Wprowadzenie do psychologii rodziny PSY-SJ-p>psychrodzw
Treści kształcenia:
1. Modele funkcjonowania rodziny
2. Rodzina dawniej i dziś
3, Typy rodzin- charakterystyka
3. Fazy życia rodziny
4. Relacje małżeńskie na różnych etapach trwania związku
5. Role rodzinne, komunikacja w rodzinie
6. Więzi między pokoleniami w rodzinie.
7. Zdrowotne i społeczne problemy rodziny
7. Źródła i rodzaje konfliktów w rodzinie oraz strategie ich rozwiązywania.
8. Rozwód w rodzinie
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/2023-Z: | W cyklu 2024/2025-Z: | W cyklu 2025/2026-Z: | W cyklu 2023/2024-Z: |
Efekty kształcenia
WIEDZA:
1. PsMpK_W12
Student posługuje się wiedzą psychologiczną o funkcjonowaniu rodziny- jako określonym systemie społecznym, podstawowym środowisku rozwoju
2. PsMpK_W09
Student rozumie mechanizmy regulujące funkcjonowaniem rodziny
UMIEJĘTNOŚCI:
1. PsMpK_U01 potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu psychologii rodzin dla zrozumienia przyczyn i przebiegu mechanizmów i funkcjonowania rodziny
2. PsMpK,_U06 posiada umiejętności formułowania opinii na temat funkcjonowania rodziny oraz rozwiązywania problemów doświadczanych przez rodzinę
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
1. PsMpK_K01 w razie potrzeby potrafi znaleźć eksperta z danej dziedziny, skorzystać z konsultacji i pomocy
2.PsMpK_K03 w trakcie wsparcia udzielanego rodzinie prawidłowo identyfikuje problemy, szanuje zasady etyki katolickiej
Kryteria oceniania
1. aktywna obecność na ćwiczeniach,
2.: prezentacja
3. egzamin
Praktyki zawodowe
1. Aktywna obecność na ćwiczeniach,
2.: Prezentacja
3. Egzamin (60%)
Literatura
Lektury podstawowe:
1. Janicka I., Liberska H. (2014). Psychologia rodziny, Warszawa: PWN
2. Plopa M. (2004). Psychologia rodziny. Teoria i badania. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”
Lektury uzupełniające:
1. Barbaro B. de (1999). Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny. Kraków: Coll. Medicum UJ.
2. Braun- Gałkowska M. ( 1991). Metody badania systemu rodzinnego. Lublin:. wyd. KUL.
3. Gurba E. (2013). Nieporozumienia z dorastającymi dziećmi w rodzinie. Uwarunkowania i wspomaganie. Kraków: Wydawnictwo UJ.
4. Harwas- Napierała B. (2003). Rodzina jako wartość w rozwoju człowieka. Poznań: WN WAM.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: