Metody statystyczne PSY-SJ-p>metstat-ćw
Etyczny aspekt badań psychologicznych;
Struktura pracy naukowej;
Poprawne formułowanie problemów badawczych;
Projektowanie schematów badawczych do badań własnych;
Eksperyment vs badanie korelacyjne w praktyce;
Realizacja badań własnych;
Skuteczne wyszukiwanie zasobów elektronicznych;
Obsługa pakietu SPSS;
Tworzenie bazy danych i podstawowe operacje na danych;
Statystyki opisowe;
Wykorzystanie algorytmu wyboru testu w praktyce;
Testowanie hipotez z wykorzystaniem pakietu SPSS;
Obliczanie i interpretacja testów parametrycznych i nieparametrycznych z wykorzystaniem pakietu SPSS (korelacje r Pearsona, rho Spearmana; test chi kwdrat, testy t Studenta, Anova, regresja liniowa, i in.)
Tworzenie raportów naukowych;
Standard APA w raportowaniu wyników;
Prezentacja wyników badań własnych;
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/2023-Z: | W cyklu 2023/2024-Z: | W cyklu 2024/2025-Z: |
Efekty kształcenia
WIEDZA:
(PPMpK_W21) ma trafną wiedzę dotyczącą badań psychologicznych – etapów postępowania badawczego, czynników wpływających na trafność i rzetelność badań naukowych oraz relacji badacz-osoba badana
(PPMpK_W22) zna szczegółowo zasady poznania naukowego, logicznego myślenia
i prawidłowego wnioskowania w procesie organizacji badań psychologicznych
UMIEJĘTNOŚCI:
(PPMpK_U19) umiejętnie używa metod i programów analizy statystycznej do opracowywania wyników badań oraz potrafi konstruować własne narzędzia do pomiaru zmiennych
(PsMpK_U15) potrafi pracować w zespole; umie wyznaczać oraz przyjmować zadania oraz wspólne cele działania; potrafi przyjąć rolę lidera w zespole jak i uczestnika zespołu
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
(PPMpK_K05) jest przekonany o konieczności i wadze przestrzegania zasad etyki zawodowej; podejmuje refleksję na tematy związane z etyką działania, prawidłowo identyfikuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą
(PsMpK_K08) potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania; umie rozplanować pracę indywidualną i w grupie
Kryteria oceniania
Metody i narzędzia dydaktyczne:
Ćwiczenia prowadzone będą w formie: dialogu ze studentami, wykorzystującej metody pracy warsztatowej oraz pracy w grupach projektowych. W procesie dydaktycznym akcenty będą stawiane pobudzanie procesów aktywnego i twórczego uczenia się. Podczas ćwiczeń będzie wykorzystywana pracowania komputerowa i pakiet statystyczny SPSS.
Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia:
1) Praca pisemna zespołowa: pierwszym podstawowym warunkiem zaliczenia będzie przygotowanie w grupach 3-4 osobowych raportów badawczych w formie mini artykułu naukowego, z samodzielnie przeprowadzonych badań empirycznych (eksperymentalnych, quasieksperymentalnych lub korelacyjnych);
2) Kolokwium końcowe (drugi konieczny warunek zaliczeniowy);
3) Przedstawienie wyników pracy w formie prezentacji multimedialnej na forum;
4) Praktyczne zadania cząstkowe (mini zadania domowe, mini sprawdziany z umiejętności obsługi pakietu SPSS);
5) Aktywność na zajęciach
Literatura
Lektury podstawowe:
1. Bedyńska, S., & Cypryańska, M. (2013). Statystyczny drogowskaz 1. Praktyczne wprowadzenie do wnioskowania statystycznego. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Sedno.
2. Kulesza, W., & Doliński, D. (2020). Jak pisać prace dyplomowe z psychologii. Rady nie tylko dla psychologów. Sopot: Smak Słowa
3. Brzeziński, J. (2019). Metodologia badań psychologicznych. Warszawa: PWN.
4.
Lektury uzupełniające:
5. Nęcka, E., & Stocki, R. (2021). Jak pisać prace z psychologii. Poradnik dla studentów i badaczy. Kraków: Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych. Kraków: Universitias.
6. Field, A. (2018). Discovering statistics using SPSS, wydanie 5. Sage publications.
7. Bedyńska, S., & Cypryańska, M. (2013). Statystyczny drogowskaz 2. Praktyczne wprowadzenie do analizy wariancji. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Sedno
8. Bedyńska, S., & Książek, M. (2012). Statystyczny drogowskaz 3. Praktyczny przewodnik modeli regresji oraz równań strukturalnych. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Sedno.
9. American Psychological Association. (2019). Publication Manual of the American Psychological Association 7.0. American Psychological Association
10. Piber-Dąbrowska, K., Cypryańska, M., & Wawrzyniak, M. (2007). Standardy edytorskie dla naukowego tekstu empirycznego z zakresu psychologii. Warszawa: SWPS Academica
11. George, D., & Mallery, P. (2019). IBM SPSS statistics 26 step by step: A simple guide and reference. Routledge. https://ndl.ethernet.edu.et/bitstream/123456789/28322/1/Darren%20George_2016.pdf
12. IBM (2019). IBM SPSS statistics base 26. IBM Corp https://www.ibm.com/docs/en/SSLVMB_26.0.0/pdf/pl/IBM_SPSS_Statistics_Base.pdf
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: