Wprowadzenie do psychologii PSY-SJ-p>wdopsychćw
1. ABC studiowania psychologii.
2. Początki psychologii (Wundt, Titchener, James, Kohler, Psychologia Gestalt).
3. Behawioryzm. Warunkowanie klasyczne, instrumentalne, modelowanie (Pawłow, Watson, Skinner, Thorndike, Bandura).
• Analiza przypadku: O dwóch małych chłopcach: historia Alberta i Petera.
• Analiza przypadku: Nerwica natręctw.
• Dyskusja: J.B. Watson „Psychologia, jak widzi ją behawiorysta (1913)”.
4. Psychoanaliza. Koncepcja osobowości i rozwoju człowieka.
• Analiza przypadku: Historia małego Hansa.
• Dyskusja: materiał źródłowy na temat histerii, zaczerpnięty z pierwszego odczytu Sigmunda Freuda na Uniwersytecie Clarka, wygłoszonego 9 września 1909r.;
5. Neopsychoanalityczna koncepcja osobowości: Jung, Adler, Horney.
• Dyskusja: materiał źródłowy: K. Horney „Rozdział 2. Konflikt podstawowy”, w: Horney, K. (2000). Nasze wewnętrzne konflikty. Poznań: Dom Wydawniczy Rebis.
6. Psychologia humanistyczna. Teoria skoncentrowana na człowieku (Rogers, Maslow). Podejście egzystencjalne - V. E. Frankl.
• Dyskusja tekstu: V.E. Frankl „Psycholog w obozie koncentracyjnym”.
7. Wybrane zagadnienia z zakresu psychologii poznawczej. Rozwój poznawczy wg J. Piageta.
• Analiza przypadku: Przypadek Henry’ego Molaisona.
8. Psychologia jako metoda naukowa. Metody badań psychologicznych.
• Omówienie eksperymentu i dyskusja tekstu: S. Milgrama „Behawioralne badania nad posłuszeństwem”.
9. Biologiczne podstawy psychologii - osobowość a temperament.
• Dyskusja tekstu J. Strelaua „Temperament w pigułce”.
10. Emocje: składowe procesu emocjonalnego, wzorce reagowania emocjonalnego, inteligencja emocjonalna.
• Dyskusja tekstu K. Rymarczyk „Emocje a płeć”.
11. Pamięć, myślenie, spostrzeganie.
• Omówienie eksperymentu i dyskusja tekstu: E. Jack Gibson, R.D. Walk „Urwisko wzrokowe”
12. Osoba w relacjach z innymi: teorie i zagadnienia psychologii społecznej. Teoria przywiązania Bolwby’iego, wzorce przywiązania Mary Ainsworth.
• Omówienie eksperymentu H. Harlowa.
13. Osoba w relacjach z innymi: teorie i zagadnienia psychologii społecznej. Teorie pomagania, Efekt widza.
• Omówienie eksperymentu
14. Psychopatologia na przykładzie depresji. Elementy psychologii zdrowia i troski o zdrowie.
• Dyskusja tekstu A. Żywczok, B. Ecler-Nocoń „Autoterapia przestrzeń rozwoju osoby ludzkiej”.
15. Wybrane zagadnienia psychologii religii. Psychopatologia duchowości - „nadużycie duchowe”.
• Analiza przypadku.
W cyklu 2024/2025-Z:
1. Zajęcia wprowadzające. Omówienie zagadnień oraz warunków zaliczenia przedmiotu. |
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/2023-Z: | W cyklu 2023/2024-Z: | W cyklu 2024/2025-Z: |
Efekty kształcenia
WIEDZA:
(PPMpK_W02) student potrafi wskazać przedmiot psychologii, zdefiniować podstawowe procesy poznawcze i psychiczne
UMIEJĘTNOŚCI:
(PPMpK_U01) student analizuje przyczyny i przebieg swoich zachowań i innych osób w zakresie poznanych procesów psychicznych
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
(PPMpK_K08) student potrafi zaplanować i skutecznie zrealizować zadania własne i wspólnie realizowane grupie
Kryteria oceniania
Obecność i aktywność na zajęciach, znajomość literatury i przygotowywanie się do zajęć. Zaliczenie: test jednokrotnego wyboru zakończony oceną.
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Mietzel, G. (2013). Wprowadzenie do psychologii. Gdańsk: GWP (wybrane fragmenty).
2. Schultz, S.E., Schultz, D. (2007). Historia współczesnej psychologii. Kraków: WUJ wybrane fragmenty).
3. Zimbardo, P., Johnson, R., McCann, V. (2017). Psychologia. Kluczowe koncepcje, t. 1-5. Warszawa: PWN. (wybrane fragmenty).
4. Teksty do dyskusji podane pod tematami ćwiczeń.
Literatura uzupełniająca:
1. Kozielecki, J. (2000). Koncepcje psychologiczne człowieka. Warszawa: Żak.
2. Myers, D.G. (2003). Psychologia. Poznań: Zysk i S-ka.
3. Rolls, G. (2011). Najciekawsze przypadki w psychologii. Kraków: Wydawnictwo UJ.
4. Wadeley, A., Birch, A., Malim, T. (2007). Wprowadzenie do psychologii. Warszawa: PWN.
W cyklu 2024/2025-Z:
Literatura podstawowa: Literatura uzupełniająca: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: