Elementy psychoterapii PSY-SJ>ElpsychotW
Celem wykładu jest zapoznanie studentów z podstawowymi szkołami terapeutycznymi, uwzględniając zarówno ich założenia teoretyczne, jak również prezentując sylwetki ich głównych przedstawicieli. Ponadto studenci będą mieli możliwość poznania uwarunkowań procesu psychoterapeutycznego, podstawowych technik i procesów w nim zachodzących. Przekazywana wiedza będzie obrazowana analizą przypadków połączonych z namysłem dotyczącym zasad etycznych postępowania psychoterapeutycznego.
W cyklu 2022/2023-L:
Treści kształcenia: |
W cyklu 2023/2024-L:
Treści kształcenia: |
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/2025-L: | W cyklu 2023/2024-L: | W cyklu 2022/2023-L: |
Efekty kształcenia
Efekty uczenia się:
WIEDZA:
Studenci swobodnie posługują się terminologią właściwą dla psychoterapii, używają również nazewnictwa stosowanego w różnych szkołach psychoterapeutycznych.
UMIEJĘTNOŚCI:
Studenci potrafią wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu psychoterapii w celu analizy przyczyn i przebiegu procesów psychicznych jednostek
w odniesieniu do założeń teoretycznych głównych szkół psychoterapeutycznych.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
Studenci w razie potrzeby potrafią znaleźć eksperta z danej szkoły psychoterapeutycznej i poprosić o konsultacje lub pomoc w rozwiązaniu problemu.
Kryteria oceniania
Metody i narzędzia dydaktyczne:
1. Wykład, prezentacja multimedialna.
2. Analiza literatury, dyskusja dydaktyczna.
3. Analiza przypadku.
Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia:
1. Obecność i aktywność na zajęciach (dopuszczalne dwie nieobecności).
2. Znajomość literatury i przygotowywanie się do zajęć.
3. Egzamin pisemny.
Literatura
Lektury podstawowe:
1. Aleksandrowicz, J.W. Psychoterapia. Podręcznik dla studentów lekarzy i psychologów. (2000). Warszawa, Wydawnictwo Lekarskie PZWL
2. Czabała, J.C. (2006). Czynniki leczące w psychoterapii. Warszawa, PWN.
3. Grzesiuk, L. (red.). (2005). Psychoterapia – teoria. Podręcznik akademicki. Warszawa, Eneteia.
4. Grzesiuk, L. (red.). (2006). Psychoterapia – praktyka. Podręcznik akademicki. Warszawa, Eneteia.
5. Prochaska, J., Norcross, J. (2006). Systemy Psychoterapeutyczne. Warszawa, Instytut Psychologii Zdrowia PTP.
W cyklu 2022/2023-L:
Gelso, Ch. J., Hayes, J. A. (2005). Relacja terapeutyczna. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. |
W cyklu 2023/2024-L:
Lektury podstawowe: Lektury uzupełniające: |
Uwagi
W cyklu 2022/2023-L:
Obciążenie studenta pracą: Forma aktywności studenta Średnia liczba godzin pracy studenta Przygotowanie się do zajęć, lektury 25 godzin Przygotowanie się do egzaminu 15 godzin Razem 75 godzin |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: