Psychopatologia PSY-SJ>PsychopatW
Wymagania wstępne:
Podstawowa wiedza o psychologicznym funkcjonowaniu człowieka.
Cele:
W trakcie zajęć zostaną omówione zagadnienia psychopatologii ogólnej i szczegółowej, dotyczące całokształtu wiedzy na temat zaburzeń psychicznych.
Treści kształcenia:
Klasyfikacja zaburzeń psychicznych, podstawowe definicje, norma ilościowa, społeczno-kulturowa i teoretyczna.
Biologiczne modele i koncepcje zaburzeń psychicznych.
Koncepcje psychologiczne zaburzeń psychicznych.
Postępowanie diagnostyczne i podstawowe metody badawcze.
Psychopatologia ogólna (zaburzenia procesów poznawczych, emocji, nastroju, motywacji).
Klasyfikacja zaburzeń psychicznych ICD-11.
Całościowe zaburzenia rozwojowe, w tym zaburzenia ze spektrum autyzmu i ADHD.
Schizofrenia i inne zaburzenia psychotyczne.
Zaburzenia afektywne.
Zaburzenia nerwicowe, w tym zaburzenia lękowe, obsesyjno-kompulsyjne i PTSD.
Zaburzenia osobowości.
Zaburzenia spowodowane używaniem substancji psychoaktywnych.
Zaburzenia psychiczne na tle organicznym i upośledzenia umysłowe.
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty uczenia się:
WIEDZA:
(PPMpK_W08) na poziomie zaawansowanym prezentuje ze zrozumieniem wiedzę na temat psychopatologii w aspekcie biologicznym, psychicznym oraz społecznym
(PPMpK_W13) ma pogłębioną wiedzę o uwarunkowaniach procesów patologicznych
UMIEJĘTNOŚCI:
(PPMpK_U01) potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu psychopatologii zaburzeń psychicznych w celu analizy przyczyn i przebiegu procesów psychicznych, zachowania jednostek oraz zjawisk zachodzących w społeczeństwie mogących mieć na nie wpływ
(PPMpK_U06) potrafi dostrzec bezwzględną i względną wartość diagnostyczną różnych symptomów klinicznych, umie przyporządkować je do obowiązującej w Polsce klasyfikacji zaburzeń psychicznych
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
(PPMpK_K01) przejawia potrzebę uczenia się przez całe życie, świadomy złożoności obszaru psychopatologii zaburzeń psychicznych
(PPMpK_K07) okazuje szacunek wobec pacjenta, klienta, którego historię życia poznaje
w ramach analizy przypadku; cechuje go postawa zrozumienia i akceptacji wobec drugiego człowieka, którego traktuje podmiotowo
Kryteria oceniania
Metody i narzędzia dydaktyczne:
Wykład, prezentacja multimedialna.
Analiza literatury, analiza przypadku, dyskusja dydaktyczna.
Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia:
Egzamin pisemny testowy jednokrotnego wyboru.
Literatura
Lektury podstawowe:
Cierpiałkowska, L. (2016). Psychopatologia. Warszawa: Scholar;
Gałecki, P., Szulc, A. (2023). Psychiatria. Rozpoznania wg ICD-11. tom 1, rozdział 3 "Psychopatologia" str. 23-56. Wrocław: Edra Urban n' Partner.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: