Psychologia rozwoju w biegu życia: dorosłość PSY-SJ>PsyrozDorW
Celem kursu jest dokonanie przeglądu koncepcji opisujących rozwój w biegu życia człowieka (life-span psychology). Wskazanie studentom podobieństw i różnic w przebiegu rozwoju człowieka w dzieciństwie i w dorosłości. Studenci poznają prawidłowości rozwoju człowieka dorosłego. Omówione zostaną charakterystyki rozwojowe człowieka w okresie wczesnej, średniej i późnej dorosłości ze wskazaniem zadań rozwojowych typowych dla tych okresów.
Treści kształcenia:
1. Natura rozwoju w dzieciństwie i dorosłości
2. Charakterystyka fizycznych możliwości człowieka w różnych etapach rozwoju
3. Wyzwania dorosłości (zadania rozwojowe w różnych okresach rozwoju człowieka dorosłego
4. Kompetencje poznawcze człowieka dorosłego (rozwój myślenia postformalnego, rozwój mądrości)
5. Emocje w życiu dorosłych
6. Osobowość człowieka dorosłego ciągłość cech czy przemiany w połowie życia
7. Doświadczenie społeczne i rozwój moralny dorosłego
8. Religijność i duchowość jako zasoby wspomagające dorosłego w trudnych sytuacjach…
9. Autokreacja realizacją możliwości dorosłego do kierowania własnym rozwojem.
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Obowiązkowa obecność na wykładach
zaliczenie egzaminu - ( 50% +1) poprawnych odpowiedzi
Literatura
Podstawowa
Brzezińska A. (red.). (2005). Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne
Oleś P.(2011) Psychologia człowieka dorosłego. Warszawa: PWN
Pietrasiński J. (1990). Rozwój człowieka dorosłego. Warszawa: Wiedza Powszechna.
Trempała J.(red.) (2011) Psychologia rozwoju człowieka. Warszawa: PWN rozdz. 11-13.
Uzupełniająca
Bee H. (2004). Psychologia rozwoju człowieka. Poznań: Zysk i S-ka.
Fowler J. (1981). Stages of Faith. San Francisco: Harper and Row.
Hoare C.(2006) Handbook of Adult Development and Learning. Oxford, University Press.
Przetacznik-Gierowska, M. (1993). Psychologia rozwojowa dzieci i młodzieży a psychologia rozwojowa człowieka. Przełom czy kontynuacja? Kwartalnik Polskiej Psychologii Rozwojowej, 1, 3-21.
Sujak, E. (1998). Rozważania o ludzkim rozwoju. R. 1 - Rozwój jako przedmiot rozważania. Kraków: Znak, s. 9-52
Turner J.S., Helms D.B. (1999). Rozwój człowieka. Warszawa: WSiP.
W cyklu 2022/2023-L:
1.Czy w okresie dorosłości jest miejsce na rozwój?- rozwój w ujęciu tradycyjnym i z perspektywy life-span. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: