Psychologia społeczna PSY-SJ-p>psyspoł-ćw
Treści kształcenia:
1. Psychologia społeczna jako dziedzina psychologii (metodologia badań w psychologii społecznej, miejsce PS pośród nauk pokrewnych, etyka w badaniach.)
2. Poznanie społeczne (Schematy i skrypty, aktywacja schematu i prymowanie, ucieleśnione poznanie, zachowania celowe i wolna wola)
3. Spostrzeganie innych (komunikacja niewerbalna, pierwsze wrażenie - trwałość i uwarunkowania, teoria atrybucji i podstawowy błąd atrybucji)
4. Rozumienie siebie w kontekście społecznym (Self, Indywidualizm a kolektywizm, porównania społeczne, autoprezentacja)
5. Samoocena (Wyznaczniki i korelaty samooceny, teoria dysonansu poznawczego L. Festingera, Narcyzm, Media społecznościowe a samoocena, Paradygmat indukcji hipokryzji E. Aronsona.)
6. Postawy i ich zmiana. (Składniki i geneza postaw, Modele perswazji, Uwarunkowania skuteczności reklamy, Paradygmat zaszczepienia przeciw perswazji McGuire'a.)
7. Posłuszeństwo i konformizm (Informacyjny i normatywny wpływ społeczny, Techniki manipulacji, Posłuszeństwo wobec autorytetu w świetle badań typu millgamowskiego) - I Kolokwium zaliczeniowe.
8. Procesy Grupowe I - Grupa społeczna (Struktura grupy, Tożsamość grupowa i normy grupowe, Deindywidualizacja, Grupowe podejmowanie decyzji)
9. Procesy Grupowe II - Stosunki międzygrupowe (Polaryzacja w grupach, Media społecznościowe a polaryzacja poglądów politycznych, Stereotypy - treści, geneza, skutki i metody zaradcze)
10. Procesy Grupowe III - (Konflikty i współpraca międzygrupowa, Dylematy społeczne, Procesy eskalacji konfliktu, Negocjacje i mediacje)
11. Miłość i atrakcyjność - (Wyznaczniki atrakcyjności, Strategie doboru partnera, Teoria Sternberga, Przywiązanie a bliskie związki, Miłość w czasach Internetu)
12. Prospołeczność - (Wyjaśnienia prospołeczności, Wyznaczniki pomagania, Następstwa prospołeczności i sposoby jej zwiększania)
13. Agresja - (Wyznaczniki agresji, Agresja a konsumpcja mediów, Karanie, Skuteczniejsze sposoby redukcji agresji). - II Kolokwium zaliczeniowe.
14. Sesja posterowa - Zaliczenie pracy projektowej.
15. Zajęcia przed egzaminem - Kryzys replikacyjny jako wyzwanie dla psychologii społecznej, Odpowiedzi na pytania nadsyłane przez studentów, Przygotowanie do egzaminu.
Wykaz obciążenia pracą:
Godziny kontaktowe (zajęcia w sali) - 30h
Przygotowanie pracy grupowej (posteru konferencyjnego) - 10h
Przygotowanie się do kolokwiów zaliczeniowych - 10h
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia:
WIEDZA
1. Student posiada wiedzę o człowieku, jego funkcjonowaniu psychicznym i zachowaniu w środowisku kulturowym, będącym jego kontekstem socjalizacyjnym.
2. Student posiada podstawową wiedzę o specyfice funkcjonowania człowieka w sytuacjach społecznych.
UMIEJĘTNOŚCI
3. Student dostrzega, nazywa i interpretuje zjawiska oraz procesy społeczne związane z funkcjonowaniem człowieka w środowisku społecznym wskazując czynniki optymalizujące oraz zagrażające zaspokajaniu potrzeb i osiągania celów.
4. Student posiada umiejętność analizowania i rozumienia ludzkich zachowań w powiązaniu ze zjawiskami społecznymi.
5. Student potrafi zaprojektować przebieg postępowania badawczego w przedmiocie psychologii społecznej.
6. Student potrafi zaprezentować wiedzę z zakresu psychologii społecznej, zarówno za pomocą form komunikowania się obecnych w dyskursie naukowym, jak również w sposób przystępny dla klienta.
KOMPETENCJE (POSTAWY)
7. Umie formułować i uzasadniać własne opinie w kwestiach społecznych.
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest:
Obecność na zajęciach - Limit nieobecności: 2 Każda nieobecność nadprogramowa musi zostać odrobiona przez przygotowanie streszczenia literatury przewidzianej na dane zajęcia lub test wiedzy z lektury (trzy pytania otwarte) nie później niż 2 tygodnie po opuszczonych zajęciach. Nieprzekraczalny limit nieobecności nadprogramowych wynosi 4. Przekroczenie go skutkuje niezaliczeniem przedmiotu. Wyjątkowe przypadki ciągłej ponad miesięcznej absencji spowodowanej przyczynami losowymi będą rozpatrywane indywidualnie.
Przygotowanie do zajęć (Przeczytanie literatury - kontrolowane na bieżąco)
Aktywny udział w dyskusjach. Udział w dyskusjach jest premiowany punktem za aktywność, jeżeli student/ka wniósł/ła istotny wkład w dyskusję. Ocena istotności wkładu leży w gestii prowadzącego. Zebranie 7 punktów za aktywność skutkuje podwyższeniem oceny z kursu o pół stopnia.
Kolokwia zaliczeniowe: Kolokwium składa się z 20 pytań obejmujących treści literatury obowiązkowej oraz treści poruszane na zajęciach (ujęte na prezentacji z zajęć) Skala ocen podana poniżej.
Projekt grupowy: Praca polega na opracowaniu wybranego przez grupę problemu badawczego i zaprezentowaniu rzeczonego opracowania w formie posteru konferencyjnego. Praca ma odwoływać się do wiedzy uzyskanej podczas całego semestru i pokazać zdolność samodzielnego sformułowania problemów badawczych i hipotez oraz zaprojektowania procedury ich empirycznej weryfikacji. Rezultaty pracy grup podlegają obowiązkowej prezentacji na zajęciach. Liczebność grup projektowych: 2-3 osoby.
Oceny i warunki zaliczenia:
Na ocenę końcową składa się: Ocena z I Kolokwium (40% oceny końcowej), Ocena z II Kolokwium (40% oceny końcowej), Ocena za projekt grupowy - poster konferencyjny (20% oceny końcowej).
Skala ocen z kolokwiów:
20-18 pkt - 5
17-16 pkt - 4+
15-14 pkt - 4
13-12 pkt - 3+
11 pkt - 3
< 11pkt - 2 (Kolokwium niezaliczone)
Punktacja elementów składowych posteru:
3pkt - Adekwatność przywoływanych koncepcji teoretycznych.
4pkt - Poprawność formalna (2pkt za zapis zgodny z wytycznymi APA; 2pkt za ujęcie kluczowych części posteru: Tytuł, Autorzy, Przegląd literatury, Hipotezy, Metoda, Symulowane wyniki, Bibliografia)
3pkt - Forma graficzna i jakość prezentacji.
Skala ocen posteru:
9-10 pkt - 5
8-7 pkt - 4.5
6-5 pkt - 4
5 pkt - 3.5
4 pkt - 3
<4 pkt - 2 (Niezaliczone)
UWAGA: Przegląd literatury musi być rzeczywiście dokonanny. Problem badawczy i zaproponowana metoda odniesienia się do niego, powinny wynikać merytorycznie i metodologicznie z przeprowadzonego przeglądu. PROJEKT BADAWCZY PROPONOWANY W RAMACH PRACY NIE MUSI BYĆ FAKTYCZNIE ZREALIZOWANY. Proponowany projekt badawczy musi być nowym wytworem zespołu - zabrania się korzystania z projektów badawczych przedstawianych wcześniej w toku studiów.
W związku z powyższym niezaliczeniem projektu skutkuje:
- Zmyślenie literatury, będącej podstawą przeglądu.
- Wygenerowanie bibliografii przeglądu za pomocą Chat GPT lub podobnie działających modeli językowych.
Aktywność dodatkowa: Podczas pierwszych 15-20 minut zajęć przeprowadzane są quizy na platformie Kahoot. Udział w nich jest nieobowiązkowy. Osoby, które w 3 quizach uplasują się na podium otrzymają 1 punkt bonusowy do gorzej napisanego kolokwium. Osoby, które uplasują się na podium w 5 quizach otrzymają 2 punkty bonusowe do gorzej napisanego kolokwium. Bonus jest uznawany jedynie w przypadku zdanych kolokwiów.
Literatura
Wojciszke, B. i Grzyb, T. (2024). Rozdział 1. Czym i jak zajmuje się psychologia społeczna. W: B Wojciszke i T Grzyb Psychologia Społeczna - wydanie drugie zaktualizowane. WN Scholar: Warszawa
Wojciszke, B. i Grzyb, T. (2024). Rozdział 3. Poznanie społeczne. W B Wojciszke i T Grzyb. Psychologia Społeczna - wydanie drugie zaktualizowane. WN Scholar: Warszawa.
Wojciszke, B. i Grzyb, T. (2024). Rozdział 5. Spostrzeganie osób. W: B Wojciszke i T Grzyb. Psychologia Społeczna - wydanie drugie zaktualizowane. WN Scholar: Warszawa.
Wojciszke, B. i Grzyb, T. (2024). Rozdział 6. Spostrzeganie siebie. W: B Wojciszke i T Grzyb. Psychologia Społeczna - wydanie drugie zaktualizowane. WN Scholar: Warszawa.
Wojciszke, B. i Grzyb, T. (2024). Rozdział 7. Samoocena. W: B Wojciszke i T Grzyb. Psychologia Społeczna - wydanie drugie zaktualizowane. WN Scholar: Warszawa.
Wojciszke, B. i Grzyb, T. (2024). Rozdział 8. Postawy. W: B Wojciszke i T Grzyb. Psychologia Społeczna - wydanie drugie zaktualizowane. WN Scholar: Warszawa.
Wojciszke, B. i Grzyb, T. (2024). Rozdział 11. Wpływ społeczny. W: B Wojciszke i T Grzyb. Psychologia Społeczna - wydanie drugie zaktualizowane. WN Scholar: Warszawa.
Wojciszke, B. i Grzyb, T. (2024).Rozdział 18. Grupa społeczna. W: B Wojciszke i T Grzyb. Psychologia Społeczna - wydanie drugie zaktualizowane. WN Scholar: Warszawa.
Wojciszke, B. i Grzyb, T. (2024). Rozdział 19. Stosunki międzygrupowe. W: B Wojciszke i T Grzyb. Psychologia Społeczna - wydanie drugie zaktualizowane. WN Scholar: Warszawa.
Wojciszke, B. i Grzyb, T. (2024). Rozdział 16. Konflikt społeczny. W: B Wojciszke i T Grzyb. Psychologia Społeczna - wydanie drugie zaktualizowane. WN Scholar: Warszawa.
Wojciszke, B. i Grzyb, T. (2024). Rozdział 12. Atrakcyjność. W: B Wojciszke i T Grzyb. Psychologia Społeczna - wydanie drugie zaktualizowane. WN Scholar: Warszawa.
Wojciszke, B. i Grzyb, T. (2024). Rozdział 13. Miłość. W: B Wojciszke i T Grzyb. Psychologia Społeczna - wydanie drugie zaktualizowane. WN Scholar: Warszawa.
Wojciszke, B. i Grzyb, T. (2024). Rozdział 14. Prospołeczność. W: B Wojciszke i T Grzyb. Psychologia Społeczna - wydanie drugie zaktualizowane. WN Scholar: Warszawa.
Wojciszke, B. i Grzyb, T. (2024). Rozdział 15. Agresja. W: B Wojciszke i T Grzyb. Psychologia Społeczna - wydanie drugie zaktualizowane. WN Scholar: Warszawa.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: