Teologia pastoralna - duszpasterstwo parafii SDB-SM>TP.dp2425Z
1. Teologia znaków czasu a współczesne wyzwania duszpasterskie. Badania religijności Polaków
2. Podstawy teologiczne duszpasterstwa ogólnego, jego wybrane współczesne formy.
3. Aktywna komunikacja poprzez nowe media jako narzędzie pracy duszpasterskiej.
4. Elementy diagnozy pastoralnej i zasady planowania działań duszpasterskich na podstawie dokumentów synodalnych - syntez diecezjalnych, krajowych oraz sprawozdania podsumowującego I sesję Synodu Biskupów 2023-2024.
5. Ewangelizacja, duszpasterstwo i nowa ewangelizacja – specyfika procesów.
6. Specyfika współczesnego środowiska polskiego Kościoła jako przestrzeni duszpasterskiej.
7. Formacja duszpasterzy jako kluczowy czynnik przysposabiający do realizowania zadań duszpasterskich.
8. Docenienie znaczenia naukowej-teologicznej refleksji nad wszelkimi formami działalności w Kościele.
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student:
- wypowiada się w sposób spójny na temat duszpasterstwa i ewangelizacji w kontekście nauczania Kościoła katolickiego
- definiuje pojęcie apostolstwa i misji w kontekście europejskim
- wskazuje istotne warunki dialogu eklezjalno-kulturowego
- tworzy poprawne wypowiedzi naukowe - ustne, pisemne, multimedialne na wskazane w treści zajęć zagadnienia szczegółowe
- sprawnie posługuje się narzędziami naukowymi - wyszukuje informacje, analizuje i dokonuje syntezy oraz eksponuje swe dociekania w formie ustnej, pisemnej i z użyciem TIK (ICT)
- analizuje rozwój myśli eklezjalnej na temat inkulturacji
- szanuje różnorodność religijno-kulturową
- wskazuje możliwości i płaszczyzny porozumienia ponadkonfesyjnego i ponadkulturowego
- świadomie kształtuje swą tożsamość religijną oraz kulturową w sposób dialogiczny
TMaK_W08
TMaK_W12
TMaK_U15
TMaK_K02
TMaK_K05
TMaK_K06
TMaK_K08
TkMaK_W01
TkMaK_W02
TkMaK_W03
TkMaK_W04
TkMaK_W05
TkMaK_U01
TkMaK_U02
TkMaK_U03
TkMaK_U04
TkMaK_U05
TkMaK_K01
TkMaK_K02
TkMaK_K03
TkMaK_K04
TkMaK_K05
Kryteria oceniania
Obecność na zajęciach (dopuszczona nieobecność na jednym spotkaniu)
Opanowanie materiału będącego treścią zajęć.
Prezentacja podczas zajęć wokół głównych idei drogi synodalnej papieża Franciszka w oparciu o syntezy diecezjalne Kościoła w Polsce i inne dokumenty pokrewne diagnozujące sytuację duszpasterską w wybranych polskich diecezjach:
1. Jak Kościół w Polsce przekazuje wiarę młodemu pokoleniu i co należy koniecznie poprawić?
2. Wskazówki dla nowej ewangelizacji w Polsce - jak jest teraz, jak mogłoby być?
3. Stan religijności Polaków wg diecezji.
4. Idee II Soboru Watykańskiego na temat katechezy w kontekście drogi synodalnej.
5. Postulaty duszpasterskie wynikające z przeprowadzonych analiz tematycznych.
6. Podstawowe wskazania duszpasterskie w Kościele w Polsce.
Prezentacja ma być przygotowana w formie pisemnej - pliku word i prezentacji multimedialnej
objętość minimum 5 stron maszynopisu, maksimum 15 stron
Prezentacja ma być najpierw zatwierdzona przez prowadzącego.
Następnie jest przedstawiana uczestnikom podczas zajęć - w formie ustnej wraz ze slajdami - po niej następuje dyskusja nad zagadnieniem.
Ocena prezentacji dotyczy:
- jasnego określenia problemu i celu
- podania adekwatnych argumentów pro i contra
- wyciągnięcia wniosków
- sformułowana własnych opinii popartych badaniami naukowymi i doktryną Kościoła
- obrony lub modyfikacji prezentowanego stanowiska podczas dyskusji
Praktyki zawodowe
brak powiązanych praktyk
Literatura
Sobór Watykański II, Konstytucja o Kościele w świecie współczesnym Gaudium et spes,
Paweł VI, Encyklika Ecclesiam suam, 6/08/1964, nry 58-119
Franciszek, Adhortacja apostolska Evangelii gaudium, 24/11/2013 (wydanie polskie-drugie), nry 20-39, 116-144, 238-258
J. Ratzinger, Przyszłość wiary. Refleksje teologiczne, Kraków 2019
4% młodzieży aktywnej w sieci interesuje się religią – ogólnoświatowe badanie młodych przed Synodem, https://nowaewangelizacja.org/4-mlodziezy-aktywnej-sieci-interesuje-sie-religia-ogolnoswiatowe-badanie-mlodych-synodem/
XVI ZGROMADZENIE OGÓLNE ZWYCZAJNE SYNODU BISKUPÓW, INSTRUMENTUM LABORIS na pierwszą sesję (październik 2023)
INSTRUMENTUM LABORIS na drugą sesję (październik 2024)
Irish Synodal Pathway Issues Resources for the Continental Stage of the Synod, https://synod.ie/irish-synodal-pathway-issues-resources-for-the-continental-stage-of-the-synod/
Synod 2021-2024 - Polska: https://synod.org.pl/synteza-krajowa/
Centrum Badania Opinii Społecznej, Krajowe Biuro ds. Przeciwdziałania Narkomanii, Młodzież 2018, red. M. Grabowska, M. Gwiazda, Warszawa 2019
Religious Education at Schools in Europe. Part 2: Western Europe, red. M. Rothgangel, R. Jackson, M. Jaeggle, Vienna 2014
Kielian, A., Kowalczyk, J., Duch przyszłości Kościoła. Nowa ewangelizacja w ujęciu Jana Pawła II i Synodu Biskupów (2012), „Studia katechetyczne” 10/2014, s. 175-206
Kochel, J., Lekcja religii szansą dla ewangelizacji, „Polonia Sacra” 2/2018, s. 19-39
B. Surma., Jak rozmawiać z dzieckiem o Bogu? Kilka słów o programie i metodzie Katechezy Dobrego Pasterza, „Rocznik Wydziału
Pedagogicznego WSFP Ignatianum w Krakowie”, Kraków 2010, s. 13-35
E. Rogowska-Cybulska, O motywacjach wyboru dziewczęcych imion do bierzmowania w świetle dyskusji internetowych, „Język-Szkoła-Religia” 4(2016), s. 7-25
Taż, O motywacjach wyboru patronki od bierzmowania w świetle dyskusji internetowych, „Język-Szkoła-Religia” 3(2016), s. 7-22
Wskazania Konferencji Episkopatu Polski dotyczące przygotowania do przyjęcia sakramentu bierzmowania 14 marca 2017 r.
CBOS, Dlaczego Polacy odchodzą z Kościoła?, "Komunikat z badań" nr 105/2022
NASK, Raport z badań Nastolatki 3.0 (2023), red. R. Lange et al., Warszawa 2023
J. Kalisty, Nowe wyzwania na polu ewangelizacyjnym i katechetycznym, „Katecheta” 6/2015, s. 5-13.
K. Kaźmierska, Młodzież archidiecezji łódzkiej. Szkic do portretu, Łódź 2018
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: