Metafizyka SF-MS>MET3
T_1 Czym jest metafizyka?
T_2 Pytanie o arche: metafizyka do Platona
T_3 Metafizyka Platona
T_4 Metafizyka Arystotelesa: zasady i przyczyny, kategorie
T_5 Metafizyka Arystotelesa: materia i forma, akt i możność, substancja i przypadłość
T_6 Metafizyka w neoplatonizmie
T_7 Metafizyka średniowieczna - Tomasz z Akwinu: problematyka istnienia
T_8 Metafizyka średniowieczna - Tomasz z Akwinu: hierarchia bytów, „pięć dróg”
T_9 Metafizyka średniowieczna – Bonawentura, Jan Duns Szkot
T_10 Transcendentalia i uniwersalia w metafizyce średniowiecznej
T_11 Kant – krytyka metafizyki
T_12 Kant – metafizyka moralności
1_13 Metafizyka w systemach Fichtego i Schellinga
T_14 Metafizyka Hegla
T_15 Metafizyka według Bergsona
T_16 Neopozytywistyczna krytyka metafizyki
T_17 Kierunki odnowy metafizyki klasycznej
T_18 Metafizyka według Heideggera
T_19 Metafizyka w filozofii procesu
T_20 Metafizyka w filozofii analitycznej
T_21 Nowożytne koncepcje przyczynowości
T_22 Nowożytne i współczesne koncepcje substancji
T_23 Współczesne koncepcje kategorii ontologicznych
T_24 Co znaczy „istnieć”? Co istnieje?
T_25 Czym jest istnienie?
T_26 Antyrealizm
T_27 Metafizyka umysłu
T_28 Metafizyka wolnej woli
T_29 Identyczność osobowa
T_30 Metametafizyka
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
TMaK_W02 Student ma podstawową wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej filozofii
TMaK_W09 Student ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę z zakresu filozofii
TMaK_W13 Student ma ogólną wiedzę o współczesnych dokonaniach, ośrodkach i szkołach badaw-czych w zakresie filozofii
Umiejętności:
TMaK_U02 Student posiada umiejętności badawcze w zakresie teologii, obejmujące zwłaszcza analizę tekstów filozoficznych
TMaK_U06 Student posiada umiejętność integrowania wiedzy z różnych dyscyplin w zakresie nauk humanistycznych oraz jej zastosowania w nietypowych sytuacjach profesjonalnych
TMaK_U10 Student umie prowadzić dialog światopoglądowy
Kompetencje społeczne:
TMaK_K01 Student ma krytyczną świadomość poziomu własnej dojrzałości osobowej, nabytej wiedzy i umiejętności
TMaK_K02 Student rozumie potrzebę intelektualnego oraz religijne-duchowego formowania się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces kształcenia się innych osób oraz potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny
Kryteria oceniania
W_1 Egzamin mający na celu sprawdzenie wiedzy zdobytej w trakcie wykładu (egzamin odbywa się po każdym semestrze zajęć)
Literatura
Lektury podstawowe:
S. Wszołek, Elementy metafizyki, Tarnów 2008.
S. Swieżawski, Byt: elementy metafizyki tomistycznej, Kraków 1999.
Lektury uzupełniające:
(wykaz lektur uzupełniających i innych materiałów zalecanych studentom podejmującym naukę przedmiotu)
A. Maryniarczyk, Zeszyty z metafizyki, 7 tomów, Lublin, różne lata wydania.
W. Stróżewski, Ontologia, Kraków 2003.
S. Janeczek, A. Starościc (red.), Metafizyka, część 1 i 2, Lublin 2017.
S. Kołodziejczyk, Przewodnik po metafizyce, Kraków 2011.
J. Disse, Metafizyka od Platona do Hegla, tłum. A. Węgrzecki, L. Kusak, Kraków 2005.
M. Loux, Metaphysics: A contemporary introduction, New York, London 2006.
T. Tahko, An Introduction to Metametaphysics, Cambridge: Cambridge University Press 2015.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: