1. Zajęcia wstępne: zawartość merytoryczna i formalna kursu, określenie wymagań zaliczenia przedmiotu
2. Wprowadzenie do analizy wypowiedzi o życiu osób dorosłych (psychologia narracyjna)
Dryll E., Cierpka A. (1996). Badanie treści etosu rodzinnego przez analizę narracji. Kwartalnik Polskiej Psychologii Rozwojowej T.4, Nr 1, 33-52.
Straś-Romanowska M. (1995). Na tropach psychologii jako nauki humanistycznej
Bruner J. (1990). Życie jako narracja. Kwartalnik Pedagogiczny, 4, 3-17.
Tokarska U. (1999). W poszukiwaniu jedności i celu. Wybrane techniki narracyjne. W: A. Gałdowa (red.). Wybrane zagadnienia z psychologii osobowości. Kraków: WUJ, s. 169 – 204.
Trzebiński J. (2002a). Narracyjne konstruowanie rzeczywistości. W: : J. Trzebiński (red.). Narracja jako sposób rozumienia świata. Gdańsk: GWP, s. 17 – 42.
3. Natura rozwoju w okresie dorosłości
Przetacznik-Gierowska, M. (1993). Psychologia rozwojowa dzieci i młodzieży a psychologia rozwojowa człowieka. Przełom czy kontynuacja? Kwartalnik Polskiej Psychologii Rozwojowej, 1, s. 3-21.
Sujak, E. (1998). Rozważania o ludzkim rozwoju. Kraków: Znak, s. 9-52.
Łoś Z. Rozwój psychiczny człowieka w ciągu życia. Wydawnictwo UWr rozdz. 3, s. 75-99
4. Przejście do okresów dorosłości
Oleszkowicz, A. (1997). Psychologiczna analiza zjawiska buntu w okresie dorastania. W: Forum psychologiczne, t.2, nr 1, s. 15-24.
Piechowski, M.M. (1985). Zdrowie psychiczne jako funkcja rozwoju psychicznego. W: K. Dąbrowski, Zdrowie psychiczne. Warszawa: PWN, s.91-128.
5. Wyzwania życia dorosłego człowieka
Oleś P. (2015). Psychologia człowieka dorosłego, rozdz. 2 Warszawa: PWN
6. Emocjonalność dorosłych
Strus, W. (2012). Dojrzałość emocjonalna a funkcjonowanie moralne. Warszawa: Wydawnictwo LiberiLibri, r. 1., str. 15-61.
7. Zadania rozwojowe a możliwości poznawcze człowieka dorosłego
Gurba, E. (1993). Adaptacyjny charakter myślenia. Przegląd Psychologiczny, 2, 181-192.
Olejnik M. (1994). Neo- i postpiagetowskie modele rozwoju inteligencji. Psychologia Wychowawcza, 2, 97-108.
8.Rozwój mądrości
Baltes, P., Gluck, J., Kunzmann, U. (2004). Mądrość. Jej struktura i funkcja w kierowaniu pomyślnym rozwojem w okresie całego życia. W: J. Czapiński (red.) Psychologia pozytywna. Warszawa: PWN, s.117-146.
Pietrasiński, Z. (2001). Mądrość czyli świetne wyposażenie umysłu. R.2, R.9. Warszawa: Wydawnictwo Scholar, s. 29-45, 140-158.
Oleś P. (2015), Psychologia człowieka dorosłego, rozdz. 7 Specyfika przemian w biegu życia, str.247-287, Warszawa PWN.
9. Wybory moralne dorosłych
Trempała J. Czyżowska D. (2002) Rozwój moralny, w: B. Harwas-Napierała, J. Trempała (red.) Psychologia rozwoju człowieka. Rozwój funkcji psychicznych. Warszawa: PWN 106-130
10. Rozwój autonomii i tożsamości człowieka dorosłego
Oleś P. (2015), Psychologia człowieka dorosłego, rozdz. 4 Specyfika przemian w biegu życia, str.138-174, Warszawa PWN.
11. Wczesna dorosłość
Turner J.S, Helms D.B.(1999) Rozwój człowieka, rozdz. 9 s. 397-457
Bee, H. (2004). Psychologia rozwoju człowieka. Poznań: Zysk i S-ka, rozdz. 13-14, str. 402-464
12. Przemiany osobowości człowieka dorosłego - kryzys połowy życia
Literatura: Oleś P. (2011) Psychologia rozwoju człowieka dorosłego, rozdz. 5. Przełom połowy życia, Warszawa, PWN.
Oleś P. (2000). Psychologia przełomu połowy życia. TN KUL
13. Okres średniej dorosłości
Turner J.S, Helms D.B.(1999) Rozwój człowieka, rozdz. 10 s. 459-523
Bee, H. (2004). Psychologia rozwoju człowieka. Poznań: Zysk i S-ka, rozdz. 15-16, str. 465-523
14. Późna dorosłość
Erikson E. (2012). Dopełniony cykl życia. Gliwice: Helion
Steuden S. (2012). Psychologia starzenia się i starości. Warszawa. PWN
Stuart-Hamilton I. (2000). Psychologia starzenia się. Zysk i S-ka
Bee, H. (2004). Psychologia rozwoju człowieka. Poznań: Zysk i S-ka, rozdz. 17-19, str. 523-621
Turner J.S, Helms D.B.(1999) Rozwój człowieka, rozdz. 11-12, s. 525-624
15. Kolokwium zaliczeniowe