Język hiszpański SJO-MW-ESP30-1-6
Cele kształcenia:
Rozwijanie wszystkich pięciu obszarów kompetencji językowej:
1. Wiadomości – znajomości środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych) w zakresie następujących tematów:
a) człowiek: pozdrowienie, powitanie, pożegnanie; przedstawianie siebie i nawiązanie rozmowy;
b) społeczeństwo: opis rodziny; pytanie o wiek; pytanie o zawód, miejsce pracy; zwyczaje rodzinne w społeczeństwach hiszpańskojęzycznych;
c) dom: przedmioty w salonie, w sali lekcyjnej oraz ich położenie; wyrażanie posiadania (zaimki dzierżawcze)
d) kultura: język hiszpański na świecie, narodowości, kraje i ich stolice; znane postaci z kręgu kultur hiszpańskojęzycznych;
e) podróże: najbardziej znane miejsca w krajach hiszpańskojęzycznych;
f) komunikacja: określanie czasu, pytanie o godzinę; numer telefonu. użycie zwrotów formalnych i nieformalnych w krajach hiszpańskojęzycznych;
2. Recepcji – rozumienia bardzo prostych, krótkich wypowiedzi pisemnych i ustnych (artykułowanych powoli i wyraźnie) w zakresie ww. tematów;
3. Produkcji – tworzenia bardzo prostych, krótkich i zrozumiałych wypowiedzi ustnych i pisemnych w zakresie ww. tematów;
4. Interakcji – prowadzenia bardzo prostej rozmowy, formułowania zrozumiałych pytań i odpowiedzi w formie ustnej i pisemnej zakresie ww. tematów;
5. Mediacji – przetwarzania formy ustnego lub pisemnego przekazu w zakresie ww. tematów.
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA – w wyniku przeprowadzonych zajęć student rozwinął:
a) wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się językiem hiszpańskim, oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
b) świadomość związku pomiędzy kulturą własną i obcą oraz wrażliwość kulturową i umiejętność pośredniczenia między kulturami poprzez nauczany język;
c) znajomość środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiających komunikację na określonym poziomie.
UMIEJĘTNOŚCI – w wyniku przeprowadzonych zajęć student:
a) przetwarza tekst ustnie lub pisemnie: Jak określono w wymaganiach ogólnych dla poziomu A1;
b) przekazuje w języku obcym kluczowe informacje zawarte w materiałach wizualnych, audio lub audiowizualnych;
c) przekazuje w języku polskim lub obcym informacje sformułowane w języku obcym;
d) przekazuje w języku obcym informacje sformułowane w języku polskim;
e) posługuje się podstawowym, opisanym dla poziomu A1, zasobem środków językowych.
UMIEJĘTNOŚCI SAMODZIELNEJ PRACY NAD JĘZYKIEM- w wyniku przeprowadzonych zajęć student rozwinął umiejętności:
a) dokonywania samooceny, stosowania mnemotechnik, korzystania z tekstów kultury w języku obcym;
b) współdziałania w grupie;
c) korzystania ze źródeł informacji w języku obcym;
d) stosowania strategii komunikacyjnych (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategii kompensacyjnych, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
Kryteria oceniania
Metody dydaktyczne:
1. metoda komunikacyjna, łącząca w sobie elementy różnych metod, konwencjonalnych i niekonwencjonalnych, a wśród nich:
2. metoda aktywizująca (np. sytuacja, symulacja, dyskusja, gra dydaktyczna, projekt),
3. podająca (np. prezentacja, wykład, objaśnianie/wyjaśnianie),
4. praktyczna (ćwiczeniowa).
Narzędzia dydaktyczne:
1. podręcznik,
2. ćwiczenia do podręcznika,
3. materiały uzupełniające:
- słownik: RAE.es,
- zasoby cyfrowe: ele.sgel.es/descarga,
- materiały dostarczone przez prowadzącego,
Formy pracy: indywidualna, w parach, grupach i w całym zespole.
Literatura
Literatura obowiązkowa:
1. Castro Viúdez F., Díaz Ballesteros P., Rodero Díez I., Sardinero Franco C., Español en marcha Básico. Curso de español como lengua extranjera. Nueva edición. Libro del alumno.Madrid 2021.
2. Castro Viúdez F., Díaz Ballesteros P., Rodero Díez I., Sardinero Franco C., Español en marcha Básico. Curso de español como lengua extranjera. Nueva edición. Cuaderno de ejercicios, Madrid 2021
Literatura uzupełniająca:
Castro F., Uso de la gramática española intermedio. Nueva edición, Madrid 2020
Uwagi
W cyklu 2024/2025-Z:
30 h (1ECTS) – zajęcia kontaktowe |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: