Historia myśli filozoficznej PSY-SJ-p>histmys
T. 1. Filozofia: podział i próba definicji
Główne obszary myśli filozoficznej, punkt wyjścia filozofii, próba określenia nazwy, filozofia jako nauka.
T.2. Filozofia starożytna i patrystyczna.
Szkoły presokratejskie, Sokrates; systemy starożytne - Platon i platonizm, Arystoteles i arystotelizm; filozofia hellenistyczna; starożytna filozofia (i teologia) chrześcijańska; patrystyka (św. Augustyn)
T.3. Filozofia średniowieczna
Filozofia wczesnośredniowieczna (spory filozoficzno-teologiczne: św. Anzelm); rozkwit filozofii średniowiecznej (uniwersytety średniowieczne; systemy filozofii średniowiecznej: arystotelizm i augustynizm średniowieczna).
T.4. Filozofia nowożytna
Filozofia odrodzenia i filozofia XVII i XVIII wieku (od Kartezjusza do Kanta); filozofia romantyzmu i filozofia IX i XX wieku (idealizm niemiecki, pozytywizm i neopozytywizm, pragmatyzm i ewolucjonizm)
T. 5. Filozofia współczesna
Główne kierunki filozofii współczesnej (egzystencjalizm, fenomenologia, hermeneutyka)
T. 6. Filozofia chrześcijańska
Próba określenia istnienia filozofii chrześcijańskiej
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student:
E_1. na podstawową terminologię filozoficzną w języku polskim
E_.2 posiada wiedzę z zakresu historii filozofii europejskiej od starożytności po czasy współczesne, obejmującą najważniejsze teorie, stanowiska i wyraźnie określone obszary problemowe w niej występujące
E_3. trafnie przywołuje w swoich argumentacjach poglądy i argumenty filozoficzne autorów klasycznych i współczesnych
E_.4. ma świadomość znaczenia europejskiego dziedzictwa filozoficznego dla rozumienia wydarzeń społecznych i kulturalnych i religijnych.
Kryteria oceniania
Wykłady prowadzone są:
- w trybie stacjonarnym lub online poprzez podanie podstawowych informacji o charakterze historycznym i merytorycznym
- wykłady wzbogacone są prezentacjami multimedialnymi,
- przewidziany jest także aktywny udział słuchaczy – dyskusje dotyczące prezentowanych zagadnień.
- Obecność na zajęciach
- Pozytywna ocena z egzaminu z treści wykładu. Egzamin przeprowadzony jest w sposób ustny lub pisemny i polega na przedstawieniu prawidłowej odpowiedzi na pytania zadane przez prowadzącego, które dotyczą problematyki prezentowanej podczas zajęć i zawartej we wskazanej literaturze.
Literatura
Copleston F., Historia filozofii, t. I-IX, Warszawa, różne wydania
Tatarkiewicz W. Historia Filozofii, t. 1-3, Warszawa, różne wydania.
Reale G., Historia filozofii starożytnej, tłum. Edward Iwo Zieliński, Lublin 1993 (tom I – V).
Miś A., Filozofia współczesna. Główne nurty, Warszawa 1998.
Ayer A. J., Filozofia w XX wieku, tłum. T. Baszniak, Warszawa 2000
Filozofia współczesna, red. Z. Kuderowicz, t. I–II, Warszawa 1990
Gadacz T., Historia filozofii XX wieku, t. 2, Kraków 2009.
Michalski K., Heidegger i filozofia współczesna, Warszawa 1978
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: