Emocje i motywacje PSY-SJ>emocmotyw
Podstawowe zagadnienia:
Definicja emocji (istota, składniki, typy, treść, znak i intensywność, funkcje, klasyfikacja). Zróżnicowanie stanów afektywnych: emocje, nastroje, uczucia, epizody emocjonalne, afekty - wybrane koncepcje. Regulacyjna funkcja emocji podstawowych. Kontrola emocjonalna – formy, funkcje i konsekwencje.
Regulacyjna funkcja emocji i motywacji a aktywny model funkcjonowania człowieka.
Regulacyjna funkcja emocji i motywacji a osobowość w podstawowych typach koncepcji.
Regulacyjna funkcja i elementy składowe inteligencji emocjonalnej - wybrane podejścia.
Emocje a procesy poznawcze – które mają pierwszeństwo? Atrybucje i schematy poznawcze w powstawaniu emocji. Rozbieżność poznawcza a emocje. Rola mechanizmów poznawczych i systemów aktywizacji emocji. Podejście rozwojowe
Rozwój emocjonalno-motywacyjny człowieka (etapy, czynniki, mechanizmy i efekty psychologiczne) - ujęcie podłużne. Złożona dynamika procesów emocjonalnych i dążeniowych a decyzyjność i uczuciowość wyższa. Emocje świadomego Ja (poczucie winy, duma, wstyd, pycha). Podmiotowe i poza podmiotowe mechanizmy regulacji emocji. Ekspresja emocji.
Zasadnicze mechanizmy motywacyjne w wybranych koncepcjach. Motywacje: definicja i funkcja regulacyjna. Podstawy emocjonalne i poznawcze procesów motywacyjnych. Motywacje w podejściu: psychodynamicznym, behawiorystycznym, poznawczym i humanistycznym.
Motywacja w przebiegu zachowania. Konflikty motywacyjne. Rozwojowe i kulturowe aspekty motywacji osiągnięć. Motywacje związane z obrazem własnej osoby. Motywacje samoaktualizacji i samorozwoju.
Emocje jako zjawisko o charakterze interakcyjnym. Komponenty emocji. Mechanika interakcyjna procesów biologicznych, społecznych i psychicznych w powstawaniu emocji.
Zaburzenia emocji i sfery dążeniowej - przyczyny, mechanizmy, konsekwencje.
Problematyka woli i jej zależności od procesów emocjonalno-motywacyjnych i czynników osobowościowych. Determinizm i indeterminizm w wybranych podejściach (podejście funkcjonalne i personalistyczne). Procesy samoregulacji, motywacja celu, zjawisko bierności społecznej.
Rola struktury Ja w inicjowaniu procesu motywacyjnego. Motywacja osiągnięć. Podejmowanie ryzyka. Inni ludzie w procesach motywacyjnych: facylitacja społeczna, rywalizacja, kooperacja, manipulacja.
W cyklu 2022/2023-L:
Regulacyjna funkcja emocji i motywacji a osobowość w podstawowych typach koncepcji. Definicja emocji (istota, składniki, typy, treść, znak i intensywność, funkcje, klasyfikacja). Zróżnicowanie stanów afektywnych: emocje, nastroje, uczucia, epizody emocjonalne, afekty - wybrane koncepcje. Regulacyjna funkcja emocji podstawowych. Kontrola emocjonalna – formy, funkcje i konsekwencje. Rozwój emocjonalny a rozwój poznawczy i rozwój tożsamości. Zasadnicze etapy rozwoju emocjonalnego. Zaburzenia emocji. Przyczyny i mechanizmy. Potrzeby a emocje. Kryteria dojrzałości emocjonalnej. Emocje w teoriach: emocji osobnych, wg konstruktywistów społecznych, Sposoby rozumienia inteligencji emocjonalnej. Złożona dynamika procesów emocjonalnych w uczuciowości wyższej. Emocje świadomego Ja (poczucie winy, duma, wstyd, pycha). Podmiotowe i poza podmiotowe mechanizmy regulacji emocji. Zasadnicze mechanizmy motywacyjne w wybranych koncepcjach. Motywacje: definicja i funkcja regulacyjna. Podstawy emocjonalne i poznawcze procesów motywacyjnych. Motywacje w podejściu: psychodynamicznym, behawiorystycznym, poznawczym i humanistycznym. Motywacja wewnętrzna i zewnętrzna. Czynniki osłabiające motywację wewnętrzną. Wyznaczniki stanów i procesów motywacyjnych. Mechanizmy uruchamiające procesy motywacyjne (procesy afektywne jako determinanta poziomu aktywacji, informacja i generator programu działania, procesy poznawcze jako mechanizm motywacyjny). Motywacje związane z obrazem własnej osoby. Motywacje samoaktualizacji i samorozwoju. Problematyka woli i jej zależności od procesów emocjonalno-motywacyjnych i czynników osobowościowych. Determinizm i indeterminizm w wybranych podejściach (podejście funkcjonalne i personalistyczne). Procesy samoregulacji, motywacja celu, zjawisko bierności społecznej. Czynniki i mechanizmy zaburzające regulacyjną funkcję procesów motywacyjnych. Rozwój emocjonalno-motywacyjny człowieka (etapy, czynniki i mechanizmy) - ujęcie podłużne. |
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA:
1. posiada uporządkowaną wiedzę na temat procesów emocjonalno-motywacyjnych człowieka oraz metod ich pomiaru /PsMpK_W15/, P7S_WG
2. ma pogłębioną wiedzę o uwarunkowaniach procesów psychicznych i zachowań człowieka w normie i patologii, potrafi różnicować pomiędzy normą i patologią, jak również identyfikować tendencje rozwojowe obserwowanych zjawisk /PsMpK_W14/, P7S_WG
UMIEJĘTNOŚCI:
1. potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii oraz powiązanych z nią dziedzin w celu analizy przyczyn i przebiegu procesów psychicznych, zachowania jednostek oraz zjawisk zachodzących w społeczeństwie /PsMpK_U01/, P7S_UW
2. potrafi kompetentnie porozumiewać się i współpracować zarówno ze specjalistami w zakresie psychologii i innych dziedzin, jak i z osobami spoza grona specjalistów / PsMpK_U07/, P7S_UK
KOMPETENCJE:
1. jest wrażliwy na problemy psychologiczne, podejmuje komunikację i współpracę z otoczeniem – w tym z osobami niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie oraz aktywnie uczestniczy w grupach i organizacjach realizujących działania psychologiczne / PsMpK_K06/, P7S_KO
2. utożsamia się z wartościami, celami i zadaniami realizowanymi w praktyce psychologicznej, ma rozwiniętą wrażliwość badawczą, odznacza się rzetelnością, rozwagą, dojrzałością i zaangażowaniem w projektowaniu, planowaniu i realizowaniu działań psychologicznych / PsMpK_K04/, P7S_KR
Obciążenie studenta pracą:
Forma aktywności studenta Średnia liczba godzin pracy studenta
Godziny kontaktowe 30 godzin
Konsultacje 2 godziny
Praca z tekstem 23 godziny
Przygotowanie się do egzaminu 20 godzin
Razem 75 godzin
Sposób określenia liczby punktów ECTS 1 pkt ECTS odpowiada 25–30 godzin pracy studenta z udziałem nauczyciela oraz bez udziału nauczyciela.
Kryteria oceniania
Wykład, praca z tekstem, pytania i odpowiedzi.
Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest zaliczenie ćwiczeń, które obejmują zagadnienia szczegółowe. Te treści nie wchodzą do egzaminu. Wykład ma charakter kompilacyjny. Warunkiem jego zaliczenia jest opanowanie prezentowanego materiału.
Egzamin testowy.
Literatura
Lektury podstawowe:
Goleman D., (1997). Inteligencja emocjonalna. Poznań: Media Rodzina of Poznań
Keltner, D., Oatley, K. i Jenkins, J.M. (2021) Zrozumieć emocje. Warszawa: WN PWN. (fragmenty)
Maruszewski T., Doliński D., Łukaszewski W., Marszał-Wiśniewska M. (2010). Emocje i motywacja. (W:) Strelau J., Doliński D. (red.). Psychologia. Podręcznik akademicki, T1, Gdańsk:GWP
Matczak, A i Knopp, K. (2013) Znaczenie inteligencji emocjonalnej w funkcjonowaniu człowieka. Warszawa: Wydawnictwo Liber Libri (fragmenty)
Lektury uzupełniające:
Ekman P., Davidson R.J. (red.) (1999), Natura emocji. Podstawowe zagadnienia. Gdańsk: GWP
Franken R.E. (2005). Psychologia motywacji. Gdańsk: GWP
Golińska L. (2002). Emocje – przyjaciel czy wróg. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia
Lewis M., Haviland-Jones J.M., (2005). Psychologia emocji, Gdańsk: GWP
W cyklu 2022/2023-L:
Lektury podstawowe: Goleman D., (1997). Inteligencja emocjonalna. Poznań: Media Rodzina of Poznań Keltner, D., Oatley, K. i Jenkins, J.M. (2021) Zrozumieć emocje. Warszawa: WN PWN. (fragmenty) Maruszewski T., Doliński D., Łukaszewski W., Marszał-Wiśniewska M. (2010). Emocje i motywacja. (W:) Strelau J., Doliński D. (red.). Psychologia. Podręcznik akademicki, T1, Gdańsk:GWP Matczak, A i Knopp, K. (2013) Znaczenie inteligencji emocjonalnej w funkcjonowaniu człowieka. Warszawa: Wydawnictwo Liber Libri (fragmenty) Lektury uzupełniające: Ekman P., Davidson R.J. (red.) (1999), Natura emocji. Podstawowe zagadnienia. Gdańsk: GWP Franken R.E. (2005). Psychologia motywacji. Gdańsk: GWP Golińska L. (2002). Emocje – przyjaciel czy wróg. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia Lewis M., Haviland-Jones J.M., (2005). Psychologia emocji, Gdańsk: GWP |
Uwagi
W cyklu 2022/2023-L:
Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest zaliczenie ćwiczeń. |
W cyklu 2024/2025-L:
Wykład, praca z tekstem, pytania i odpowiedzi. Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest zaliczenie ćwiczeń, które obejmują zagadnienia szczegółowe. Te treści nie wchodzą do egzaminu. Wykład ma charakter kompilacyjny. Warunkiem jego zaliczenia jest opanowanie prezentowanego materiału. Egzamin testowy. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: