Psychologia rozwoju w biegu życia: dzieciństwo i dorastanie PSY-SJ-p>psyrozw-ćw
1. Zajęcia organizacyjne:
- omówienie programu oraz wymagań do zaliczenia przedmiotu.
2. Początek życia, rozwój w okresie prenatalnym i noworodkowym:
-neuropsychologiczne aspekty rozwoju, początki życia psychicznego
- wpływ środowiska i komunikacji na rozwój prenatalny czynniki teratogenne
- funkcjonowanie zmysłów, kompetencje noworodka i specyfika rozwoju
3. Rozwój psychomotoryczny i rozwój poznawczy w okresie niemowlęcym i poniemowlęcym:
- kierunki (prawa) rozwoju motorycznego
- czynności eksploracyjne, praksje i ich znaczenie w rozwoju
- fazy rozwoju wokalizacji
- rozwój inteligencji sensoryczno-motorycznej, konstruowanie wiedzy o świecie
- rozwój zabawy i funkcji symbolicznej (rysunek dziecięcy, od manipulacji do graficznej reprezentacji świata)
4. Proces przyswajania języka:
- natura języka rozwój struktur językowych
- przebieg rozwoju języka
- wyjaśnianie procesu przyswajania sobie języka.
5. Społeczno-kulturowe uwarunkowania rozwoju poznawczego:
- wczesne poznanie w wieku niemowlęcym
-rozwój pojęcia przedmiotu
- wspólna uwaga i jej rola w rozwoju poznawczym
- relacja między rozumieniem siebie a rozumieniem innych kształtowanie się osobowości dziecka
- wczesne formy uczenia się
6. Perspektywa poznawcza w badaniach nad rozwojem psychicznym, teoria J. Piageta:
- założenia i inspiracje teorii
- pojęcia i twierdzenia teorii
- mechanizm rozwoju umysłowego
- charakterystyka stadiów.
7. Specyfika okresu średniego dzieciństwa - okres przedszkolny:
- zmiany rozwojowe w układzie nerwowym
- zmiany rozwojowe pamięci i uwagi
- myślenie dziecka w wieku przedszkolnym
- rozwój funkcji symbolicznej zabawa, rysunek.
8. Rozwój społeczny i rozwój osobowości we wczesnym i średnim dzieciństwie:
- poziome i pionowe związki społeczne dziecka
- rozwój poczucia własnego ja
- wpływ rodziny, style wychowania konsekwencje rozwodów i braku ojca.
9. Specyfika okresu późnego dzieciństwa- młodszy wiek szkolny:
- rodzaje zmian rozwojowych
- problem dojrzałości szkolnej
- rozwój kompetencji dziecka w sferze działań
- rozwój poczucia sprawstwa i zaradności
- rozwój społecznych relacji z innymi
10.Rola rówieśników w rozwoju w okresie późnego dzieciństwa:
- różne zjawiska grupowego wpływu w szkole
- poczucie własnej wartości i pozycja w grupie
11. Rozwój moralny i emocjonalny
- przemoc w relacjach grupowych
- mechanizm wyłaniania się ofiary z grupy
- typowe wzorce zachowań ofiary
- zachowania sprawców mobbingu.
12. Rozwój światopoglądu i wartości w okresie dorastania:
- zmiany fizyczne, skok pokwitaniowy, rola hormonów
- rozwój poznawczy, charakterystyka myślenia młodzieży, egocentryzm młodzieńczy
- rola związków rówieśniczych.
13. Kolokwium.
14. Omówienie wyników kolokwium, powtórzenie wiadomości zaliczenie.
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA:
1. Posiada poszerzoną wiedzę z zakresu psychologii rozwojowej. Zna teorie i modele opisujące i wyjaśniające przebieg rozwoju człowieka w toku całego życia ( PsMpK-W01, P7S-WG)
2. . Zna przebieg i rozumie specyfikę zmian rozwojowych w kolejnych okresach życia. Ma wiedzę o warunkach sprzyjających i utrudniających przebieg rozwoju (PsMpK-W08, P7S-WG)
UMIEJĘTNOŚCI:
1. Czyta ze zrozumieniem literaturę naukową z zakresu psychologii rozwojowej. Sprawnie posługuje się terminologią z tego zakresu. Potrafi odnieść swoją wiedzę z zakresu rozwoju człowieka do wyników badań w innych dziedzinach psychologii, a także do wyjaśniania zachowania człowieka w życiu codziennym (PsMpK-U02, P8S-UW)
2. Potrafi wskazać główne osiągnięcia rozwojowe w poszczególnych okresach życia. Potrafi przeprowadzić diagnozę rozwoju i wskazać kierunki możliwych oddziaływań usprawniających rozwój (PsMpK-U01, P8S-UW)
KOMPETENCJE:
1. Potrafi sprawnie komunikować się z osobami w różnych okresach rozwojowych (dzieci, starsze), starając się być wolnym od stereotypów i uprzedzeń (PsMpK-K05, P7S-K0)
2. Jest gotowy/a zaangażować swoją wiedzę i umiejętności w celu rozpoznania zagrożeń dla rozwoju i w celu wspomagania jego przebiegu (PsMpK-K02, P7-KR)
Kryteria oceniania
Metody i narzędzia dydaktyczne:
1. mini wykład, dyskusja
2. prezentacja multimedialna
3. praca indywidualna i grupowa
Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia:
1. Obecność na zajęciach, przygotowanie do każdych zajęć (zajęcia mają charakter konwersatoryjny)
2. Udział w dyskusjach w trakcie ćwiczeń
3. Zaliczenie kolokwiów z materiału omawianego w trakcie ćwiczeń, przygotowanie zadań ustalonych przez prowadzącego
Literatura
Bee H. (2004). Psychologia rozwoju człowieka. Poznań: Zysk i Ska.
Dombach K.E. (2003). Mobbing w szkole (s. 11-40). Gdańsk: GWP.
H Schaffer (2010). Psychologia rozwojowa. Podstawowe pojęcia Kraków Wydawnictwo UJ
H Schaffer (2014). Psychologia dziecka. Warszawa wyd.1
Harris J.R. (1998). Geny czy wychowanie? (s. 258-281, 353-359, 375-378). Warszawa: Wyd. Santorski & Co.
Piaget J. (1966). Studia z psychologii dziecka (s. 8-78). Warszawa: PWN.
Przetacznik-Gierowska M., Tyszkowa M. (1996). Psychologia rozwoju człowieka. t.1, t. 2, t. 3.
R H. Schaffer (2006). Rozwój społeczny. Dzieciństwo i młodość. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
Schaffer H.R. (2005). Psychologia dziecka (181-205). Warszawa: PWN.
Schaffer H.R. (2005). Psychologia dziecka. (s. 293-331). Warszawa: PWN.
Schaffer, H.R. (2005). Psychologia dziecka (s. 74-103). Warszawa: PWN.
Tomasello M. (2002). Kulturowe źródła ludzkiego poznawania. (s. 78-127). Warszawa: PIW.
Trempała J. (red,) (2011). Psychologia rozwoju człowieka. Warszawa: PWN
Tudge J., Rogof B. (1995), Wpływ rówieśników na rozwój poznawczy - podejście Piageta i Wygotskiego [W:] A. Brzezińska, G. Lutomski, B. Smykowski (red.), Dziecko wśród rówieśników i dorosłych (s. 180-207). Poznań: Zysk i S-ka.
Turner J. S., Helms D. B. (1999). Rozwój człowieka. Warszawa: WSiP
Vasta R., Haith M., Miller S. (1995). Psychologia dziecka. Warszawa: WSiP
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: