Emocje i motywacje PSY-SJ>emocmotyćw
Tematy poruszane w ramach zajęć
1. Zajęcia organizacyjne.
2. Psychologiczne koncepcje emocji.
3. Metody badania emocji.
4. Procesy poznawcze a emocje.
5. Perspektywa społeczno-kulturowa w rozumieniu emocji.
6. Komunikowanie emocji.
7. Różnice indywidualne w emocjonalności.
8. Inteligencja emocjonalna cz. I
9. Inteligencja emocjonalna cz. II
10. Patologie procesów emocjonalnych i motywacyjnych.
11. Wzajemne zależności między emocjami i motywacją.
12. Psychologiczne koncepcje motywacji.
13. Podmiotowe uwarunkowania motywacji.
14. Kształtowanie motywacji w kontekście edukacyjnym.
15. Kształtowanie motywacji w kontekście klinicznym.
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/2025-L: | W cyklu 2022/2023-L: | W cyklu 2023/2024-L: |
Efekty kształcenia
Wiedza
- Znajomość współczesnych teorii z zakresu emocji i motywacji.
- Wiedza o konstrukcji, ograniczeniach oraz sposobie stosowania niektórych narzędzi do pomiaru emocji i motywacji.
- Znajomość przykładowych technik kształtowania i regulacji emocji i motywacji.
- Świadomość kulturowego i interindywidualnego zróżnicowania procesów emocjonalnych i motywacyjnych.
Kompetencje
- Umiejętność dokonania testowego pomiaru inteligencji emocjonalnej.
- Stosowanie zdobytej wiedzy do rozwiązywania praktycznych problemów.
- Umiejętność przekazywania zdobytej wiedzy w komunikacji ze specjalistami i laikami.
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia konwersatorium jest:
Obecność na zajęciach
Przygotowanie do zajęć (Przeczytanie literatury)
Aktywny udział w dyskusjach.
Zaliczenie każdego z dwóch kolokwiów zaliczeniowych. Każde kolokwium składa się z 20 pytań jednokrotnego wyboru z czterema możliwymi odpowiedziami. Próg zaliczenia kolokwium: 50%+1. Każdemu studentowi przysługują dwa terminy zaliczenia: Pierwszy w trakcie zajęć, przewidziany niniejszym sylabusem oraz termin poprawkowy, zorganizowany w czasie różnym od czasu zajęć, w porozumieniu z zainteresowanymi studentami. Do drugiego terminu mogą podejść wyłącznie osoby, które nie uzyskały zaliczenia w pierwszym termie. W przypadku niezaliczenia drugiego terminu, możliwe jest dopuszczenie do poprawy ustnej, pod warunkiem uregulowania przez studenta wszystkich innych zobowiązań.
Limit nieobecności: 2 Każda nieobecność nadprogramowa musi zostać usprawiedliwiona oraz odrobiona przez przygotowanie streszczenia literatury przewidzianej na dane zajęcia lub test wiedzy z lektury (trzy pytania otwarte). Bezwzględny limit nieobecności: 5. Przekroczenie limitu bezwzględnego skutkuje niezaliczeniem kursu.
Obliczanie oceny z konwersatorium: Ocena z kursu jest średnią arytmetyczną ocen za kolokwia. Średnią zaokrągla się na korzyść ocenianego.
Aktywność dodatkowa: Podczas pierwszych 15-20 minut zajęć przeprowadzane są quizy na platformie Kahoot. Udział w nich jest nieobowiązkowy. Osoby, które w 3 quizach uplasują się na podium otrzymają 1 punkt bonusowy do gorzej napisanego kolokwium. Osoby, które uplasują się na podium w 5 quizach otrzymają 2 punkty bonusowe do gorzej napisanego kolokwium. Aby bonus był uwzględniany, kolokwium musi zostać zaliczone.
Literatura
Ayllon, T. (2000) Jak stosować gospodarkę żetonową i system punktowy. Gdańsk: SPOA.
Butcher, J.N. Hooley, J.M. I Mineka, S. Psychologia Zaburzeń. Sopot: GWP
Deckers, L. (2023). Motywacja. Perspektywa biologiczna, psychologiczna i środowiskowa. Warszawa: WN PWN.
Gasiul S. (2007). Teorie emocji i motywacji. Warszawa: Wyd. UKSW
Keltner, D., Oatley, K. i Jenkins, J.M. (2021) Zrozumieć emocje. Warszawa: WN PWN.
Kozioł M. i Szewczak, R. (2018). Skuteczna zmiana w coachingu. Transteoretyczny model zmiany i podejście systemowe jako determinanty trwałej zmiany coachingowej. Coaching Review 1/2018(10), 171-192.
Łosiak, W. (2007). Psychologia emocji. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne.
Matczak, A i Knopp, K. (2013) Znaczenie inteligencji emocjonalnej w funkcjonowaniu człowieka. Warszawa: Wydawnictwo Liber Libri
Maruszewski, T., Doliński, D., Łukaszewski, W. i Marszał – Wiśniewska, M. (2008). Emocje i motywacja. W: J. Strelau i D. Doliński (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom I. Gdańsk: GWP.
Miller, W.R i Rollnic, S. (2014) Dialog motywujący. Kraków: WUJ.
Świątnicki, K. (2001). Nagrody zewnętrzne a motywacja: rehabilitacja nagród zewnętrznych. W: K. Lachowicz – Tabaczek (red.), Psychologia społeczna w zastosowaniach (s. 85–109). Wrocław: Alta 2
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: