Proseminarium SF-MS>PROSEM
Celem zajęć jest zapoznanie z metodami badawczymi stosowanymi w teologii i filozofii ze szczególnym uwzględnieniem analizy i interpretacji tekstu naukowego oraz wprowadzenie do samodzielnych badań poprzez zapoznanie z zasadami organizacji warsztatu teologa. Ponadto: poszukiwanie bibliografii tradycyjnie oraz poprzez bazy danych, formułowanie stanu badań, przygotowywanie i redakcja tekstu naukowego.
Skupimy się na sposobach zdobywania wiedzy i materiałów niezbędnych do pisania pracy dyplomowej. Tworzeniu układu pracy dyplomowej. Konstrukcja rozdziałów i ich rola w całości pracy. Znaczenie analizy i syntezy w postępowaniu badawczym. Wyciągnięcia wniosków z pracy badawczej. Wymogi do układu i formatowania tekstu, ogólna pisownia tekstu. Wymogi do materiału ilustracyjnego (tabeli, wykresów, diagramów, umieszczenia fotografii i t.p.) Układ bibliografii, źródeł internetowych i zasady pisania źródeł literaturowych. Ustalanie spisów treści, spisów tablic i rysunków poszczególnych rozdziałów. Dyskusja nad wnioskami i zakończeniem pracy dyplomowej. Decyzja w potrzebie aneksu pracy.
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
1. Zna problematykę badawczą w zakresie dyscypliny naukowej związanej z podjętym obszarem badań doskonalenie umiejętności pracy z tekstem literackim (analiza, synteza, wykorzystywanie fragmentów utworu do pracy własnej);
2. Zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony prawa
3. Posiada umiejętność sporządzenia pisemnego raportu w oparciu o zgromadzone dane źródłowe i badania własne.
4. Posiada umiejętność prezentowania wyników własnych działań i przemyśleń
5. Potrafi interpretować wyniki i dane związane z podjętym kierunkiem studiów.
6. Potrafi określić zakres zadań i celów, które mają posłużyć realizacji przyjętego zakresu tematyki badawczej
7. Potrafi rozwiązywać podstawowe problemy badawcze i organizacyjne związane z przygotowaniem pracy
• umiejętność gromadzenia bibliografii; opracowania bibliografii; -opracowanie planu pracy dyplomowej; -opanowanie technik pisania pracy akademickiej (tworzenie spisu rzeczy, odsyłaczy); -
• umiejętność pisania tekstów akademickich (odpowiednie przygotowanie tekstu, właściwa struktura i podział
Kryteria oceniania
Podstawowym warunkiem zaliczenia jest obecność podczas zajęć, zaangażowanie w dyskusję i realizacja projektów określonych przez prowadzącego.
Literatura
1. Arkadiusz Dudziak, Agnieszka Żejmo, Redagowanie prac dyplomowych Wskazówki metodyczne dla studentów, Wyd. Difin,Warszawa, 2008.
2. Wprowadzenie do pracy naukowej w filozofii : podręcznik do zajęć "Metodyka pracy naukowej i obsługi komputera" . Paweł Polak, Hanna Michalczyk, Małgorzata Stawarz. Uniwersytet Papieski Jana Pawła II, Kraków 2012.
Literatura dodatkowa:
1. Radosław Zenderowski, Praca magisterska. Jak pisać i obronić? Wskazówki metodologiczne, wyd. 3, CeDeWu.pl, Warszawa 2007
2. Roman Loth, Podstawowe pojęcia i problemy tekstologii i edytorstwa naukowego, Fundacja Akademia Humanistyczna i Wydawnictwo Instytutu Badań Literackich PAN, Warszawa 2006
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: