Podstawy pomocy psychologicznej II PSY-SJ>PodstpomII
Specyfika relacji pomagania w zależności od okresu rozwojowego klienta. Podstawowe definicje, pojęcia, formy i założenia pomocy psychologicznej. Istota działań pomocowych. Zachowanie się człowieka w sytuacji trudnej/kryzysowej. Umiejętności pomagania. Etyczne i prawne aspekty pomocy psychologicznej. Relacja dziecko-rodzic-psycholog. Druga cześć kursu podstawy pomocy psychologicznej dotyczy przede wszystkim pomaganiu dzieciom, młodzieży i rodzinie.
W cyklu 2022/2023-L:
Specyfika relacji pomagania w zależności od okresu rozwojowego klienta. Podstawowe definicje, pojęcia, formy i założenia pomocy psychologicznej. Istota działań pomocowych. Zachowanie się człowieka w sytuacji trudnej/kryzysowej. Umiejętności pomagania. Etyczne i prawne aspekty pomocy psychologicznej. Druga cześć kursu podstawy pomocy psychologicznej dotyczy przede wszystkim pomaganiu dzieciom, młodzieży i rodzinie. |
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA:
PPMpK_W13: student ma pogłębioną wiedzę o uwarunkowaniach procesów psychicznych i zachowań człowieka w normie i patologii, potrafi różnicować pomiędzy normą a patologią, jak również identyfikować tendencje rozwojowe obserwowanych zjawisk
PPMpK_W25 student zna dokładnie zasady etyczne obowiązujące w zawodzie psychologia i wie jaki jest ich związek z postępowaniem psychologa pracującego w różnych środowiskach zawodowych, rozpoznaje sytuacje w których występują dylematy etyczne związane z rozwojem współczesnej cywilizacji
Umiejętności:
PPMpK_U08 student potrafi przeprowadzić badanie diagnostyczne jednostki, grupy, społeczności dla różnych celów oraz zintegrować wyniki badania psychologicznego i sformułować orzeczenie na potrzeby różnych odbiorców
PPMpK_U10 student umiejętnie udziela pomocy psychologicznej na poziomie podstawowym i rozszerzonym w wybranej specjalności
Kompetencje:
PPMpK_K02 w razie potrzeby potrafi znaleźć eksperta z danej dziedziny i poprosić o konsultacje lub pomoc w rozwiązywaniu problemu
PPMpK_K06 jest wrażliwy na problemy psychologiczne, podejmuje komunikację i współpracę z otoczeniem - w tym z osobami niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie oraz aktywnie uczestniczy w grupach i organizacjach realizujących działania psychologiczne
PPMpk_K07 okazuje szacunek wobec pacjenta, klienta oraz troskę o ich dobro; cechuje go postawa zrozumienia i akceptacji wobec człowieka, którego traktuje podmiotowo
Kryteria oceniania
Wymagana obecność na zajęciach (2 dopuszczalne nieobecności)
Oceniana aktywność w trakcie zajęć (scenki, praca w grupach, dyskusje)
Samodzielnie przygotowana praca zaliczeniowa do napisania na jeden z proponowanych tematów - konceptualizacja przypadku.
Kolokwium zaliczeniowe w formie zamkniętej i otwartej ( wymagana liczba punktów do zaliczenia kolokwium 50% +1)
Praktyki zawodowe
Kurs ma praktyczny wymiar, umożliwia przećwiczenie podstawowych umiejętności niezbędnych podczas świadczenia pomocy psychologicznej.
Literatura
Stemplewska-Żakowicz. K. (2013). Wywiad psychologiczny. Cz.2.Wywiad jako spotkanie z człowiekiem”. Warszawa: PTP.
Heaton, J.A. (2003). Podstawy umiejętności terapeutycznych. Gdańsk: GWP
Toeplitz, Z. (2019). Niepełnoletni jako klient psychologa w: J. Brzeziński, B. Chyrowicz, Z. Toeplitz, M. Toeplitz-Winiewska (red.), Etyka zawodu psychologa (s. 427-447). Warszawa:PWN.
Bryńska, A., Szalas, N. i Srebnicki T. (2022) Psychoterapia dzieci i młodzieży w praktyce. Warszawa Centrum CBT
Zawadzka, E., Rawa-Kochanowska, A. (2015). Magiczny świat baśni i bajek. Metafory i symbole w procesie wspomagania dziecka w rozwoju. Warszawa: Difin
Kołakowski, A. (red.) (2020). Psychoterapia poznawczo-behawioralna dzieci i młodzieży. Przewodnik praktyka. Rozdziały 3-5
De Barbaro, B.(red.). (1999) Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny. Kraków: WUJ
Kmita, G. i Kaczmarek, T. (2004) (red), Wczesna interwencja miejsce psychologa w opiece nad małym dzieckiem i jego rodziną. Zeszyty Sekcji Psychologii Klinicznej Dziecka Polskiego Towarzystwa Psychologicznego.
Gulli B., Wysocka- Pieczyk M., Dziecko jako ofiara przemocy, Kraków 2009
Katra G., Sokołowska E. (red.) (2010). Rola i zadania psychologa we współczesnej szkole. Warszawa: Wolters Kluwer Polska SA
Olechowska, A. (2019). Specjalne potrzeby edukacyjne. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Włodarczyk, J. i Wójcik, Sz. (2019). Skala i uwarunkowania przemocy rówieśniczej. Wyniki Ogólnopolskiej diagnozy krzywdzenia dzieci w Polsce. Dziecko krzywdzone. 18. 9-35.
Kołodziejczyk, J. (2004). Agresja i przemoc w szkole: Konstruowanie programu przeciwdziałania agresji i przemocy w szkole. Kraków: Sophia
W cyklu 2022/2023-L:
Stemplewska-Żakowicz. K. (2013). „Wywiad psychologiczny. Cz.2.Wywiad jako spotkanie z człowiekiem”. Warszawa: PTP. |
Uwagi
W cyklu 2022/2023-L:
brak |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: