Wprowadzenie do psychologii PSY-SJ-p>wdopsychw
Temat wykładu
Wykład 1 Wprowadzenie – zasady kursu, egzamin, oceny, lektura, sposób przygotowywania się do zajęć, dyscyplina w trakcie zajęć
Wykład 2. Kim jest człowiek jako przedmiot badań psychologicznych?
Wykład 3. Czy psychologia może być zgodna ze zdrowym rozsądkiem
Wykład 4. Czy można poznać człowieka, czy można poznać samego siebie.
Wykład 5. Świadomość czy nieświadomość
Wykład 6. Kto tu rządzi soma czy psyche?
Wykład 7. Czy wystarczy aby było dobre i ważne?
Wykład 8. Doświadczenie gatunku, czy doświadczenie indywidualne
Wykład 9. Czy jesteśmy tylko dziećmi doświadczenia
Wykład 10. Dlaczego wszyscy chcą być inteligentni?
Wykład 11. Czy język jest obrazem duszy?
Wykład 12. Rozum czy emocje
Wykład 13. Talenty czy praca
Wykład 14. Wolność czy konieczność – Pan swojego losu czy ofiara losu?
Wykład 15. Czy człowiek ma wiele twarzy oraz czy ludzie się zmieniają?
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA:
(PPMpK_W02) potrafi wskazać przedmiot psychologii, zdefiniować podstawowe procesy poznawcze i psychiczne
UMIEJĘTNOŚCI:
(PPMpK_U01) analizuje przyczyny i przebieg swoich zachowań i innych osób w zakresie poznanych procesów psychicznych
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
(PPMpK_K08) potrafi zaplanować i skutecznie zrealizować zadania własne i wspólnie realizowane grupie
Kryteria oceniania
Metody i narzędzia dydaktyczne:
1. Obecność na wykładach jest obowiązkowa
2. Przebieg zajęć:
a. Studenci czytają tekst rozdziału przed wykładem,
b. Na początku wykładu studenci mogą zapytać lub skomentować poprzedni wykład i zapytać o sprawy niezrozumiałe w przeczytanym tekście rozdziału.
c. W trakcie wykładu interaktywnego, studenci wskazani z imienia i nazwiska, mają możliwość reakcji na tezy postawione przez wykładowcę związane z lekturą. Ciekawe i oparte na lekturze odpowiedzi punktowane są „+”, odpowiedzi świadczące o nieznajomości lektury lub poprzednich wykładów punktowane są na „-”. Jeśli starczy czasu, studenci mogą odnieść się do przedstawionych treści, jeśli nie starczy czasu mogą to uczynić na początku następnego wykładu.
d. Po wykładzie osoby wyróżnione zgłaszają się po wpisanie plusów
3. Forma i warunki zaliczenia
Egzaminu:
a. Osoby z samymi plusami, mogą starać się o zaliczenie kursu w terminie zerowym na podstawie redakcji rozdziału podręcznika psychologii personalistycznej rozpoczętego przez poprzednie roczniki.
Pozostałe osoby maja do wyboru dwie opcje
b. Zdawanie egzaminu z wykładów i lektury w formie testu z krótkim czasem odpowiedzi. Uwaga!!! Do punktacji wliczane są jedynie pytania o wysokiej rzetelności, a nie wszystkie pytania, na które odpowiedzieli studenci.
c. Osoby, którym nie odpowiada z różnych powodów wersja testowa, mogą zdawać egzamin w formie ustnej, ze względu na formę egzaminu, można zdawać poszczególne fragmenty kursu w trakcie dyżurów już w trakcie roku szkolnego, w miarę wolnych miejsc na dyżurach. Dlatego warto taką chęć zgłosić już na początku kursu - Limit 24 osoby
Bez względu na formę egzaminu przedmiotem egzaminu jest całość materiału (wykłady + podręcznik), a nie losowe zagadnienia.
d. Do liczby punktów uzyskanych na egzaminie doliczane są plusy uzyskane w trakcie wykładów.
Literatura
Lektura podstawowa:
Łukaszewski, W. (2015). Wielkie pytania psychologii i te nieco mniejsze. Smak Słowa
Lektury uzupełniające:
Bloom, P. (2015). To tylko dzieci. Narodziny dobra i zła. Smak Słowa.
Czerniawska, E. (2005). Pamięć zjawiska zwykłe i niezwykłe. WSiP.
Eysenck, H., Eysenck, M. (2000). Podpatrywanie umysłu. Dlaczego ludzie zachowują się tak, jak się zachowują? GWP.
Hare, R. (2004). Psychopaci są wśród nas. Znak.
Kosslyn, S. M., Rosenberg, R. S. (2006). Psychologia. Mózg, człowiek, świat. Znak.
Kozielecki, J. (1998). Koncepcje psychologiczne człowieka. Żak.
Meyer, R. (2003). Psychopatologia. GWP.
Mietzel, G. (1998). Wprowadzenie do psychologii. GWP.
Myers, D. G. (2003). Psychologia. Zysk i S-ka.
Nęcka, E., Orzechowski, J., Szymura, B., i Wichary, S. (2019). Psychologia poznawcza. PWN
Pervin, L. (2002). Psychologia osobowości. GWP.
Pryor, K. (2004). Najpierw wytresuj kurczaka. Media Rodzina.
Rathus, S. A. (2004). Psychologia współczesna. GWP.
Rolls, G. (2011). Najciekawsze przypadki w psychologii. Wydawnictwo UJ.
Strelau, J., Doliński, D. (red.) (2010). Psychologia. Podręcznik akademicki, t. 1-2. GWP.
Szewczyk, W. (2010). Rozumieć siebie i innych. Zarys psychologii. Biblos
Tatarkiewicz, W. (1988). Dzieje sześciu pojęć. PWN.
Wojtyła, K. (1985). Osoba i czyn. PTT
Vitz, P. C. (2002). Psychologia jako religia. Oficyna Wydawnicza Logos.
Zimbardo, P., Johnson, R., McCann, V. (2010). Psychologia. Kluczowe koncepcje, t. 2-4. PWN.
Zimbardo, P. G. Coulombe, N. S. (2015). Gdzie ci mężczyźni? PWN
się tak, jak się zachowują? Gdańsk: GWP.
2. Kosslyn, S.M., Rosenberg R.S. (2006). Psychologia. Mózg, człowiek, świat. Kraków: Znak.
3. Kozielecki, J. (1998). Koncepcje psychologiczne człowieka. Warszawa: Żak.
4. Myers, D.G. (2003). Psychologia. Poznań: Zysk i S-ka.
5. Rathus, S.A. (2004). Psychologia współczesna. Gdańsk: GWP.
6. Strelau, J., Doliński, D. (red.) (2010). Psychologia. Podręcznik akademicki, t. 1-2. Gdańsk: GWP.
7. Zimbardo, P., Johnson, R., McCann, V. (2010). Psychologia. Kluczowe koncepcje, t. 2-4. Warszawa: PWN.
Lektury uzupełniające:
1. Bloom, P. (2015). To tylko dzieci. Narodziny dobra i zła. Sopot: Smak Słowa.
2. Brannon, L. (2002). Psychologia rodzaju. Gdańsk: GWP.
3. Czerniawska, E. (2005). Pamięć zjawiska zwykłe i niezwykłe. Warszawa: WSiP.
4. Hare, R. (2004). Psychopaci są wśród nas. Kraków: Znak.
5. Meyer, R. (2003). Psychopatologia. Gdańsk: GWP.
6. Mietzel, G. (1998). Wprowadzenie do psychologii. Gdańsk: GWP.
7. Pervin, L. (2002). Psychologia osobowości. Gdańsk: GWP.
8. Pryor, K. (2004). Najpierw wytresuj kurczaka. Poznań: Media Rodzina.
9. Rolls, G. (2011). Najciekawsze przypadki w psychologii. Kraków: Wydawnictwo UJ.
10. Sternberg, R. (2001). Psychologia poznawcza. Warszawa WSiP.
11. Tatarkiewicz, W. (1988). Dzieje sześciu pojęć. Warszawa: PWN.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: