Podstawy pomocy psychologicznej I PSY-SJ-p>podspo-ćw
Kurs składa się z 5 bloków tematycznych dotyczących pomocy psychologicznej (wprowadzenie do pomocy psychologicznej, komunikacja werbalna i niewerbalna w pracy psychologa, interwencja kryzysowa, profilaktyka, podstawowe zagadnienia związane z pomocą psychologiczną dla dzieci i młodzieży). Podczas kursu student będzie miał możliwość poznać podstawowe zasady towarzyszące udzielaniu profesjonalnej pomocy psychologicznej.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza :
Student wie, jakie są różnice i podobieństwa między pomocą profesjonalną a nieprofesjonalną. Potrafi wskazać różne rodzaje, modele i cele pomocy psychologicznej. Zna podstawowe zasady pracy w interwencji kryzysowej, tworzenia programów psychoprofilaktycznych.
Student posiada podstawową wiedzę na temat etycznych aspektów pomagania i wie jak pomagać w służbie poszanowanie dobra jednostki i ogółu.
Student zna podstawowe zasady higieny psychicznej i przeciwdziałania wypaleniu zawodowemu i metody minimalizacji jego skutków
Umiejętności:
Student potrafi zaprojektować rodzaj interwencji wobec osoby, który będzie najbardziej adekwatny w danej sytuacji, biorąc pod uwagę jej stan psychiczny, kontekst sytuacyjny, zasoby i ograniczenia.
Student potrafi przeprowadzić rozmowę wspierającą, wykorzystując adekwatnie podstawowe techniki komunikacji.
Student potrafi reflektować własne kompetencje komunikacyjne oraz motywacje do zachowań prospołecznych
Student potrafi ocenić jakość działań pomocowych
Kompetencje społeczne
Student wykazuje postawę pełną empatii, zrozumienia wobec osób wspomaganych.
Student rozumie wagę dbania o własną higienę psychiczną i swój ustawiczny w rozwój w trosce o jakość świadczonej przez niego pomocy.
Kryteria oceniania
Kryteria zaliczenia przedmiotu:
Obecność na zajęciach - 2 dopuszczalne nieobecności
Praca zaliczeniowa terminowo przesłana (student ma do wyboru 1 z 2 podanych tematów) - możliwe różne formy pracy - esej, podscast, film itp.
Kolokwium zaliczeniowe - wymagane 50%+1 maksymalnej liczby punktów do uzyskania zaliczenia z kolokwium
Możliwe otrzymane dodatkowe punkty za aktywność na zajęciach (które mogą podnieść ocenę końcową po wypełnieniu pozostałych kryteriów zaliczenia)
Spóźnienie powyżej 15 minut kwalifikowane jest jako nieobecność na zajęciach
Nakład pracy studenta:
30 godzin dydaktycznych - obecność na konwersatorium (30 x 45 minut)
15 godzin dydaktycznych - przygotowanie pracy zaliczeniowej
15 godzin dydaktycznych- nauka do kolokwium zaliczeniowego
Literatura
Pomoc psychologiczna dorosłym
1. Pomoc psychologiczna - wprowadzenie
H. Sęk, Społeczna psychologia kliniczna (wydanie IV, PWN: 2020) cz. III rozdział 1. Podstawowe rodzaje pomocy psychologicznej; rozdział 8. Problemy zawodu psychologa klinicznego.
K. Drat - Ruszczak, E. Drążkowska - Zielińska, Podręcznik pomagania. Podstawy pomocy psychologicznej. Szkoły i kierunki psychoterapii (Academica: 2005), cz. I rozdział 1. Empatia to za mało, rozdział. 2 Czy ja mogę zostać tym, który pomaga?
Komunikacja
J. Stewart, Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji interpersonalnej (wydanie 4, PWN: 2012/2020), rozdział 3. Komunikacja werbalna, rozdział 4. Komunikacja niewerbalna
S.P Morreale, B.H. Spitzberg, J.K. Barge, Komunikacja między ludźmi. Motywacja, wiedza, umiejętności (PWN: 2008). cz. I rozdział 6. Kompetencje w słuchaniu, cz. II rozdział 7. Komunikacja interpersonalna: wiedza, rozdział 8. Komunikacja interpersonalna: umiejętności.
Gerald, K. i Gerald, D. (2004). Rozmowa, która pomaga. Podstawowe umiejętności terapeutyczne. Rozdział 3,4,5,6 Gdańsk: GWP
Psychoprofilaktyka
H. Sęk, Społeczna psychologia kliniczna (wydanie IV, PWN: 2020), cz. III rozdział 7. Wybrane zagadnienia psychoprofilaktyki.
Fengler, J. (2000). Pomaganie męczy. Wypalenie w pracy zawodowej. (str. 57-62). Gdańsk: GWP
P.A. Linley, S. Joseph, Psychologia pozytywna w praktyce (PWN: 2007), rozdział 4. Trwały wzrost poziomu szczęścia: perspektywy, praktyki i zalecenia, rozdział 20. Psychologia pozytywna w ujęciu populacyjnym: znaczenie kampanii społecznych we wzmacnianiu dobrostanu i zapobieganiu zaburzeniom.
Interwencja kryzysowa
D. Kubacka - Jasiecka, Interwencja kryzysowa. Pomoc w kryzysach psychologicznych (WAiP: 2010), cz. I rozdział 1. Pojęcie kryzysu psychologicznego (emocjonalnego); cz. II rozdział 1. Złożony rodowód interwencji kryzysowej, rozdział 2. Założenia i ogólne idee interwencji kryzysowej, rozdział 4. Modele interwencji kryzysowej.
Self-help + program WHO https://www.who.int/publications/i/item/9789240003927 - znajomość 5 narzędzi przedstawionych w programie
Pomoc psychologiczna dla dzieci i młodzieży
Bryńska, A., Szalas, N. i Srebnicki T. (2022) Psychoterapia dzieci i młodzieży w praktyce. Warszawa Centrum CBT
Brzezińska, A. i Toeplitz, Z. (2007). Problemy etyczne w badaniach i interwencji psychologicznej wobec dzieci i młodzieży. Warszawa: Academica Wydawnictwo SWPS.
Ustawa o zawodzie psychologa
Ustawa o ochronie zdrowia psychicznego
Uwagi
W cyklu 2024/2025-L:
Nakład pracy studenta: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: