Język angielski SJO-DMNL-ANG20-1-4
Celem zajęć jest rozwijanie kompetencji językowych umożliwiających osiągnięcie poziomu pełnej biegłości językowej B2 lub C1 zgodnie z ESOKJ oraz wykształcenie nawyku samodzielnego doskonalenia języka angielskiego.
Poziom B1.1:
Zagadnienia tematyczne
- rodzina i środowisko społeczne
- różnice kulturowe
- cyfryzacja, postęp technologiczny i globalizacja
- funkcjonowanie na rynku pracy - poszukiwanie pracy, autoprezentacja
- sztuka i kultura
- wydarzenia historyczne
- środki przekazu informacji, aktualne wydarzenia
- przestępczość
Funkcje językowe
- wyrażanie opinii i uczuć
- relacjonowanie historii
Zagadnienia gramatyczno – leksykalne
- kolokacje z czasownikami: take, get, do, go, kolokacje z czasownikami: say oraz tell,
- przyimki określające czas, rzeczowniki oraz inne wyrażenia,
- tworzenie zdań oznajmujących, przeczących oraz pytających w różnych czasach gramatycznych
Elementy języka specjalistycznego
- rozwijanie słownictwa specjalistycznego z zakresu dziennikarstwa
Poziom B2.1:
Zagadnienia tematyczne
- człowiek jako istota społeczna oraz jednostka
- zjawiska i problemy współczesnego świata
- rola technologii we współczesnym społeczeństwie
- Internet i technologie multimedialne
Funkcje językowe
- prowadzenie rozmowy towarzyskiej z nowo poznanymi osobami
- wyrażanie własnej opinii oraz popieranie jej przykładami w sposób zgodny z zasadami kultury wypowiedzi
- prowadzenie rozmowy telefonicznej
Zagadnienia gramatyczno – leksykalne
- tworzenie pytań pośrednich i bezpośrednich
- doskonalenie użycia czasów perfect
- mowa zależna (+ konstrukcja It is said…)
- wyrażenia używane w rozmowie telefonicznej
- przymiotniki opisujące uczucia (-ed / -ing)
- czasowniki i rzeczowniki o takiej samej formie
- opis siebie, swojego charakteru, uczuć
- problemy społeczne
- słownictwo związane z tematyką funkcjonowania społeczeństwa w dobie wirtualnej rzeczywistości
- przymiotniki służące do wyrażania opinii
Elementy języka specjalistycznego
- rozwijanie słownictwa specjalistycznego z zakresu dziennikarstwa
Poziom C1.1:
Zagadnienia tematyczne
- człowiek - typy osobowości i temperamentu
- autorytety we współczesnym świecie
- przyczyny i możliwe rozwiązania bieżących problemów społecznych
Funkcje językowe
- opisywanie trendów i zwyczajów
- wyrażanie spekulacji oraz popieranie jej przykładami w sposób zgodny
z zasadami kultury wypowiedzi
- omawianie problemów społecznych współczesnego świata
Zagadnienia gramatyczno – leksykalne
- słownictwo związane z opisywaniem osób
- wyrażenia stosowane w pisaniu życiorysu
- rady dotyczące skutecznego uczenia się języka obcego
- streszczenie
- użycie łączników w pisaniu eseju
- słownictwo przydatne w debacie panelowej
- wypowiedzi kontrowersyjne
- aspekty ciągłe
- czynności przeszłe oraz wykonywane w chwili obecnej
- spekulowanie
- zdania warunkowe oraz konstrukcje typu had I, but for, if only, I wish
Elementy języka specjalistycznego
- rozwijanie słownictwa specjalistycznego z zakresu dziennikarstwa
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/2024-Z: | W cyklu 2025/2026-Z: | W cyklu 2024/2025-Z: |
Efekty kształcenia
Dla grup rozpoczynające od poziomu B1:
Efekty kształcenia:
Rozwój umiejętności i kompetencji językowych tak, aby student:
rozumiał znaczenie głównych wątków zawartych w złożonych wypowiedziach ustnych i pisemnych na tematy konkretne oraz abstrakcyjne, a także merytoryczne dyskusje z zakresu jego specjalności
porozumiewał się na tyle płynnie i spontanicznie, by przeprowadzić rozmowę z rodzimym użytkownikiem danego języka, nie powodując przy tym napięcia u którejkolwiek ze stron;
potrafił formułować przejrzyste i szczegółowe wypowiedzi ustne i pisemne na różnorodne tematy, a także wyjaśniać swoje stanowisko w sprawach będących przedmiotem dyskusji, rozważając wady i zalety różnych możliwości;
rozwijał postawę szacunku dla innych kultur.
Dla grup rozpoczynające od poziomu C1:
- rozumie szeroki zakres trudnych, dłuższych tekstów, dostrzegając także znaczenia ukryte, wyrażone pośrednio
- potrafi wypowiadać się płynnie, spontanicznie, bez większego trudu odnajdując właściwe sformułowania
- skutecznie i swobodnie potrafi posługiwać się językiem w kontaktach towarzyskich i społecznych, edukacyjnych bądź zawodowych
- potrafi formułować jasne, dobrze zbudowane, szczegółowe wypowiedzi dotyczące złożonych problemów, sprawnie i właściwie posługując się regułami organizacji wypowiedzi, łącznikami i wskaźnikami zespolenia tekstu.
Kryteria oceniania
Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia:
*Ze zmianami w trakcie nauczania zdalnego
1. Lektorat języka angielskiego trwa cztery lub sześć semestrów i zakończony jest egzaminem.
2. Aby zaliczyć semestr student jest zobowiązany do przestrzegania niżej wymienionych zasad i terminów.
3. Obowiązek frekwencji: dopuszczalna jest TYLKO dwukrotna nieobecność na zajęciach (z jakiegokolwiek powodu); student może być nieobecny więcej niż dwa razy bez konieczności odpracowywania zajęć tylko w wyjątkowych sytuacjach i tylko z bardzo ważnych powodów. Wówczas jest zobowiązany niezwłocznie poinformować lektora prowadzącego o swojej nieobecności oraz przynieść pisemne usprawiedliwienie swojej nieobecności (lekarskie, sądowe lub uczelniane - np. wyjazd naukowy – żadne inne nie jest podstawą uznania nieobecności za usprawiedliwioną) w terminie do miesiąca od zaistniałej nieobecności. Jeżeli ten termin zostanie przekroczony, nieobecność Studenta traktuje się jako nieobecność nieusprawiedliwioną.
Obowiązek frekwencji dotyczy zajęć realizowanych w sposób synchroniczny na platformie Microsoft Teams. W przypadku zajęć realizowanych w sposób asynchroniczny na platformie e-kursy w ramach realizacji obowiązku frekwencji, student zobowiązany jest terminowo wykonywać wszystkie zadania zlecone przez lektora prowadzącego.
W razie większej liczby nieobecności niż dwie w semestrze, każda następna (wyłączywszy powyżej omówione sytuacje wyjątkowe) winna być odpracowana na zajęciach w ramach swojego poziomu. Odrabianie zajęć preferowane jest u lektora prowadzącego, jeżeli jednak nie jest to możliwe, student może ubiegać się o odrobienie nadprogramowych nieobecności u innego lektora.
*w nauczaniu zdalnym: odrabianie nieobecności odbywa się tylko u lektora prowadzącego.
Student jest wówczas zobowiązany do kontaktu z wybranym lektorem i zgłoszenia chęci udziału w zajęciach na co najmniej 2 dni robocze przed wybranymi zajęciami. Prośba Studenta może być odrzucona w uzasadnionych przypadkach, na przykład już zgłosiło się kilka osób do danego lektora na te same zajęcia, a sala jest za mała, aby wszystkich pomieścić, etc. Wówczas Student powinien zgłosić się do innego lektora. W sytuacjach wyjątkowych i uzasadnionych istnieje możliwość odpracowania nieobecności na dyżurze u lektora prowadzącego według ustalonych przez lektora zasad (zwykle jest to odpowiedź ustna z materiału omówionego na opuszczonych przez studenta zajęciach lub przygotowanie wypowiedzi z artykułu).
4. W trakcie semestru student jest oceniany w sposób ciągły. Ocenia się przygotowanie Studenta do zajęć, pracę na zajęciach, zadania domowe, prezentacje, projekty, kolokwia itp. Każda z wymienionych wcześniej prac musi być zaliczona, a oceny niedostateczne poprawione.
W przypadku ocen z testów i kolokwiów (ocen śródsemestralnych) stosuje się poniższe progi:
91% > bardzo dobry
81% > plus dobry
71% > dobry
61% > plus dostateczny
51% > dostateczny
a. Zadania domowe – Student jest zobowiązany do oddawania prac pisemnych w terminie do dwóch tygodni od ich zadania.
UWAGA!!!
• Po przekroczeniu tego terminu prace student otrzymuje ocenę ndst
• W przypadku podejrzenia o niesamodzielną pracę np. praca napisana przez kogoś innego lub gdy w większości jest ona ściągnięta z Internetu czy też innego gotowego źródła Student jest zobowiązany do napisania pracy jeszcze raz – samodzielnie i oddania do dwóch tygodni od momentu zlecenia. Jeżeli kolejna praca jest niesamodzielna lub termin oddania został przekroczony Student otrzymuje ocenę ndst.
• Student jest zobowiązany do oddawania zadań z zachowaniem zasad estetyki: na czystym papierze, w druku, czytelną czcionką, z marginesami bocznymi i górnymi oraz z odstępami między liniami. Prace mają być podpisane oraz przed oddaniem sprawdzone pod względem poprawności ortograficznej w edytorach tekstu. Prace niespełniające tych podstawowych wymogów nie będą przyjmowane!
b. Prezentacje – Student jest zobowiązany do wykonania zadań zleconych przez Lektora w ustalonym przez niego terminie. W przypadku niewywiązania się w terminie z wykonania zadania Student otrzymuje z niego ocenę obniżoną o jeden stopień.
c. Projekty grupowe – Student jest zobowiązany do wykonania zadań zleconych przez Lektora w ustalonym przez niego terminie. W przypadku niewywiązania się w terminie z wykonania zadania Student otrzymuje z niego ocenę niższą o stopień.
d. Testy/ kolokwia – Student zobowiązany jest do przystąpienia w ustalonym terminie do zapowiedzianego testu pisemnego po każdej jednostce dydaktycznej podręcznika w ciągu semestru. Test trwa od 30-90 minut.
UWAGA!!!
• W razie nieusprawiedliwionej nieobecności na zapowiedzianym teście lub kartkówce, Student ma obowiązek zgłoszenia się na najbliższy dyżur prowadzącego w celu napisania zaległego testu lub ustalenia terminu jego napisania. Lektorzy w takiej sytuacji zwiększają próg potrzebny do zaliczenia testu, mogą również dodać ćwiczenia wspomagające. W takim przypadku występuje następująca punktacja: 61%-71% - dst, 72%-80% - dst plus, 81%-91% db, 92%-99% db plus, 100% - bdb.
• W razie usprawiedliwionej nieobecności na zapowiedzianym teście lub kartkówce, student ma obowiązek zgłoszenia się na najbliższy dyżur prowadzącego w celu napisania zaległego testu, przedstawiając pisemne usprawiedliwienie swojej nieobecności (lekarskie, sądowe lub uczelniane - np. wyjazd naukowy –żadne inne nie jest podstawą uznania nieobecności za usprawiedliwioną).
• W przypadku ściągania lub podpowiadania lub pisania za kogoś Studenci otrzymują ocenę ndst bez ostrzeżenia i są zobowiązani do opuszczenia sali i ponownego napisania testu według zasad dla nieobecności nieusprawiedliwionej ze wszystkimi tego konsekwencjami.
5. System oceniania – Ocenę semestralną stanowi średnia ważona z wszystkich ocen uzyskanych w danym semestrze przez Studenta. Skalę ważoną stosuje się według uznania prowadzącego stosując ogólną zasadę, że dla prezentacji długiej, testu „po rozdziale” – ocenę mnożymy razy 2, dla prezentacji krótkiej, kartkówki” – ocenę mnożymy razy 1.
a. W przypadku ocen semestralnych stosuje się zaokrąglenia od średniej ważonej, co daje nam następujące oceny:
4,75 – 5,00 - bardzo dobry
4,50 – 4,74 - plus dobry
3,75 – 4,49 - dobry
3,50 – 3,74 - plus dostateczny
3,00 – 3,49 - dostateczny
UWAGA!!! Jeśli Student otrzymał z zaliczeń cząstkowych ocenę/oceny niedostateczne, a następnie poprawił tę ocenę/oceny na ocenę/oceny dostateczne i po zliczeniu średniej wynosi ona poniżej 3,0, to mimo to Student otrzymuje ocenę semestralną 3,00.
Literatura
Podręcznik wiodący ustala Prowadzący kurs.
Lektury uzupełniające:
Poziom B1.1:
Malcolm Mann, Taylor Knowles, Destination B2 Grammar & Vocabulary, Macmillian 2010
Virgina Evans, Grammarway 3 with answers, Express Publishing, 2019
Artykuły z wybranych czasopism anglojęzycznych publikowane online
Poziom B2.1:
Malcolm Mann, Taylor Knowles, Destination B2 Grammar & Vocabulary, Macmillian 2010
Malcolm Mann, Taylor Knowles, Destination C1 Grammar & Vocabulary, Macmillian 2010
Virgina Evans, Grammarway 3 with answers, Express Publishing, 2019
Virgina Evans, Grammarway 4 with answers, Express Publishing, 2019
Artykuły z wybranych czasopism anglojęzycznych publikowane online
Poziomy C1.1:
Malcolm Mann, Taylor Knowles, Destination C1 Grammar & Vocabulary, Macmillian 2010
Virgina Evans, Grammarway 4 with answers, Express Publishing, 2019
Artykuły z wybranych czasopism anglojęzycznych publikowane online
Uwagi
W cyklu 2023/2024-Z:
W przypadku zajęć realizowanych w trakcie 20 h spotkań z Prowadzącym, nakład pracy Studenta/Studentki wynosi: 20 godzin - udział w zajęciach, 25 godzin - przygotowanie do zajęć; 10 godzin - przygotowanie do kolokwiów/ prac i aktywności wymaganych w celu realizacji przedmiotu. W sytuacji kiedy semestr kończy się egzaminem Student(ka) zobowiązany/-a jest do realizacji we własnym zakresie dodatkowo 30 godzin pracy własnej polegającej na przygotowaniu się do egzaminu. Równa się to 1 dodatkowemu punktowi ECTS. Możliwość realizacji części zajęć w formie zdalnej. Możliwość realizacji części zajęć w formie zdalnej. |
W cyklu 2024/2025-Z:
W przypadku zajęć realizowanych w trakcie 20 h spotkań z Prowadzącym, nakład pracy Studenta/Studentki wynosi: 20 godzin - udział w zajęciach, 25 godzin - przygotowanie do zajęć; 10 godzin - przygotowanie do kolokwiów/ prac i aktywności wymaganych w celu realizacji przedmiotu. W sytuacji kiedy semestr kończy się egzaminem Student(ka) zobowiązany/-a jest do realizacji we własnym zakresie dodatkowo 30 godzin pracy własnej polegającej na przygotowaniu się do egzaminu. Równa się to 1 dodatkowemu punktowi ECTS. Możliwość realizacji części zajęć w formie zdalnej. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: