Chrześcijańska filozofia człowieka PSY-SJ-p>chrzefilw
Wykład przedstawia pogłębioną analizę chrześcijańskiej filozofii człowieka, osadzoną w kontekście historii myśli europejskiej. Punktem wyjścia są pytania Kanta o poznanie, działanie, nadzieję i tożsamość człowieka, uzupełnione refleksją Schellinga o znaczeniu samowiedzy. W wykładzie są omówione źródła antropologii filozoficznej – od greckiego zachwytu nad światem, przez biblijną wizję człowieka jako obrazu Boga i jej wpływ na rozumienie godności, wolności i odpowiedzialności człowieka. W wykładzie wyeksponowana jest centralna rolę pojęcia osoby w chrześcijańskim personalizmie oraz przedstawione są zagrożenia dla człowieka ze strony redukcjonizmu naukowego, relatywizmu i niekontrolowanego postępu technicznego. Krytycznie omówione są stanowiska Freuda, Darwina i jest podkreślona potrzeba harmonii między nauką a wiarą w kwestii rozumienia osoby ludzkiej. Istotne miejsce w wykładzie zajmuje koncepcja odpowiedzialności (Lévinas, Tischner) oraz rola sumienia w realizacji dobra. Wykład kończy refleksja, że pełne zrozumienie człowieka wymaga dialogu filozofii z religią i nauką oraz świadomego budowania humanizmu opartego na godności osoby.
Plan wykładu (15 spotkań = 30 godzin dydaktycznych):
1. Wprowadzenie do chrześcijańskiej filozofii człowieka – geneza, znaczenie i aktualność.
2. Cztery pytania Kanta i ich znaczenie antropologiczne – wiedza, działanie, nadzieja, tożsamość.
3. Schelling i problem samowiedzy – „Kim jestem?” jako początek drogi etycznej.
4. Zadziwienie jako źródło filozofii – od starożytnej Grecji po myśl chrześcijańską.
5. Biblijna koncepcja człowieka – stworzenie na obraz Boga i konsekwencje etyczne.
6. Nowy Człowiek – chrystocentryczny humanizm i problematyka przezwyciężenie śmierci.
7. Rozwój pojęcia osoby – od patrystyki po współczesne ujęcia (Tertulian, św. Augustyn, Boecjusz, św. Tomasz, Scheler, Wojtyła).
8. Chrześcijański humanizm i godność osoby – fundamenty praw człowieka.
9. Zagrożenia dla chrześcijańskiej wizji człowieka – redukcjonizm naukowy, relatywizm, sekularyzacja (Engehlardt, Parfit, Singer,).
10. Krytyka i reinterpretacja poglądów Freuda, Darwina, Kopernika – nauka a godność osoby.
11. Relacja nauki i wiary – dialog i granice integracji poznania empirycznego i teologii.
12. Odpowiedzialność w ujęciu Lévinasa i Tischnera – etyka jako fundament podmiotowości.
13. Rola sumienia w samorealizacji – sumienie jako gwarant uczestnictwa w dobru.
14. Wyzwania współczesnej techniki i genetyki – granice ingerencji w naturę człowieka.
15. Wnioski końcowe – potrzeba syntezy filozofii, teologii i nauki dla integralnego obrazu człowieka.
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/2023-Z: | W cyklu 2024/2025-Z: | W cyklu 2025/2026-Z: | W cyklu 2023/2024-Z: |
Efekty kształcenia
F2aK_W8 Posiada znaczna sprawność w identyfikowaniu i twórczym rozwijaniu problemów filozofii człowieka wyrosłych na gruncie 1) nauk kognitywnych lub 2) religii i teologii lub 3) etyki i zagadnień pragmatyki życia społecznego lub 5) psychologii 57S_WG
F2aK_U05 Wykrywa złożone zależności między kształtowaniem się idei filozoficznych a procesami kulturowymi i rozwojem nauki oraz określa relacji między tymi zależnościami P7S_UW
F2aK_KO6 Ma świadomość znaczenia europejskiego dziedzictwa filozoficznego dla rozumienia wydarzeń społecznych i kulturowych P7S_KK
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny w sesji egzaminacyjnej.
Znajomość wykładu i lektur oraz skryptu.
Literatura
Buber M., Problem człowieka, tłum. J. Doktór, Warszawa 1993.
Delsol Ch., Czym jest człowiek. Kurs antropologii dla niewtajemniczonych, tłum. M. Kowalska, Kraków 2011.
Haeffner G., Wprowadzenie do antropologii filozoficznej, tłum. W. Szymona OP, Kraków 2006.
Jagiełło J. ed., Józef Tischner, Kraków 2020.
Paczkowska-Łagowska E., O historyczności człowieka, Gdańsk 2012.
Tischner J., Myślenie w żywiole piękna, wyb. i opr. W. Bonowicz, Kraków 2005.
Wojtyła Karol, Osoba i czyn, Kraków 1969.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: