Psychologiczne podstawy edukacji PSY-SJ>Psychpodsted
Tematyka wykładów
1. Wychowanie i nauczanie jako dziedziny działalności człowieka i społeczeństwa: ku czemu ma zmierzać edukacja?
2. Psychologia edukacji-przedmiot, zastosowania, relacje do innych dyscyplin pedagogicznych
3. Psychologia edukacji w praktyce- rola zawodowa psychologa edukacji
4. Nauczanie i wychowanie a rozwój człowieka
5. Psychologiczne mechanizmy transmisji wpływów wychowawczych
6. Procesy uczenia się jako podstawa oddziaływań dydaktycznych i wychowawczych
7. Motywacja do nauki – kluczowy czynnik efektywności edukacji
8. Edukacja w środowisku cyfrowym
9. Edukacja w mediach społecznościowych
10. (Anty) edukacja: edukacyjne mity, błędne założenia i ich konsekwencje w życiu człowieka
11. Specyfika edukacji osób dorosłych
12. Autoedukacja czyli samowychowanie i samokształcenie
W cyklu 2023/2024-Z:
Tematyka wykładów |
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA:
PsMpK_W05 ma pogłębioną wiedzę pozwalającą mu uwzględniać w praktyce kontekst społeczno-kulturowy wydarzeń oraz różnice kulturowe i ich wpływ na zachowanie jednostek i grup
UMIEJĘTNOŚCI:
PsMpK_U02 prezentuje pogłębione umiejętności obserwowania, wyszukiwania, selekcjonowania, przetwarzania informacji oraz oceny ich źródeł, potrafi formułować na ich podstawie sądy krytyczne i przekazywać je w różnej formie
PsMpK_U06 posiada pogłębione umiejętności przedstawiania własnych opinii, merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów, rozwiązywania problemów, formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań
KOMPETENCJE:
PsMpK_K06 jest wrażliwy na problemy psychologiczne, podejmuje komunikację i współpracę z otoczeniem – w tym z osobami niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie oraz aktywnie uczestniczy w grupach i organizacjach realizujących działania psychologiczne
PsMpK_K09 szanuje dziedzictwo kulturowe i narodowe, w szczególności cywilizacji łacińskiej, rozumie ich rolę w psychologicznym rozumieniu jednostki i społeczności
Kryteria oceniania
Wprawdzie zwyczajowo wykłady nie są obowiązkowe, ale z powodu znacznego rozproszenia treści programowych i braku odpowiedniego syntetycznego podręcznika wymagane jest uczestniczenie w nich.
Zaliczenie można uzyskać na podstawie trzech warunków traktowanych łacznie:
1) obecność na wykładach (dopuszczalne są jedynie dwie najlepiej usprawiedliwione nieobecności) ,
2) egzamin ustny
3) wykazanie podczas egzaminu samodzielnej pracy z zakresu psychologii edukacji, udokumentowanej w postaci portfolio, czyli zbioru pisemnych opracowań dotyczących wybranych tematów poszerzających zagadnienia omawiane na wykładach. Praca te będzie brana pod uwagę jedynie po zdaniu egzaminu ustnego.
Literatura
Wybrane pod względem tematyki wykładów fragmenty następujacych podręczników:
Psychologia edukacyjna (2023). Pod red. D.Bednarek. Warszawa PWN
Psychologia wychowawcza (2020). Pod red. H.Liberskiej i J.Trempały. Warszawa:PWN
Przetacznik-Gierowska M., Włodarski Z. (2014), Psychologia Wychowawcza (wyd.7). Warszawa: PWN.
Ledzińska M., Czerniawska E. (2011). Psychologia nauczania. Warszawa:PWN.
W cyklu 2023/2024-Z:
Podstawowym źródłem wiedzy z psychologicznych podstaw edukacji są treści wykładu. Podana literatura może być wykorzystywana jedynie jako uzupełniająca zagadnienia omawiane na wykładach. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: