Vademecum metodologiczne SCYW-SL>VadeMet
Po ukończeniu kursu student będzie w podstawowym zakresie:
1. przeprowadzał kwerendę pod obrany temat
2. stosował krytykę wewnętrzną i zewnętrzną zdobytych materiałów
3. interpretował dane z interesujących go źródeł
4. opracowywał zdobyte materiały na poziomie studenta studiów I stopnia
5. przedstawiał wyniki własnych obserwacji i badań w sposób rzetelny
6. rozumiał i stosował odpowiednie kroki w prostych badaniach własnych
7. rozumiał, czym jest rzetelność i uczciwość naukowa oraz będzie potrafił rozpoznać brak uczciwości i rzetelności naukowej
8. zorganizować w praktyce własny warsztat pracy z zakresie działań związanych ze studiami nad cywilizacjami
9. dobierał proste metody badawcze w zależności od przedmiotu i celu badania
10. prezentował i rozumiał sens postawy nieustannego rozwoju intelektualnego i zawodowego
11. potrafił znaleźć specjalistę w danej dziedzinie i podjąć z nim współpracę
W cyklu 2025/2026-Z:
Zakres tematów: |
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
• wyjaśnia znaczenie rzetelności i adekwatności stosowania właściwych dla danego przedmiotu metod badawczych w kontekście pisania pracy dyplomowej oraz zatrudnienia w zawodzie związanym z wykorzystaniem umiejętności nabytych w trakcie studiów [SC1pK_W10]
• wskazuje sposoby szukania i selekcjonowania potrzebnych informacji [SC1pK_W11]
• wskazuje obowiązujące normy i przepisy prawne związane z działalnością zawodową związaną z kierunkiem studiów [SC1pK_W32]
• posługuje się wybranymi narzędziami i technikami informatycznymi w celu pozyskiwania danych i samodzielnego zdobywania wiedzy [SC1pK_U17]
• stosuje środki zapobiegające relatywizmowi poznawczemu i światopoglądowemu [SC1pK_U24]
• bierze pod uwagę własne ograniczenia, ograniczenia własnej cywilizacji oraz własnego języka obecne podczas badania i współdziałania z przedstawicielami innych cywilizacji, jak również bierze pod uwagę ograniczenia innych ludzi, ich cywilizacji oraz ich języka [SC1pK_U26]
• dostrzega potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób [SC1pK_K01]
• identyfikuje potrzebę zasięgnięcia opinii i konsultacji eksp
Kryteria oceniania
Metody dydaktyczne:
Wykład oraz zajęcia warsztatowe z ćwiczeniami, prezentacje multimedialne i inne materiały audiowizualne
Metody i kryteria oceniania:
Warunkiem otrzymania zaliczenia z oceną pozytywną jest zaliczenie w terminie wszystkich elementów oceniania. Obecność obowiązkowa. Elementy oceny końcowej:
1. Kolokwium
2. Referat z prezentacją multimedialną.
Ocena może być podwyższona na podstawie merytorycznej aktywności.
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Polak P., Trombik K., Metodyka pracy naukowej w filozofii: wprowadzenie do warsztatu cyfrowej humanistyki, Kraków 2023.
2. Polak P., Michalczyk H., Stawarz M., Metodyka filozofii. podręcznik dla studentów I roku, online: http://metodyka.upjp2.edu.pl/
Literatura dodatkowa:
1. Becker H.S., Warsztat pisarski badacza, tłum. P. Tomanek, Warszawa 2013.
2. Heller M., Jak być uczonym, red. M. Szczerbińska-Polak, Kraków 2009.
3. Jadacki, J., Jak studiować filozofię, Warszawa 1996.
4. Szczepańska A., Podstawowe strategie wyszukiwania informacji i ich wykorzystanie w praktyce, „Przegląd Biblioteczny” 75, (2007) nr 2, 233–251. https://depot.ceon.pl/handle/123456789/5254
Uwagi
W cyklu 2025/2026-Z:
Warunkiem otrzymania zaliczenia z oceną pozytywną jest zaliczenie w terminie wszystkich elementów oceniania. Obecność obowiązkowa. Elementy oceny końcowej: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: