Konstrukcja opinii psychologicznej
5. Postępowanie postdiagnostyczne
4. Diagnoza procesów poznawczych i poziomu rozwoju intelektualnego - metody i narzędzia pomiaru.
5. Wybrane aspekty diagnozy zaburzeń i dysfunkcji rozwojowych
6. Człowiek w kontekście relacji międzyludzkich; rodzina i grupa
7. Wybrane metody diagnozy funkcjonowania grupy i rodziny
8. Współpraca ze specjalistami instytucji działających na rzecz zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży
W cyklu 2022/2023-Z:
Treści kształcenia: 1. Diagnoza psychologiczna; istota procesu, przebieg, wykorzystanie 2. Etyczne aspekty postępowania diagnostycznego 3. Dokumentacja postępowania diagnostycznego 4. Konstrukcja opinii psychologicznej 5. Postępowanie postdiagnostyczne 4. Diagnoza procesów poznawczych i poziomu rozwoju intelektualnego - metody i narzędzia pomiaru. 5. Wybrane aspekty diagnozy zaburzeń i dysfunkcji rozwojowych 6. Człowiek w kontekście relacji międzyludzkich; rodzina i grupa 7. Wybrane metody diagnozy funkcjonowania grupy i rodziny 8. Współpraca ze specjalistami instytucji działających na rzecz zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży |
W cyklu 2023/2024-Z:
Treści kształcenia: 1. Diagnoza psychologiczna; istota procesu, przebieg, wykorzystanie 2. Etyczne aspekty postępowania diagnostycznego 3. Dokumentacja postępowania diagnostycznego 4. Konstrukcja opinii psychologicznej 5. Postępowanie postdiagnostyczne 4. Diagnoza procesów poznawczych i poziomu rozwoju intelektualnego - metody i narzędzia pomiaru. 5. Wybrane aspekty diagnozy zaburzeń i dysfunkcji rozwojowych 6. Człowiek w kontekście relacji międzyludzkich; rodzina i grupa 7. Wybrane metody diagnozy funkcjonowania grupy i rodziny 8. Współpraca ze specjalistami instytucji działających na rzecz zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży |
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA:
PsMpK_W10 Na poziomie zaawansowanym prezentuje wiedzę na temat rozwoju psycho- społecznego człowieka, zna w sposób pogłębiony wybrane metody i narzędzia pomiaru oraz opisu odpowiedniego dla psychologii
UMIEJĘTNOŚCI:
PsMpK_U05 Potrafi w jasny sposób formułować pisemnie i ustnie wypowiedzi o charakterze ekspertyzy psychologicznej, potrafi identyfikować błędy i zaniedbania w praktyce psychologicznej.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
PsMpK_K03 Odznacza się rzetelnością w postępowaniu diagnostycznym
Kryteria oceniania
Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia:
1. Aby zaliczyć przedmiot trzeba posiadać minimum 73 procent obecności (11 zajęć na 15)
2. Brak obecności na jednych zajęciach nie pociąga za sobą żadnych konsekwencji.
3. Kolejne nieobecności muszą być zaliczone podczas dyżuru lub w formie uzgodnionej z prowadzącym w czasie do trzech tygodni od chwili powrotu na zajęcia.
4. Maksymalna ilość punktów, którą można uzyskać - 90 .
5. Ocena według ilości uzyskanych punktów:
- od 82 - ocena bdb,
- 75 - 81 – plus db,
- 68 – 74 – ocena db,
- 61 - 67 – ocena plus dst.
- 54 - 60 - ocena dst
6. Ilość punktów za poszczególne zadania:
- sporządzenie opinii – 60 punktów
- przygotowanie informacji o teście, referatu na podstawie artykułu – 10 punktów (możliwość uzyskania dodatkowych punktów, od 1 do 3)
- udział w badaniu (w roli badającego lub badanego) – 10 punktów,
- obecność 100% lub jedna nieobecność stanowi podstawę do podwyższenia oceny o pół stopnia
7. Kryteria oceny opinii będą podane w terminie późniejszym.
8. Przygotowanie informacji o teście (prezentacja trwająca 15 – 30 minut) winno obejmować: „trochę” teorii, co bada test, co badają poszczególne skale, na czym polega procedura badania, przygotowanie dla każdego studenta arkusza odpowiedzi, przygotowanie dla każdego studenta streszczenia w formie papierowej lub elektronicznej
9. Zalecenia dodatkowe i przydatne do zaliczenia – gromadzić arkusze odpowiedzi poszczególnych testów
10. W szczególnych przypadkach możliwe jest uzyskanie dodatkowych punktów za przygotowanie testu, nie omawianego na zajęciach.
Literatura
Lektury podstawowe:
1. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych
2. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach. (akty prawne dostępne są w pdf na stronie: http://bip.men.gov.pl)
3. Stemplewska-Żakowicz, K., Paluchowski, W.J. (2009). Podstawy diagnozy psychologicznej. W: J. Strelau, D. Doliński (red.). Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 2. (rozdział 11)
4. Stemplewska-Żakowicz K. (2013). Diagnoza psychologiczna. Diagnozowanie jako kompetencja profesjonalna. Gdańsk: GWP.
5. Podręczniki do wykorzystywanych testów
6. Zaburzenia komunikacji pisemnej. red. A. Domagała, U. Mirecka. Harmonia 2017
Lektury uzupełniające:
1. Kendall, P.C. (2004). Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji. Gdańsk: GWP.
2. Krasowicz-Kupis G., Wiejak K., Gruszczyńska K., (2015). Katalog metod diagnozy rozwoju poznawczego dziecka na etapie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych
3. Krasowicz-Kupis G. Nowa psychologia dysleksji. PWN. 2019
4. Neuropsychologia kliniczna dziecka. red. A. Borkowska, Ł. Domańska. PWN 2012
5. Paluchowski W.J. (2007). Diagnoza psychologiczna. Proces, narzędzia, standardy. Warszawa, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
6. Suchańska A. (2007). Rozmowa i obserwacja w diagnozie psychologicznej. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
7. Szuster, T. (red.) (1991). Swobodne techniki diagnostyczne. Wywiad i obserwacja. Warszawa, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.
Testy na zajęcia:
1. Stanford Binet Skala Inteligencji. Piata edycja (SB 5)
2. Skala Inteligencji Wechslera dla Dzieci. Wydanie piąte (WESC-V)
3. Bateria metod diagnozy przyczyn niepowodzeń szkolnych u uczniów w wieku 7-9 lat (Bateria 7/9)
4. Bateria metod diagnozy przyczyn niepowodzeń szkolnych u uczniów w wieku 10-12 lat (Bateria10/12)
5. Bateria metod diagnozy przyczyn niepowodzeń szkolnych u uczniów w wieku 13-15 lat (Bateria 13/15)
6. Bateria metod diagnozy dyskalkulii u uczniów w wieku 10-12 lat
7. Bateria metod diagnozy dyskalkulii u uczniów w wieku 13-16 lat
8. Neutralny Kulturowo Test Inteligencji Cattella-wersja 2 (CFT 20-R) zrewidowany przez R.H. Weissa i B. Weissa
9. Bateria diagnozy funkcji poznawczych u dzieci w wieku 10-12 lat (PU 1). A.R. Borkowska, U. Sajewicz-Radtke, M. Lipowska, P. Kalka.
10. Zestaw Kwestionariuszy do Diagnozy Spektrum Autyzmu (ASRS), podręcznik i arkusze
11. Zestaw Kwestionariuszy do Diagnozy Depresji u Dzieci i Młodzieży (CDI-2), podręcznik i arkusze
12. A. Frydrychowicz. Rysunek Rodziny. Projekcyjna Metoda badania stosunków rodzinnych. Warszawa 1996
13. E. Zwierzyńska, A. Matuszewski. Kwestionariusz „Ja i moja szkoła”. Podręcznik. Warszawa 2002 (arkusze)
14. E. Zwierzyńska, A. Matuszewski. Skala Jawnego Niepokoju „Jaki jesteś”. Podręcznik. CMPPP. Warszawa 2007 9arkusze)
15. Conners 3. Zestaw kwestionariuszy do diagnozy ADHD i zaburzeń współwystępujących. Podręcznik i arkusze
W cyklu 2022/2023-Z:
Lektury podstawowe: 1. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych 2. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach. (akty prawne dostępne są w pdf na stronie: http://bip.men.gov.pl) 3. Stemplewska-Żakowicz, K., Paluchowski, W.J. (2009). Podstawy diagnozy psychologicznej. W: J. Strelau, D. Doliński (red.). Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 2. (rozdział 11) 4. Stemplewska-Żakowicz K. (2013). Diagnoza psychologiczna. Diagnozowanie jako kompetencja profesjonalna. Gdańsk: GWP. 5. Podręczniki do wykorzystywanych testów 6. Zaburzenia komunikacji pisemnej. red. A. Domagała, U. Mirecka. Harmonia 2017 Lektury uzupełniające: 1. Kendall, P.C. (2004). Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji. Gdańsk: GWP. 2. Krasowicz-Kupis G., Wiejak K., Gruszczyńska K., (2015). Katalog metod diagnozy rozwoju poznawczego dziecka na etapie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych 3. Krasowicz-Kupis G. Nowa psychologia dysleksji. PWN. 2019 4. Neuropsychologia kliniczna dziecka. red. A. Borkowska, Ł. Domańska. PWN 2012 5. Paluchowski W.J. (2007). Diagnoza psychologiczna. Proces, narzędzia, standardy. Warszawa, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne. 6. Suchańska A. (2007). Rozmowa i obserwacja w diagnozie psychologicznej. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne. 7. Szuster, T. (red.) (1991). Swobodne techniki diagnostyczne. Wywiad i obserwacja. Warszawa, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego. Testy na zajęcia: TESTY 1. Stanford Binet Skala Inteligencji. Piata edycja (SB 5) 2. Skala Inteligencji Wechslera dla Dzieci. Wydanie piąte (WESC-V) 3. Bateria metod diagnozy przyczyn niepowodzeń szkolnych u uczniów w wieku 7-9 lat (Bateria 7/9) 4. Bateria metod diagnozy przyczyn niepowodzeń szkolnych u uczniów w wieku 10-12 lat (Bateria10/12) 5. Bateria metod diagnozy przyczyn niepowodzeń szkolnych u uczniów w wieku 13-15 lat (Bateria 13/15) 6. Bateria metod diagnozy dyskalkulii u uczniów w wieku 10-12 lat 7. Bateria metod diagnozy dyskalkulii u uczniów w wieku 13-16 lat 8. Neutralny Kulturowo Test Inteligencji Cattella-wersja 2 (CFT 20-R) zrewidowany przez R.H. Weissa i B. Weissa 9. Bateria diagnozy funkcji poznawczych u dzieci w wieku 10-12 lat (PU 1). A.R. Borkowska, U. Sajewicz-Radtke, M. Lipowska, P. Kalka. 10. Zestaw Kwestionariuszy do Diagnozy Spektrum Autyzmu (ASRS), podręcznik i arkusze 11. Zestaw Kwestionariuszy do Diagnozy Depresji u Dzieci i Młodzieży (CDI-2), podręcznik i arkusze 12. A. Frydrychowicz. Rysunek Rodziny. Projekcyjna Metoda badania stosunków rodzinnych. Warszawa 1996 13. E. Zwierzyńska, A. Matuszewski. Kwestionariusz „Ja i moja szkoła”. Podręcznik. Warszawa 2002 (arkusze) 14. E. Zwierzyńska, A. Matuszewski. Skala Jawnego Niepokoju „Jaki jesteś”. Podręcznik. CMPPP. Warszawa 2007 9arkusze) 15. Conners 3. Zestaw kwestionariuszy do diagnozy ADHD i zaburzeń współwystępujących. Podręcznik i arkusze |
W cyklu 2023/2024-Z:
Lektury podstawowe: 1. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych 2. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach. (akty prawne dostępne są w pdf na stronie: http://bip.men.gov.pl) 3. Stemplewska-Żakowicz, K., Paluchowski, W.J. (2009). Podstawy diagnozy psychologicznej. W: J. Strelau, D. Doliński (red.). Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 2. (rozdział 11) 4. Stemplewska-Żakowicz K. (2013). Diagnoza psychologiczna. Diagnozowanie jako kompetencja profesjonalna. Gdańsk: GWP. 5. Podręczniki do wykorzystywanych testów 6. Zaburzenia komunikacji pisemnej. red. A. Domagała, U. Mirecka. Harmonia 2017 Lektury uzupełniające: 1. Kendall, P.C. (2004). Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji. Gdańsk: GWP. 2. Krasowicz-Kupis G., Wiejak K., Gruszczyńska K., (2015). Katalog metod diagnozy rozwoju poznawczego dziecka na etapie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych 3. Krasowicz-Kupis G. Nowa psychologia dysleksji. PWN. 2019 4. Neuropsychologia kliniczna dziecka. red. A. Borkowska, Ł. Domańska. PWN 2012 5. Paluchowski W.J. (2007). Diagnoza psychologiczna. Proces, narzędzia, standardy. Warszawa, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne. 6. Suchańska A. (2007). Rozmowa i obserwacja w diagnozie psychologicznej. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne. 7. Szuster, T. (red.) (1991). Swobodne techniki diagnostyczne. Wywiad i obserwacja. Warszawa, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego. Testy na zajęcia: 2. Skala Inteligencji Wechslera dla Dzieci. Wydanie piąte (WESC-V) 3. Bateria metod diagnozy przyczyn niepowodzeń szkolnych u uczniów w wieku 7-9 lat (Bateria 7/9) 4. Bateria metod diagnozy przyczyn niepowodzeń szkolnych u uczniów w wieku 10-12 lat (Bateria10/12) 5. Bateria metod diagnozy przyczyn niepowodzeń szkolnych u uczniów w wieku 13-15 lat (Bateria 13/15) 6. Bateria metod diagnozy dyskalkulii u uczniów w wieku 10-12 lat 7. Bateria metod diagnozy dyskalkulii u uczniów w wieku 13-16 lat 8. Neutralny Kulturowo Test Inteligencji Cattella-wersja 2 (CFT 20-R) zrewidowany przez R.H. Weissa i B. Weissa 9. Bateria diagnozy funkcji poznawczych u dzieci w wieku 10-12 lat (PU 1). A.R. Borkowska, U. Sajewicz-Radtke, M. Lipowska, P. Kalka. 10. Zestaw Kwestionariuszy do Diagnozy Spektrum Autyzmu (ASRS), podręcznik i arkusze 11. Zestaw Kwestionariuszy do Diagnozy Depresji u Dzieci i Młodzieży (CDI-2), podręcznik i arkusze 12. A. Frydrychowicz. Rysunek Rodziny. Projekcyjna Metoda badania stosunków rodzinnych. Warszawa 1996 13. E. Zwierzyńska, A. Matuszewski. Kwestionariusz „Ja i moja szkoła”. Podręcznik. Warszawa 2002 (arkusze) 14. E. Zwierzyńska, A. Matuszewski. Skala Jawnego Niepokoju „Jaki jesteś”. Podręcznik. CMPPP. Warszawa 2007 9arkusze) 15. Conners 3. Zestaw kwestionariuszy do diagnozy ADHD i zaburzeń współwystępujących. Podręcznik i arkusze |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: