Diagnoza psychologiczna testy osobowości PSY-SJ>Diagpsytestos
Wymagania wstępne:
Znajomość podstawowych zagadnień teorii osobowości oraz psychopatologii.
Cele:
1. Zapoznanie studentów z metodologią badań psychologicznych w obszarze osobowości.
2. Przedstawienie oraz trenowanie różnorodnych technik i narzędzi psychologicznej diagnozy osobowości.
3. Rozwijanie umiejętności przeprowadzania diagnozy psychologicznej, badań testowych osobowości, przeliczania wyników i ich interpretacji.
4. Wzmacnianie postaw uważności, rzetelności, krytyczneho myślenia oraz wrażliwości w diagnostyce osobowości.
Treści kształcenia:
1. Klasyczne i wielowymiarowe metody badania osobowości (NEO-PI-R, NEO-FFI, EPQ-R, EPQ-R (S), SCID-5, MMPI-2).
2. Projekcyjna metoda badania osobowości: Test Zdań Niedokończonych Rottera, Test Apercepcji Tematycznej, Test Piramid Barwnych.
3. Dodatkowo wybrane metody diagnozowania różnych wymiarów i części składowych osobowości spośród:
- samoocena: SES, MSEI
- temperament: FCZ-KT (R)
- emocjonalność: DINEMO, SIE-T, TRE
-stres i radzenie sobie: KPS, CISS
-INNE :KPD, BHI-12, KNS; kompetencje społeczne: PROKOS, KKS, motywacja osiągnięć: LMI
W cyklu 2022/2023-Z:
Wymagania wstępne: Treści kształcenia: |
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/2023-Z: | W cyklu 2023/2024-Z: | W cyklu 2025/2026-Z: | W cyklu 2024/2025-Z: |
Efekty kształcenia
WIEDZA:
(PPMpK_W21) ma trafną wiedzę dotyczącą różnorodnych technik i narzędzi psychologicznej diagnozy osobowości oraz ich adekwatnego
doboru
(PPMpK_W22) zna szczegółowo zasady wnioskowania w procesie diagnostyki osobowości.
(PPMpK_W23) posiada pogłębioną wiedzę o projektowaniu badań osobowości, sposobie konstrukcji i walidacji testów osobowości
UMIEJĘTNOŚCI:
(PPMpK_U08) potrafi przeprowadzić badanie diagnostyczne osobowości jednostki (całościowe lub wybranych czynników), dla różnych
celów oraz umie zintegrować wyniki badania psychologicznego i sformułować opinię na potrzeby różnych odbiorców
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
(PPMpK_K07) okazuje szacunek wobec pacjenta
(PPMpK_K05) jest przekonany o konieczności i wadze przestrzegania zasad etycznych
Kryteria oceniania
Do oceny z przedmiotu brana będzie pod uwagę:
- obecność na zajęciach (2 nieobecności dopuszczalne)
- aktywność (prezentacja w grupie)
- prace pisemne (interpretacja wyników w wybranych metodach diagnostycznych)
Literatura
Lektury:
1. Strelau, J., Doliński, D. (Red.). (2021). Psychologia akademicka, tom I. GWP.
2. Strelau, J. (Red.). (2007). Psychologia. Podręcznik akademicki, tom I (Dział IV). GWP.
3. Morrison, J. (2016). Wstępny wywiad diagnostyczny. WUJ.
4. Anastasi, A., Urbina, S. (1999). Testy psychologiczne (s. 448-493, 670-691). Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.
5. Paluchowski, W.J. (2007). Diagnoza psychologiczna: proces, narzędzia, standardy. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
6. Zawadzki, B. (2006). Kwestionariusze osobowości: strategie i procedura konstruowania. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Oraz podręczniki do poszczególnych testów (PTP)
W cyklu 2022/2023-Z:
Lektury podstawowe: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: