Psychometria PSY-SJ>PsychometrĆw
Zajęcia obejmują aspekty t.j:
- zasady raportowania badań standaryzacyjnych/elementy podręcznika testu (standardy APA);
- podstawowe pojęcia związane z pomiarem psychologicznym (zmienna latentna, trafność treściowa, trafność teoretyczna, trafność czynnikowa, rzetelność)
- definiowanie mierzonej cechy/właściwości;
- generowanie pozycji testowych;
- planowanie badań walidacyjnych;
- analiza treści pozycji testowych;
- tworzenie klucza teoretycznego metody;
- wybór metod do weryfikacji hipotez o trafności zbieżnej i różnicowej;
- realizacja badań własnych;
- określenie klucza empirycznego/analizy czynnikowe z użyciem pakietu SPSS;
- analizy rzetelności z użyciem pakietu SPSS;
- analizy trafności z użyciem pakietu SPSS;
- prezentacja wyników badań własnych;
W cyklu 2024/2025-L:
Zajęcia obejmują aspekty t.j: - zasady raportowania badań standaryzacyjnych/elementy podręcznika testu (standardy APA); - podstawowe pojęcia związane z pomiarem psychologicznym (zmienna latentna, trafność treściowa, trafność teoretyczna, trafność czynnikowa, rzetelność) - definiowanie mierzonej cechy/właściwości; - generowanie pozycji testowych; - planowanie badań walidacyjnych; - analiza treści pozycji testowych; - tworzenie klucza teoretycznego metody; - wybór metod do weryfikacji hipotez o trafności zbieżnej i różnicowej; - realizacja badań własnych; - określenie klucza empirycznego/analizy czynnikowe z użyciem pakietu SPSS; - analizy rzetelności z użyciem pakietu SPSS; - analizy trafności z użyciem pakietu SPSS; - prezentacja wyników badań własnych; |
Liczba godzin zajęć porwadzonych on-line
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/2025-L: | W cyklu 2023/2024-L: | W cyklu 2022/2023-L: |
Efekty kształcenia
WIEDZA:
(PPMpK_W21) ma trafną wiedzę dotyczącą badań psychologicznych – etapów postępowania badawczego, czynników wpływających na trafność i rzetelność badań naukowych oraz relacji badacz-osoba badana;
(PPMpK_W22) zna szczegółowo zasady poznania naukowego, logicznego myślenia i prawidłowego wnioskowania w procesie organizacji badań psychologicznych;
UMIEJĘTNOŚCI:
(PPMpK_U19) umiejętnie używa metod i programów analizy statystycznej do opracowywania wyników badań oraz potrafi konstruować własne narzędzia do pomiaru zmiennych;
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
(PPMpK_K05) jest przekonany o konieczności i wadze przestrzegania zasad etyki zawodowej; podejmuje refleksję na tematy związane z etyką działania, prawidłowo identyfikuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą;
(PsMpK_K08) potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania; umie rozplanować pracę indywidualną i w grupie;
Kryteria oceniania
Na ocenę końcową i zaliczenie przedmiotu składają się: zadania domowe, prezentacja, raporty cząstkowe, sprawdziany, praca końcowa (zbudowanie własnego narzędzia pomiarowego i opis prac w formie raportu APA), aktywność na zajęciach.
Literatura
Lektury podstawowe:
Hornowska, E. (2018). Testy psychologiczne: teoria i praktyka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe" Scholar".
Brzeziński, J. (2019). Metodologia badań psychologicznych. Warszawa: PWN.
Bedyńska, S., & Cypryańska, M. (2013). Statystyczny drogowskaz 1. Praktyczne wprowadzenie do wnioskowania statystycznego. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Sedno.
Lektury uzupełniające:
Anastasi, A i Urbina, S. (1999). Testy psychologiczne. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego
Magnusson, D. (1981). Wprowadzenie do teorii testów. Warszawa: PWN
W cyklu 2024/2025-L:
Lektury podstawowe: Hornowska, E. (2018). Testy psychologiczne: teoria i praktyka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe" Scholar". Brzeziński, J. (2019). Metodologia badań psychologicznych. Warszawa: PWN. Bedyńska, S., & Cypryańska, M. (2013). Statystyczny drogowskaz 1. Praktyczne wprowadzenie do wnioskowania statystycznego. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Sedno. Lektury uzupełniające: Anastasi, A i Urbina, S. (1999). Testy psychologiczne. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego Magnusson, D. (1981). Wprowadzenie do teorii testów. Warszawa: PWN |
Uwagi
W cyklu 2024/2025-L:
Na ocenę końcową i zaliczenie przedmiotu składają się: zadania domowe, prezentacja, raporty cząstkowe, sprawdziany, praca końcowa (zbudowanie własnego narzędzia pomiarowego i opis prac w formie raportu APA), aktywność na zajęciach. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: