Relacje w rodzinie w cyklu życia PSy-Coach>RelrodzĆw
Ćwiczenia obejmą tematykę uzupełniającą wykład a także wykroczą poza treści zaczerpnięte z literatury obowiązkowej. Zajmiemy się tematyką historycznych początków rodziny, a następnie przejdziemy poprzez kolejne etapy rozwoju rodziny i decyzji, które w niej zapadają. Część zajęć będzie miała formę grupowych referatów dotyczących współczesnych zjawisk ważnych dla rodziny. Szczegółowa tematyka poszczególnych ćwiczeń obejmie:
1. Rozpoczęcie zajęć, analiza różnych definicji rodziny ze względu na pewne aspekty jej funkcjonowania.
2. Historia rodzin w Polsce, wpływ kultury i wydarzeń historycznych na decyzje rodzin i ich rozwój.
3. Początki związków. Co mogłoby pomóc lepiej się poznać i lepiej rozumieć?
4. I Referat- Rozwody w Polsce i na świecie
5. Decyzja o powiększeniu rodziny- na ile jest to świadomy wybór, jakie konsekwencje niesie dla różnych członków rodziny? Charakterystyka newralgicznego okresu ciąży.
6. II Referat- Trudności związane z płodnością.
7. Relacje rodziców z dziećmi na różnych etapach życia rodziny. Małe dzieci.
8. Relacje rodziców z dziećmi na różnych etapach życia rodziny. Starsze dzieci.
9. III Referat- Różne oblicza wielodzietności.
11. Rodziny adopcyjne i zastępcze
12. IV Referat- Relacje rodziców z dziećmi na różnych etapach życia rodziny. Nastolatki.
13. Konflikty i agresja w rodzinie.
14. Współczesne podejścia do wspierania i leczenia w psychoterapii rodzin.
15. Podsumowanie zajęć. Jakie mogą nas czekać kolejne wyzwania.
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
W ramach zaliczenia ćwiczeń studenci są zobowiązani do:
1. Obecności (możliwa 1 nieusprawiedliwiona nieobecność, każda inna nieobecność powinna mieć usprawiedliwienie a materiał w porozumieniu z prowadzącym uzupełniony/ zaliczony)
2. Aktywność podczas zajęć- udzielanie się w ramach dyskusji, pracy grupowej podczas zajęć, angażowanie się w proponowane zajęcia i aktywności.
3. Przygotowanie i wygłoszenie referatu wraz z innymi studentami (4 grupy tematyczne). Opracowanie materiałów dotyczących omawianej tematyki i najważniejszych treści dla pozostałych studentów.
4. Przygotowanie indywidualnie pracy zaliczeniowej na zadany przez prowadzącą temat.
Do przygotowania referatów i pracy zaliczeniowej studenci zobowiązani są do korzystania z literatury obowiązkowej i uzupełniającej a także własnoręcznie wyszukanych artykułów, książek, filmów, blogów, itp.
Literatura
Literatura obowiązkowa:
1. Psychologia rodziny (2021). Janicka, I. i Liberska, H. (red.), Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
Część I: rozdziały 1,2,4,5,6,7
Część II: rozdziały 1,3,4,5,6
Część III: rozdziały 2,4,5
Część IV: rozdziały 1,2
2. Neufeld, G. i Mate, G. (2021), Więź. Dlaczego rodzice powinni być ważniejsi od kolegów. Łódź, Wydawnictwo Galaktyka (s. 3-44).
3. Faber, A. i Mazlish, E. (1992), Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały. Jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły. Poznań, Wydawnictwo: Media Rodzina (s. 105-151).
Literatura uzupełniająca:
1. Stańczyk, M. (2019), Rodzeństwo. Jak wspierać relacje swoich dzieci. Warszawa: Wydawnictwo Mamania (s. 105-150).
2. Dworaczyk, K. (2022), Konflikty w rodzinie. Szczecin: Wydawnictwo Natuli (s. 27-59).
3. Szczepanik, M. (2020), Jak zrozumieć się w rodzinie. Drukarnia Wielkopolska: Wydawnictwo Natuli (s. 13-37).
4. Juul. J. (2022), Rodzina patchworkowa. Książka dla bonusowych rodziców. Podkowa Leśna: Wydawnictwo MiND (s. 9-27).
5. Musiał, M. (2017), Dobra relacja. Skrzynka z narzędziami dla współczesnej rodziny. Kraków: Wydawnictwo Mamania (s. 19-60).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: