Metodologia badań psychologicznych PSY-SJ>Metodolw
Treści kształcenia:
- metodologia w kontekście kształcenia psychologów;;
- relacja między wiedzą potoczną a naukową;
- etapy procesu badawczego w psychologii;
- droga do sformułowania celów badawczych;
- problemy badawcze i zasady formułowania hipotez;
- operacjonalizacja zmiennych;
- wybór narzędzi pomiarowych a klasyfikacja skal pomiarowych,
- rodzaje metod zbierania danych i ich wybór na drodze realizacji celów badawczych;
- rodzaje schematów eksperymentalnych,
- zewnętrzne i wewnętrzne czynniki wpływające na jakość procesu badawczego (efekty związane z osobą badacza, efekty związane z osobą badana, reprezentatywność, standardy realizacji);
- metody statystyczne i weryfikacja hipotez;
- algorytm wyboru testu;
- budowa narzędzi kwestionariuszowych;
- etyczne aspekty badań psychologicznych;
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/2025-L: | W cyklu 2023/2024-L: | W cyklu 2022/2023-L: |
Efekty kształcenia
WIEDZA:
(PPMpK_W21) ma trafną wiedzę dotyczącą badań psychologicznych – etapów postępowania badawczego, czynników wpływających na trafność i rzetelność badań naukowych oraz relacji badacz-osoba badana
(PPMpK_W22) zna szczegółowo zasady poznania naukowego, logicznego myślenia
i prawidłowego wnioskowania w procesie organizacji badań psychologicznych
UMIEJĘTNOŚCI:
(PPMpK_U19) umiejętnie używa metod i programów analizy statystycznej do opracowywania wyników badań oraz potrafi konstruować własne narzędzia do pomiaru zmiennych
Kryteria oceniania
Egzamin w formie testu
Aktywność na zajęciach
Literatura
Lektury podstawowe:
1. Brzeziński, J. (2019). Metodologia badań psychologicznych. Warszawa: PWN.
2. Shaughnessy, J. Zechmeister, E., Zechmeister, J. (2002). Metody badawcze
w psychologii. Gdańsk: GWP.
Lektury uzupełniające:
1. Bedyńska, S., & Brzezicka-Rotkiewicz, A. (Eds.). (2007). Statystyczny drogowskaz: praktyczny poradnik analizy danych w naukach społecznych na przykładach z psychologii. Wydawnictwo Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej" Academica"
2. Bąk, J. (2020). Statystycznie rzecz biorąc, czyli ile trzeba zjeść czekolady, żeby dostać Nobla? Warszawa: W.A.B.
3. Bedyńska, S., & Cypryańska, M. (2013). Statystyczny drogowskaz 2. Praktyczne wprowadzenie do analizy wariancji. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Sedno
4. Bedyńska, S., & Książek, M. (2012). Statystyczny drogowskaz 3. Praktyczny przewodnik modeli regresji oraz równań strukturalnych. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Sedno.
5. Field, A. (2018). Discovering statistics using SPSS, wydanie 5. Sage publications.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: