Etyka prowadzenia badań naukowych SzD-DF>Etypbn
Zasadnicze tematy:
1. Przysięga doktorska. Zbiór zasad i wytycznych: Dobre obyczaje w nauce
2. Europejska Karta Naukowca. Kodeks etyki pracownika naukowego.
3. Uniwersytet jako wspólnota dążąca do prawdy
4. Wolność i odpowiedzialność w uprawianiu nauki.
5. Naukowiec – humanista wobec ideologii
6. Cnoty naukowca: uczciwość, rzetelność, sumienność, staranność oraz normy wobec podmiotów badanych: szacunek dla osoby, nieszkodzenie, sprawiedli-wość.
7. Patologie w nauce: fabrykowanie danych (fabrication), fałszowanie danych (falsification), plagiat (plagiarism).
Tryb zajęć
Efekty kształcenia
K_W06 Zna i rozumie zasady upowszechniania wyników działalności naukowej, także w trybie otwartego dostępu oraz podstawowe zasady transferu wiedzy do sfery gospodarczej i społecz-nej, w tym podstawowe zasady komercjalizacji wyników działalności naukowej i know-how zwią-zanego z tymi wynikami. P8S_WK P8S_WG
KU_06 Potrafi upowszechniać wyniki badań, inicjować debatę, uczestniczyć w dyskursie naukowym również w środowisku międzynarodowym. P8S_UK
KK_06 Jest gotów do podtrzymania i rozwijania etosu środowisk badawczych i twórczych, w tym: prowadzenia badań w sposób niezależny, respektowania zasady publicznej własności wyników badań naukowych z uwzględnieniem zasad ochrony własności intelektualnej. P8S_KR.
Kryteria oceniania
Aktywność na wykładzie, stawianie pytań, włączanie się do dyskusji, formułowanie i uzasadnianie zasad i norm moralnych w stosunku do omawianych sytuacji.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Literatura podstawowa:
Komitet Etyki w Nauce PAN, Zbiór zasad i wytycznych. Dobre obyczaje w nauce, War-szawa 2001
Komisja do spraw Etyki w Nauce PAN, Kodeks etyki pracownika naukowego, Warszawa 2017
A. Andrzejuk, Etyka pracownika nauki, „Rocznik Tomistyczny”, 32014), s. 205-215
M. A. Krąpiec, Człowiek, kultura, uniwersytet, Lublin 1998
P. Mazur, Mieczysława A. Krąpca koncepcja uniwersytetu, „Logos i Ethos 2014, nr 2(37), s. 203–216
J. Goćkowski, Wolność i odpowiedzialność w uprawianiu nauki. Stanisław Ossowski o normalnym życiu naukowym, „Etyka”, nr 24, 1988, s. 155-181
M. W. Grabski, Uczciwość i wiarygodność nauki, „Nauka” 2(2009), s. 37-59
W. Galewicz, O etyce badań naukowych, „Diametros” nr 19 (marzec 2009), s. 48 – 57
Literatura uzupełniająca:
J.M. Brzeziński, Po co Akademia? O dostojeństwie nauki, „Nauka”, nr 2, 2012, s. 1-11
M. W. Grabski, Z etyką na bakier, „Sprawy Nauki” 2015 [w:] http://www.sprawynauki.edu.pl/archiwum/dzialy-wyd-elektron/319-etyka-el/3121-z-etyk-na-bakier
H. Promieńska, Etyka w nauce. Nowe wyzwania i nowe dylematy, „Nauka”, 3(2010), s. 145-162.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: