Patrologia SF-MS>PATRO2
zagadnienia wstępne, teologia judeochrześcijańska, Ojcowie Apostolscy I w., apologeci greccy II wieku, teologia środowiska rzymskiego i afrykańskiego w III w.; teologia środowiska aleksandryjskiego (Klemens, Orygenes); herezje okresu II-VIII wieku, teologia soborowa IV-VIII wieku; teologia nicejska Atanazego z Aleksandrii i Hilarego z Poitiers; Ojcowie Kapadoccy; Ojcowie syryjscy; Ojcowie łacińscy IV i V wieku; monastycyzm chrześcijański III-VIII w.; koniec patrologii na Wschodzie i na Zachodzie
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student poznaje teologię Kościoła I-VIII wieku, szczególnie nauczanie soborów powszechnych: Nicea I (325 r.), Konstantynopol I (381 r.). Na podstawie przeczytanych tekstów starożytnych student: • analizuje greckie słownictwo teologiczne, • nabywa wiedzy historycznej dotyczącej kontrowersji teologicznych oraz zwoływania i przebiegu obrad soborowych, • w wyniku przeprowadzonych zajęć student nabywa umiejętności teologicznej interpretacji powstawania sporów doktrynalnych, • teologicznie charakteryzuje nauczanie dogmatyczne Kościoła w epoce patrystycznej, odnośnie kompetencji, w wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: ma teologiczną świadomość nauczania chrześcijańskiego w epoce patrystycznej, staje się kreatywny i otwarty na antyczne kultury chrześcijańskiego Wschodu i Zachodu.
Kryteria oceniania
autorski wykład profesora, poświęcony teologii patrystycznej; - lista lektur podstawowych i uzupełniających, podana studentom na początku pierwszego wykładu; - indywidualne konsultacje dotyczące analizy patrystycznej i tłumaczeń.
Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia: 2 pisemne zaliczenia cząstkowe z nabytej wiedzy, 1 pisemne zaliczenie z lektury; egzamin ustny (do 10-15 min./1 osobę); - terminy zaliczeń i egzaminu są ustalane z rocznikiem na początku semestru.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Lektury podstawowe:
- Drączkowski F., Patrologia, Pelplin – Lublin 1998.
- Pietras H., Początki teologii Kościoła, Kraków 2007.
Lektury uzupełniające:
- Crouzel H., Orygenes, Kraków 2004; Desprez V., Początki monastycyzmu, t. 1, Kraków 1999, s. 206-268, 281-359, 396-410, t. 2, s. 255-310;
- Góralski W. Instytucja małżeństwa w starożytnym prawodawstwie kościelnym (III–VI w.), „Vox Patrum” 8-9(1985), s. 275-294;
- Kasprzak D., Bogactwo i bieda w starożytności chrześcijańskiej, [w:] Borkowski R. (red.), Bogactwo i bieda. Próba refleksji humanistycznej, Kraków 2004, s. 25-32;
- Kasprzak D., Misje w starożytności chrześcijańskiej, „Studia Laurentiana” 1(2001) 1, s. 27-58;
- Kasprzak D., Starożytne chrześcijaństwo w mieście, „Studia Laurentiana” 3(2003) 1, s. 5-27;
- Kasprzak D., Teologia natchnienia biblijnego w okresie patrystycznym, [w:] Jelonek T. (red.), Z badań nad Biblią 12, Kraków 2007,
s. 93–129;
- Kasprzak D., Teologia objawienia w ujęciu autorów wczesnochrześcijańskich. Próba zarysu zagadnienia w wiekach od I do VII, [w:] Jelonek T. (red.), Biblia w kulturze świata, Kraków 2008, s. 127-164;
- Schatz K., Sobory powszechne. Punkty zwrotne w historii Kościoła, Kraków 2001, s. 22-44.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: