Psychologia osobowości PSY-SJ-p>psyosob-ćw
1. Czym jest osobowość?
2. Mechanizmy obronne wg
Z. Freuda
3. Struktura osobowości wg C. G. Junga
4. Potrzeby neurotyczne wg K. Horney
5. Psychoanaliza – podsumowanie teorii
6. Teoria leksykalna,
Wielka Piątka
7. Teoria
H. Eyesencka (PEN)
8. Teoria konstruktów G. Kelly’ego
9. Teoria naśladowania A. Bandury
10. Teoria socjobiologiczna B. Skinnera
11. Teoria potrzeb A. Maslowa
12. Koncepcja kontaktu wspierającego C. Rogersa
13. Podsumowanie teorii
14. Próba zastosowania praktycznego
15. Zaliczenie przedmiotu
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/2023-Z: | W cyklu 2023/2024-Z: | W cyklu 2025/2026-Z: | W cyklu 2024/2025-Z: |
Efekty kształcenia
WIEDZA
(PPMpK_W03) rozumie i posługuje się w wypowiedziach pojęciami z dziedziny psychologii osobowości jak również potrafi wyprowadzić odpowiednie konsekwencje, wynikające
z przyjętych założeń filozoficznych, dotyczących natury człowieka i społeczeństwa
(PPMpK_ W20) zna szczegółowo teorie osobowości, ich założenia oraz implikacje badawcze. Posiada pogłębioną wiedzę o regulacyjnych funkcjach osobowości
(PPMpK_W21) ma trafną wiedzę dotyczącą badań psychologicznych, wie jakie są ograniczenia wyjaśniania zachowania człowieka
UMIEJĘTNOŚCI:
(PPMk_U01) potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii osobowości w celu wyjaśniania zachowania
(PPMpK_U09) sprawnie posługuje się metodami do badania osobowości oraz potrafi zinterpretować uzyskane wyniki
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
(PPMpK_K03) utożsamia się z wartościami, celami i zadaniami realizowanymi w praktyce psychologicznej, szczególnie opracowując charakterystykę osobowości osób badanych
(PPMpK_K06) okazuje szacunek wobec klienta/ pacjenta, cechuje go postawa zrozumienia i szacunku wobec drugiego człowieka
Kryteria oceniania
Ocena zawiera:
Aktywność w dyskusjach (max. 15 pkt.)
Kolokwia wejściowe (max. 10 pkt)
Projekt (max. 25 pkt.)
Obecnośc na zajęciach jest obowiązkowa (można opuścić zajęcia 2 razy bez konsekwencji, kolejne 2 razy należy odrobić, 5 razy i więcej - niezaliczenie przedmiotu niezależnie od powodu). Spóźnienie powyżej 5 minut liczone jest jak nieobecność.
Literatura
Hall C., Lindzey G., Campbell J. (2013) Teorie osobowości. Warszawa: PWN.
Horney K. 2000. Autoanaliza. Poznań: Rebis
Oleś, P. (2022). Wprowadzenie do psychologii osobowości. Warszawa: Scholar.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: