Filozofia człowieka SF-MS>FILCZL1
1. Źródła antropologii filozoficznej
2. Dualistyczna koncepcja natury ludzkiej
3. Substancjalizacja ludzkiego bytu. Jedność psychofizyczna.
4. Człowiek w obliczu przeciwności losu
5. Religijne uwarunkowania samorozumienia człowieka.
6. Człowiek w perspektywie nieskończoności
7. Człowiek na drodze do najwyższego dobra.
8. Koncepcja człowieka w świetle źródeł współczesnego ateizmu.
9. Ontologia ludzkiej egzystencji. Stała natura ludzka a jej historyczny charakter.
10. Myślenie dialogiczne o człowieku.
11. Etyka jako metafizyka człowieka.
12. Człowiek w nauce współczesnej.
13. Natura ludzka i kondycja człowieka.
14. Człowiek jako osoba.
15. Agatologia człowieka.
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
TMaK_W02 Student ma podstawową wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej filozofii
TMaK_W09 Student ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę z zakresu filozofii
TMaK_W13 Student ma ogólną wiedzę o współczesnych dokonaniach, ośrodkach i szkołach badaw-czych w zakresie filozofii
Umiejętności:
TMaK_U02 Student posiada umiejętności badawcze w zakresie teologii, obejmujące zwłaszcza analizę tekstów filozoficznych
TMaK_U06 Student posiada umiejętność integrowania wiedzy z różnych dyscyplin w zakresie nauk humanistycznych oraz jej zastosowania w nietypowych sytuacjach profesjonalnych
TMaK_U10 Student umie prowadzić dialog światopoglądowy
Kompetencje społeczne:
TMaK_K01 Student ma krytyczną świadomość poziomu własnej dojrzałości osobowej, nabytej wiedzy i umiejętności
TMaK_K02 Student rozumie potrzebę intelektualnego oraz religijne-duchowego formowania się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces kształcenia się innych osób oraz potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny
Kryteria oceniania
Metody dydaktyczne:
M_1 Wykład
M_2 Dyskusja na temat treści przedstawionych w czasie wykładu
Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia:
W_1 Egzamin mający na celu sprawdzenie wiedzy zdobytej w trakcie wykładu (egzamin odbywa się po każdym semestrze zajęć)
Literatura
1.Platon, Fedon, tłum. R. Legutko, Kraków 1995.
2. Arystoteles, Metafizyka. Etyka Nikomachejska, tłum. D. Gromska, Warszawa 1996.
4. Św. Augustyn, Wyznania, tłum. Z. Kubiak, Kraków 1982.
5. Św. Tomasz, Traktat o człowieku, przeł. i oprac. S. Swieżawski, Kęty 1998.
6. Pascal B., Myśli, tłum. T. Żeleński (Boy), Warszawa 1968.
7. Kant I., Prolegomena do wszelkiej przyszłej metafizyki, tłum. B. Bornstein, Warszawa 1993; Krytyka praktycznego rozumu, tłum. J. Gałecki, Warszawa 1984.
8. Feuerbach L., Istota chrześcijaństwa, przeł. A. Landman, Warszawa 1959. Wykłady o istocie religii, tłum. E. Skowron, T. Witwicki, Warszawa 1953.
9. Kierkegaard S., Bojaźń i drżenie. Choroba na śmierć, tłum. J. Iwaszkiewicz, Warszawa 1982.
10. Nietzsche F., Antychryst, tłum. L. Staff, Warszawa 1907. Wiedza radosna, tłum. L. Staff, Warszawa 1910-11. Tako rzecze Zaratustra, tłum. W. Berent, Warszawa 1990; Poza dobrem i złem, tłum. S. Wyrzykowski, Warszawa 1984.
11. Heidegger M., List o „humanizmie”, tłum. J. Tischner, w: Znaki drogi, Warszawa 1999.
12. Marcel G., Od sprzeciwu do wezwania, tłum. S. Lawicki, Warszawa 1965.
13. Lévinas E., Całość i nieskończoność. Esej o zewnętrzności, tłum. M. Kowalska, Warszawa 1998.
14. Buber M., Ja i Ty, wyb. przeł. i wstępem opatrz. J. Doktór, Warszawa 1992.
15. Tischner J., Spór o istnienie człowieka, Kraków 1998.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: