Psychologia społeczna PSY-SJ-p>psyspoł-w
Treści kształcenia:
1. Definicja i metody stosowane w psychologii społecznej.
2. Główne podejścia teoretyczne w psychologii społecznej: perspektywa poznawcza (teoria pola Lewina, teoria ról społecznych Jamesa, Baldwina, Maeda, Halla, teoria dysonansu poznawczego Festingera, teoria równowagi jednostek poznawczych Heidera), perspektywa motywacyjna (Freud: mechanizmy obronne racjonalizacja i identyfikacja), perspektywa teorii uczenia się (Pawłow, Thorndike, Skinder: warunkowania), perspektywa społeczno-kulturowa, perspektywa ewolucjonistyczna (etologia i socjobiologia – Wilson).
3. Reprezentacje wiedzy w umyśle (Paivio, Pylyshyn, Kosslyn, Johnson-Laird), pojęcia, schematy poznawcze, skrypty poznawcze.
4. Umysłowe reprezentacje emocji, funkcje emocji.
5. Teorie atrybucji: teoria Heidera, teoria Jonesa i Davisa, teoria Kelleya, podstawowe błędy atrybucji.
6. Definicje postawy, geneza, struktura i funkcje postaw.
7. Altruizm: podejście behawioralne, psychoanalityczne, poznawcze i humanistyczne.
8. Agresja: jako instynkt, jako popęd, jako rezultat uczenia się, wyznaczniki agresji.
9. Definicja i cel grupy, normy grupowe, struktury grupowe, kierownictwo grupowe, wychowanie, manipulacja, ingracjacja.
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia:
WIEDZA
1. Student posiada wiedzę o człowieku, jego funkcjonowaniu psychicznym i zachowaniu w środowisku kulturowym, będącym jego kontekstem socjalizacyjnym.
2. Student posiada podstawową wiedzę o specyfice funkcjonowania człowieka w sytuacjach społecznych.
UMIEJĘTNOŚCI
3. Student dostrzega, nazywa i interpretuje zjawiska oraz procesy społeczne związane z funkcjonowaniem człowieka w środowisku społecznym wskazując czynniki optymalizujące oraz zagrażające zaspokajaniu potrzeb i osiągania celów.
4. Student posiada umiejętność analizowania i rozumienia ludzkich zachowań w powiązaniu ze zjawiskami społecznymi.
KOMPETENCJE (POSTAWY)
5. Umie formułować i uzasadniać własne opinie w kwestiach społecznych.
Kryteria oceniania
1. Podstawą egzaminu testowego jest znajomość treści wykładów i lektury - poziom przyswojenia treści nauczania i nabycie kompetencji scalania wiedzy ogólnej i szczegółowej z zakresu psychologii rozwoju człowieka.
2. Istotny jest także aktywny udział w zajęciach kontrolowany w sposób ciągły
3. oraz opracowanie eseju.
Literatura
Lektury podstawowe:
B. Wojciszke, Człowiek wśród ludzi. Zarys psychologii społecznej, Warszawa 2002.
D. Kenrick, S. Neuberg, R. Cialdini, Psychologia społeczna, Gdańsk 2002.
Lektury uzupełniające:
D. Doliński, Psychologia wpływu społecznego, Wrocław 2000.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: