Patrologia - ćwiczenia SDB-SM>Pćw22/23L
Student poznaje teologię Kościoła I-VIII wieku, szczególnie nauczanie soborów powszechnych: I. Soboru nicejski I (325); II. Soboru konstantynopolitańskiego I (381); III. Soboru efeskiego (431); IV. Soboru chalcedońskiego(451); V. Soboru konstantynopolitańskiego II (553); VI. Soboru konstantynopolitańskiego III (680–681); VII. Soboru nicejskiego II (787).
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student poznaje teologię Kościoła I-VIII wieku, szczególnie nauczanie soborów powszechnych. Na podstawie przeczytanych tekstów starożytnych student: • analizuje greckie słownictwo teologiczne, • nabywa wiedzy historycznej dotyczącej kontrowersji teologicznych oraz zwoływania i przebiegu obrad soborowych, • w wyniku przeprowadzonych zajęć student nabywa umiejętności teologicznej interpretacji powstawania sporów doktrynalnych, • teologicznie charakteryzuje nauczanie dogmatyczne Kościoła w epoce patrystycznej, odnośnie kompetencji, w wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: ma teologiczną świadomość nauczania chrześcijańskiego w epoce patrystycznej, staje się kreatywny i otwarty na antyczne kultury chrześcijańskiego Wschodu i Zachodu.
Kryteria oceniania
2 pisemne zaliczenia cząstkowe z nabytej wiedzy, 1 pisemne zaliczenie z lektury; egzamin ustny (do 10-15 min./1 osobę); - terminy zaliczeń i egzaminu a ustalane z rocznikiem na początku semestru.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Źródła:
Dokumenty soborów powszechnych. Tekst grecki, łaciński, polski, t. 1: I Nicea I z Konstantynopol I z Efez z Chalcedon Konstantynopol II z Konstantynopol III z Nicea II (325 – 787), ŹMT 24, red. A. Baron, H. Pietras, Kraków 2002.
Opracowania naukowe:
Schatz K., Sobory powszechne. Punkty zwrotne w historii Kościoła, Kraków 2001, s. 22-44.
Kasprzak D., Recepcja credo nicejskiego w nauczaniu synodalnym Kościoła zachodniego IV wieku [w:] Rozwój dogmatu trynitarnego. Perspektywa historiozbawcza, A. Baron, J. Kupczak, J. D. Szczurek (red.), Kraków 2015, 9-34.
Gliski M., M. Cholewa, Język soborów pierwszego tysiąclecia, Kraków 2018.
Gliski M., M. Cholewa, Dziedzictwo soborów, Kraków 2019.
Kasprzak D., Sposoby rozumienia soborowych formuł dogmatycznych w chrześcijańskiej starożytności, [w:] Dogmat i metoda. Wprowadzenie do badań interdyscyplinarnych w teologii dogmatycznej, red. R. Woźniak, Kraków 2021, 83-99.
W cyklu 2022/2023-L:
Źródła: Opracowania naukowe: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: