Teologia pastoralna- duszpasterstwo w parafii SDB-SM>Tpdp11
Podczas zajęć szczegółowo zostaną poruszone następujące zagadnienia:
1. Teologia znaków czasu a współczesne wyzwania duszpasterskie. Badania religijności Polaków
2. Podstawy teologiczne duszpasterstwa ogólnego, jego wybrane współczesne formy.
3. Podstawy teologiczne duszpasterstwa sakramentalnego i jego pozateologiczne uwarunkowania, ze szczególnym uwzględnieniem adresatów tych działań.
4. Aktywna komunikacja poprzez nowe media jako narzędzie pracy duszpasterskiej.
5. Dialog, ewangelizacja i katecheza w świetle XVI Synodu Powszechnego.
6. Ewangelizacja, duszpasterstwo i nowa ewangelizacja – specyfika procesów.
7. Katecheza Dobrego Pasterza jako alternatywa w edukacji religijnej dzieci.
8. Specyfika współczesnego środowiska polskiego Kościoła jako przestrzeni duszpasterskiej.
9. Formacja duszpasterzy jako kluczowy czynnik skutecznego realizowania zadań duszpasterskich.
10. Znaczenie naukowej-teologicznej refleksji nad wszelkimi formami działalności w Kościele.
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student:
- wypowiada się w sposób spójny na temat duszpasterstwa i ewangelizacji w kontekście nauczania Kościoła katolickiego
- definiuje pojęcie apostolstwa i misji w kontekście europejskim
- wskazuje istotne warunki dialogu eklezjalno-kulturowego
- tworzy poprawne wypowiedzi naukowe - ustne, pisemne, multimedialne na wskazane w treści zajęć zagadnienia szczegółowe
- sprawnie posługuje się narzędziami naukowymi - wyszukuje informacje, analizuje i dokonuje syntezy oraz eksponuje swe dociekania w formie ustnej, pisemnej i z użyciem TIK (ICT)
- analizuje rozwój myśli eklezjalnej na temat inkulturacji
- szanuje różnorodność religijno-kulturową
- wskazuje możliwości i płaszczyzny porozumienia ponadkonfesyjnego i ponadkulturowego
- świadomie kształtuje swą tożsamość religijną oraz kulturową w sposób dialogiczny
TMaK_W08
TMaK_W12
TMaK_U15
TMaK_K02
TMaK_K05
TMaK_K06
TMaK_K08
TkMaK_W01
TkMaK_W02
TkMaK_W03
TkMaK_W04
TkMaK_W05
TkMaK_U01
TkMaK_U02
TkMaK_U03
TkMaK_U04
TkMaK_U05
TkMaK_K01
TkMaK_K02
TkMaK_K03
TkMaK_K04
TkMaK_K05
Kryteria oceniania
Obecność na zajęciach (dopuszczona nieobecność na jednym spotkaniu)
Opanowanie materiału będącego treścią zajęć.
Prezentacja podczas zajęć wokół głównych idei drogi synodalnej papieża Franciszka w oparciu o syntezy diecezjalne Kościoła w Polsce i inne dokumenty pokrewne:
1. Jak Kościół w Polsce przekazuje wiarę młodemu pokoleniu i co należy koniecznie poprawić?
2. Wskazówki dla nowej ewangelizacji w Polsce - jak jest teraz, jak mogłoby być?
3. Najczęstsze błędy w wychowaniu religijnym i jak ich unikać.
4. Idee II Soboru Watykańskiego na temat katechezy w kontekście drogi synodalnej.
Prezentacja ma być przygotowana w formie pisemnej - pliku word i prezentacji multimedialnej
objętość minimum 5 stron maszynopisu, maksimum 15 stron
Prezentacja ma być najpierw zatwierdzona przez prowadzącego.
Następnie jest przedstawiana uczestnikom podczas zajęć - w formie ustnej wraz ze slajdami - po niej następuje dyskusja nad zagadnieniem.
Ocena prezentacji dotyczy:
- jasnego określenia problemu i celu
- podania adekwatnych argumentów pro i contra
- wyciągnięcia wniosków
- sformułowana własnych opinii popartych badaniami naukowymi i doktryną Kościoła
- obrony lub modyfikacji prezentowanego stanowiska podczas dyskusji
Praktyki zawodowe
brak powiązanych praktyk
Literatura
Sobór Watykański II, Konstytucja o Kościele w świecie współczesnym Gaudium et spes,
Paweł VI, Encyklika Ecclesiam suam, 6/08/1964, nry 58-119
Franciszek, Adhortacja apostolska Evangelii gaudium, 24/11/2013 (wydanie polskie-drugie), nry 20-39, 116-144, 238-258
J. Ratzinger, Przyszłość wiary. Refleksje teologiczne, Kraków 2019
4% młodzieży aktywnej w sieci interesuje się religią – ogólnoświatowe badanie młodych przed Synodem, https://nowaewangelizacja.org/4-mlodziezy-aktywnej-sieci-interesuje-sie-religia-ogolnoswiatowe-badanie-mlodych-synodem/
XVI ZGROMADZENIE OGÓLNE ZWYCZAJNE SYNODU BISKUPÓW, INSTRUMENTUM LABORIS na pierwszą sesję (październik 2023)
Irish Synodal Pathway Issues Resources for the Continental Stage of the Synod, https://synod.ie/irish-synodal-pathway-issues-resources-for-the-continental-stage-of-the-synod/
Synod 2021-2024 - Polska: https://synod.org.pl/synteza-krajowa/
Brezinka, W., Wychowywać dzisiaj. Zarys problematyki, Kraków 2007
Centrum Badania Opinii Społecznej, Krajowe Biuro ds. Przeciwdziałania Narkomanii, Młodzież 2018, red. M. Grabowska, M. Gwiazda, Warszawa 2019
Czego młodzi szukają w internecie? Aleteia przeprowadziła światowe badania i dzieli się wnioskami, https://pl.aleteia.org/2018/09/18/czego-mlodzi-szukaja-w-internecie-aleteia-przeprowadzila-swiatowe-badania-i-dzieli-sie-wnioskami/
Religious Education at Schools in Europe. Part 2: Western Europe, red. M. Rothgangel, R. Jackson, M. Jaeggle, Vienna 2014
Kielian, A., Kowalczyk, J., Duch przyszłości Kościoła. Nowa ewangelizacja w ujęciu Jana Pawła II i Synodu Biskupów (2012), „Studia katechetyczne” 10/2014, s. 175-206
Kochel, J., Lekcja religii szansą dla ewangelizacji, „Polonia Sacra” 2/2018, s. 19-39
B. Surma., Jak rozmawiać z dzieckiem o Bogu? Kilka słów o programie i metodzie Katechezy Dobrego Pasterza, „Rocznik Wydziału
Pedagogicznego WSFP Ignatianum w Krakowie”, Kraków 2010, s. 13-35
E. Rogowska-Cybulska, O motywacjach wyboru dziewczęcych imion do bierzmowania w świetle dyskusji internetowych, „Język-Szkoła-Religia” 4(2016), s. 7-25
Taż, O motywacjach wyboru patronki od bierzmowania w świetle dyskusji internetowych, „Język-Szkoła-Religia” 3(2016), s. 7-22
Wskazania Konferencji Episkopatu Polski dotyczące przygotowania do przyjęcia sakramentu bierzmowania 14 marca 2017 r.
CBOS, Dlaczego Polacy odchodzą z Kościoła?, "Komunikat z badań" nr 105/2022
NASK, Raport z badań Nastolatki 3.0 (2021), red. R. Lange, Warszawa 2021
P. Mąkosa, Rola katechezy w kształtowaniu obrazu Boga u dzieci w młodszym wieku szkolnym, [w:] Katecheza dzieci, red. M. Zając, Lublin 2009, s. 167-186.
J. Kalisty, Nowe wyzwania na polu ewangelizacyjnym i katechetycznym, „Katecheta” 6/2015, s. 5-13.
K. Kaźmierska, Młodzież archidiecezji łódzkiej. Szkic do portretu, Łódź 2018
Offmański, A., Znaczenie Soboru Watykańskiego II dla katechezy. Retrospekcja po pięćdziesięciu latach (1962-2013), „Studia katechetyczne”, 10/2014, s. 71-87.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: