Psychometria PSY-SJ>PsychometrW
Treści kształcenia:
- istota i przedmiot zainteresowań psychometrii;
- definicja testu;
- rodzaje testów i ich specyfika;
- kryteria dobroci testów psychologicznych: obiektywność, standaryzacja, rzetelność, trafność, normy;
- klasyczna teoria testów;
- model wyniku prawdziwego (założenia);
- definicja rzetelności;
- pojęcie standardowego błędu pomiaru (SEM);
- sposoby pomiaru rzetelności;
- trafność i jego pomiar,;
- normy, ich rodzaje i sposoby tworzenia;
- etapy tworzenia testów psychologicznych w praktyce;
- wykorzystanie pakietu SPSS w procesie tworzenia metod pomiarowych;
- etyczne aspekty testowania;
Liczba godzin zajęć porwadzonych on-line
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA:
(PPMpK_W21) ma trafną wiedzę dotyczącą badań psychologicznych – etapów postępowania badawczego, czynników wpływających na trafność i rzetelność badań naukowych oraz relacji badacz-osoba badana
(PPMpK_W22) zna szczegółowo zasady poznania naukowego, logicznego myślenia i prawidłowego wnioskowania w procesie organizacji badań psychologicznych
UMIEJĘTNOŚCI:
(PPMpK_U19) umiejętnie używa metod i programów analizy statystycznej do opracowywania wyników badań oraz potrafi konstruować własne narzędzia do pomiaru zmiennych
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
(PPMpK_K05) jest przekonany o konieczności i wadze przestrzegania zasad etyki zawodowej; podejmuje refleksję na tematy związane z etyką działania, prawidłowo identyfikuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą
Kryteria oceniania
Egzamin w formie testu
Aktywność na zajęciach
Literatura
Lektury podstawowe:
1. Hornowska, E. (2018). Testy psychologiczne: teoria i praktyka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe" Scholar".
2. Bedyńska, S., & Cypryańska, M. (2013). Statystyczny drogowskaz 1. Praktyczne wprowadzenie do wnioskowania statystycznego. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Sedno.
Lektury uzupełniające:
1. Anastasi, A i Urbina, S. (1999). Testy psychologiczne. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego
2. Magnusson, D. (1981). Wprowadzenie do teorii testów. Warszawa: PWN
3. Brzeziński, J. (2019). Metodologia badań psychologicznych. Warszawa: PWN.
W cyklu 2024/2025-L:
Treści kształcenia: |
Uwagi
W cyklu 2024/2025-L:
Egzamin w formie testu |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: