Emocje i motywacje PSY-SJ>emocmotyw
Podstawowe zagadnienia:
Regulacyjna funkcja emocji i motywacji a osobowość w podstawowych typach koncepcji.
Definicja emocji (istota, składniki, typy, treść, znak i intensywność, funkcje, klasyfikacja). Zróżnicowanie stanów afektywnych: emocje, nastroje, uczucia, epizody emocjonalne, afekty - wybrane koncepcje. Regulacyjna funkcja emocji podstawowych. Kontrola emocjonalna – formy, funkcje i konsekwencje.
Teorie emocji. Emocje jako zjawisko o charakterze interakcyjnym. Komponenty emocji. Mechanika interakcyjna procesów biologicznych, społecznych i psychicznych w powstawaniu emocji.
Zaburzenia emocji - ich przyczyny i mechanizmy.
Emocje a procesy poznawcze – które mają pierwszeństwo? Atrybucje i schematy poznawcze w powstawaniu emocji. Rozbieżność poznawcza a emocje. Rola mechanizmów poznawczych i systemy aktywizacji emocji. Podejście integracyjne.
Złożona dynamika procesów emocjonalnych w uczuciowości wyższej. Emocje świadomego Ja (poczucie winy, duma, wstyd, pycha). Podmiotowe i poza podmiotowe mechanizmy regulacji emocji. Ekspresja emocji. Somatyczne i interpersonalne konsekwencje hamowania ekspresji emocji.
Zasadnicze mechanizmy motywacyjne w wybranych koncepcjach. Motywacje: definicja i funkcja regulacyjna. Podstawy emocjonalne i poznawcze procesów motywacyjnych. Motywacje w podejściu: psychodynamicznym, behawiorystycznym, poznawczym i humanistycznym.
Wyznaczniki stanów i procesów motywacyjnych. Mechanizmy uruchamiające procesy motywacyjne (procesy afektywne jako determinanta poziomu aktywacji, informacja i generator programu działania, procesy poznawcze jako mechanizm motywacyjny).
Motywacja w przebiegu zachowania. Konflikty motywacyjne. Rozwojowe i kulturowe aspekty motywacji osiągnięć. Motywacje związane z obrazem własnej osoby. Motywacje samoaktualizacji i samorozwoju.
Problematyka woli i jej zależności od procesów emocjonalno-motywacyjnych i czynników osobowościowych. Determinizm i indeterminizm w wybranych podejściach (podejście funkcjonalne i personalistyczne). Procesy samoregulacji, motywacja celu, zjawisko bierności społecznej.
Rola struktury Ja w inicjowaniu procesu motywacyjnego. Motywacja osiągnięć. Podejmowanie ryzyka. Inni ludzie w procesach motywacyjnych: facylitacja społeczna, rywalizacja, kooperacja, manipulacja.
Czynniki i mechanizmy zaburzające regulacyjną funkcję procesów motywacyjnych.
Rozwój emocjonalno-motywacyjny człowieka (etapy, czynniki i mechanizmy) - ujęcie podłużne.
W cyklu 2022/2023-L:
Regulacyjna funkcja emocji i motywacji a osobowość w podstawowych typach koncepcji. Definicja emocji (istota, składniki, typy, treść, znak i intensywność, funkcje, klasyfikacja). Zróżnicowanie stanów afektywnych: emocje, nastroje, uczucia, epizody emocjonalne, afekty - wybrane koncepcje. Regulacyjna funkcja emocji podstawowych. Kontrola emocjonalna – formy, funkcje i konsekwencje. Rozwój emocjonalny a rozwój poznawczy i rozwój tożsamości. Zasadnicze etapy rozwoju emocjonalnego. Zaburzenia emocji. Przyczyny i mechanizmy. Potrzeby a emocje. Kryteria dojrzałości emocjonalnej. Emocje w teoriach: emocji osobnych, wg konstruktywistów społecznych, Sposoby rozumienia inteligencji emocjonalnej. Złożona dynamika procesów emocjonalnych w uczuciowości wyższej. Emocje świadomego Ja (poczucie winy, duma, wstyd, pycha). Podmiotowe i poza podmiotowe mechanizmy regulacji emocji. Zasadnicze mechanizmy motywacyjne w wybranych koncepcjach. Motywacje: definicja i funkcja regulacyjna. Podstawy emocjonalne i poznawcze procesów motywacyjnych. Motywacje w podejściu: psychodynamicznym, behawiorystycznym, poznawczym i humanistycznym. Motywacja wewnętrzna i zewnętrzna. Czynniki osłabiające motywację wewnętrzną. Wyznaczniki stanów i procesów motywacyjnych. Mechanizmy uruchamiające procesy motywacyjne (procesy afektywne jako determinanta poziomu aktywacji, informacja i generator programu działania, procesy poznawcze jako mechanizm motywacyjny). Motywacje związane z obrazem własnej osoby. Motywacje samoaktualizacji i samorozwoju. Problematyka woli i jej zależności od procesów emocjonalno-motywacyjnych i czynników osobowościowych. Determinizm i indeterminizm w wybranych podejściach (podejście funkcjonalne i personalistyczne). Procesy samoregulacji, motywacja celu, zjawisko bierności społecznej. Czynniki i mechanizmy zaburzające regulacyjną funkcję procesów motywacyjnych. Rozwój emocjonalno-motywacyjny człowieka (etapy, czynniki i mechanizmy) - ujęcie podłużne. |
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA:
1. posiada uporządkowaną wiedzę na temat procesów emocjonalno-motywacyjnych człowieka oraz metod ich pomiaru /PsMpK_W15/, P7S_WG
2. ma pogłębioną wiedzę o uwarunkowaniach procesów psychicznych i zachowań człowieka w normie i patologii, potrafi różnicować pomiędzy normą i patologią, jak również identyfikować tendencje rozwojowe obserwowanych zjawisk /PsMpK_W14/, P7S_WG
UMIEJĘTNOŚCI:
1. potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii oraz powiązanych z nią dziedzin w celu analizy przyczyn i przebiegu procesów psychicznych, zachowania jednostek oraz zjawisk zachodzących w społeczeństwie /PsMpK_U01/, P7S_UW
2. potrafi kompetentnie porozumiewać się i współpracować zarówno ze specjalistami w zakresie psychologii i innych dziedzin, jak i z osobami spoza grona specjalistów / PsMpK_U07/, P7S_UK
KOMPETENCJE:
1. jest wrażliwy na problemy psychologiczne, podejmuje komunikację i współpracę z otoczeniem – w tym z osobami niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie oraz aktywnie uczestniczy w grupach i organizacjach realizujących działania psychologiczne / PsMpK_K06/, P7S_KO
2. utożsamia się z wartościami, celami i zadaniami realizowanymi w praktyce psychologicznej, ma rozwiniętą wrażliwość badawczą, odznacza się rzetelnością, rozwagą, dojrzałością i zaangażowaniem w projektowaniu, planowaniu i realizowaniu działań psychologicznych / PsMpK_K04/, P7S_KR
Obciążenie studenta pracą:
Forma aktywności studenta Średnia liczba godzin pracy studenta
Godziny kontaktowe 30 godzin
Konsultacje 2 godziny
Praca z tekstem 23 godziny
Przygotowanie się do egzaminu 20 godzin
Razem 75 godzin
Sposób określenia liczby punktów ECTS 1 pkt ECTS odpowiada 25–30 godzin pracy studenta z udziałem nauczyciela oraz bez udziału nauczyciela.
Kryteria oceniania
Wykład, praca z tekstem, pytania i odpowiedzi.
Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest zaliczenie ćwiczeń.
Egzamin testowy.
Literatura
Lektury podstawowe:
Goleman D., (1997). Inteligencja emocjonalna. Poznań: Media Rodzina of Poznań
Keltner, D., Oatley, K. i Jenkins, J.M. (2021) Zrozumieć emocje. Warszawa: WN PWN. (fragmenty)
Maruszewski T., Doliński D., Łukaszewski W., Marszał-Wiśniewska M. (2010). Emocje i motywacja. (W:) Strelau J., Doliński D. (red.). Psychologia. Podręcznik akademicki, T1, Gdańsk:GWP
Matczak, A i Knopp, K. (2013) Znaczenie inteligencji emocjonalnej w funkcjonowaniu człowieka. Warszawa: Wydawnictwo Liber Libri (fragmenty)
Lektury uzupełniające:
Ekman P., Davidson R.J. (red.) (1999), Natura emocji. Podstawowe zagadnienia. Gdańsk: GWP
Franken R.E. (2005). Psychologia motywacji. Gdańsk: GWP
Golińska L. (2002). Emocje – przyjaciel czy wróg. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia
Lewis M., Haviland-Jones J.M., (2005). Psychologia emocji, Gdańsk: GWP
W cyklu 2022/2023-L:
Lektury podstawowe: Goleman D., (1997). Inteligencja emocjonalna. Poznań: Media Rodzina of Poznań Keltner, D., Oatley, K. i Jenkins, J.M. (2021) Zrozumieć emocje. Warszawa: WN PWN. (fragmenty) Maruszewski T., Doliński D., Łukaszewski W., Marszał-Wiśniewska M. (2010). Emocje i motywacja. (W:) Strelau J., Doliński D. (red.). Psychologia. Podręcznik akademicki, T1, Gdańsk:GWP Matczak, A i Knopp, K. (2013) Znaczenie inteligencji emocjonalnej w funkcjonowaniu człowieka. Warszawa: Wydawnictwo Liber Libri (fragmenty) Lektury uzupełniające: Ekman P., Davidson R.J. (red.) (1999), Natura emocji. Podstawowe zagadnienia. Gdańsk: GWP Franken R.E. (2005). Psychologia motywacji. Gdańsk: GWP Golińska L. (2002). Emocje – przyjaciel czy wróg. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia Lewis M., Haviland-Jones J.M., (2005). Psychologia emocji, Gdańsk: GWP |
Uwagi
W cyklu 2022/2023-L:
Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest zaliczenie ćwiczeń. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: