Relacje w rodzinie w cyklu życia PSy-Coach>RelrodzW
Wykład ma na celu przybliżenie studentom tematyki związanej ze współczesną rodziną, z naciskiem na rozwój relacji w niej występujących. Zaczniemy od historii rodziny, krótkiej charakterystyki rodzin dzisiaj, definicji tego pojęcia i jego ewolucji na przestrzeni wieków. Następnie skupimy się na kolejnych fazach rozwoju rodziny, funkcjach jej członków, ról pełnionych w rodzinie, sposobów komunikowania się i podejść wychowawczych. W kolejnych wykładach pochylimy się nad konkretnymi zjawiskami i trudnościami, jakie można zaobserwować w pracy z rodzinami. Pod koniec semestru przejdziemy do konkretnych wytycznych związanych z pracą z rodzinami w różnych nurtach terapeutycznych i związanych ze wsparciem. Przez wszystkie wykłady będziemy powracać do koncepcji systemowej rodziny.
Szczegółowa tematyka wykładów:
1. Rodzina- różne definicje tego pojęcia wraz z konsekwencjami takiego a nie innego rozumienia
2. Rodzina historycznie- jak się zmieniały realia i uwarunkowania relacji rodzinnych, od czego zależały, jaka była dynamika zmian
3. Systemowe podejście do rodziny- baza wiedzy dotycząca tego sposobu rozumienia rodzin i ich trudności
4. Role w rodzinie
5. Komunikacja w rodzinie
6. Modele funkcjonowania rodziny
7. Style wychowania w rodzinie
8. Więzi małżeńskie i rodzinne w kontekście przywiązania
9. Seksualność w związkach małżeńskich
10. Samotne rodzicielstwo
11. Kohabitacja i rodzina zrekonstruowana
12. Rodziny adopcyjne i zastępcze
13. Agresja i przemoc w rodzinie
14. Współczesne nurty w terapii rodzin
15. Podsumowanie. Rodzina dziś i jutro.
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Wykład jest nieobowiązkowy.
Kończy się egzaminem, który obejmuje dwie części.
Obie części (otwarta i zamknięta) oceniane są osobno.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
Literatura obowiązkowa:
1. Psychologia rodziny (2021). Janicka, I. i Liberska, H. (red.), Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
Część I: rozdziały 1,2,4,5,6,7
Część II: rozdziały 1,3,4,5,6
Część III: rozdziały 2,4,5
Część IV: rozdziały 1,2
2. Neufeld, G. i Mate, G. (2021), Więź. Dlaczego rodzice powinni być ważniejsi od kolegów. Łódź, Wydawnictwo Galaktyka (s. 3-44).
3. Faber, A. i Mazlish, E. (1992), Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały. Jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły. Poznań, Wydawnictwo: Media Rodzina (s. 105-151).
Literatura uzupełniająca:
1. Stańczyk, M. (2019), Rodzeństwo. Jak wspierać relacje swoich dzieci. Warszawa: Wydawnictwo Mamania (s. 105-150).
2. Dworaczyk, K. (2022), Konflikty w rodzinie. Szczecin: Wydawnictwo Natuli (s. 27-59).
3. Szczepanik, M. (2020), Jak zrozumieć się w rodzinie. Drukarnia Wielkopolska: Wydawnictwo Natuli (s. 13-37).
4. Juul. J. (2022), Rodzina patchworkowa. Książka dla bonusowych rodziców. Podkowa Leśna: Wydawnictwo MiND (s. 9-27).
5. Musiał, M. (2017), Dobra relacja. Skrzynka z narzędziami dla współczesnej rodziny. Kraków: Wydawnictwo Mamania (s. 19-60).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: