Fides et ratio SzD-DF>Fietra
W trakcie wykładu zostaną przedstawione ważniejsze etapy kształtowania się problemu relacji między wiedzą a wiarą a przestrzeni historii myśli filozoficznej i teologicznej oraz przeanalizowane poglądy ważniejszych autorów. Zostanie także przedstawiona analiza porównawcza problemu w myśli zachodnio- i wczesnochrześcijańskiej. Program obejmuje następujące treści:
T_1 Ogólny zarys problemu, ustalenia terminologiczne, bibliografia;
T_2 Stary Testament a filozofia grecka: Filon z Aleksandrii
T_3 Filozofia a Objawienie – postawy pisarzy wczesnochrześcijańskich wobec dziedzictwa antyku;
T_4 Relacja między teologią i filozofią w okresie przednicejskim;
T_5 Ojcowie Kapadoccy o poznawalności Boga i świata;
T_6 Platońskie wątki myśli patrystycznej (koncepcja partycypacji);
T_7 Święty Augustyn: rozumieć, aby uwierzyć, wierzyć, aby rozumieć;
T_8 Racjonalność świata według św. Maksyma Wyznawcy i św. Jana Damasceńskiego;
T_9 Problem wiedza-wiara we wczesnym średniowieczu;
T_10 Wiedza i wiara w XII-XIV wieku: konflikty i ich przezwyciężenie;
T_11 Powstanie nauki nowożytnej;
T_12 Sprawa Galileusza;
T_13 Stworzenie i ewolucja;
T_14 Encyklika Jana Pawła II Fides et ratio i inne teksty o wiedzy i wierze;
T_15 Współczesne zagadnienia w myśli zachodnio- i wschodniochrześcijańskiej.
W cyklu 2023/2024-L:
W trakcie wykładu zostaną przedstawione ważniejsze etapy kształtowania się problemu relacji między wiedzą a wiarą a przestrzeni historii myśli filozoficznej i teologicznej oraz przeanalizowane poglądy ważniejszych autorów. Zostanie także przedstawiona analiza porównawcza problemu w myśli zachodnio- i wczesnochrześcijańskiej. Program obejmuje następujące treści: T_1 Ogólny zarys problemu, ustalenia terminologiczne, bibliografia; |
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
E_1 Student dysponuje uporządkowanymi szczegółowymi wiadomościami oraz zna szczegółowo metody badawcze i strategie argumentacyjne z wybranych zagadnień problemu wiedza – wiara
E_2 Student ma świadomość znaczenia dziedzictwa filozoficznego dla rozumienia wydarzeń społecznych i kulturalnych
Kryteria oceniania
M_1 Wykład
M_2 Dyskusja
W_1 Ocenianie ciągłe przygotowywania do zajęć i aktywnego w nich udziału: oceniany będzie sto-pień zaangażowania w dyskusję, umiejętność stawiania nowych pytań.
W_2 Praca semestralna o objętości 7-8 stron standardowego maszynopisu, która powinna być oddana tydzień po ukończeniu zajęć. Jej przedmiotem ma być przestawienie myśli wybranego przedstawiciela okresu patrystyki lub wybranego zagadnienia filozoficznego, dyskutowanego w tamtym okresie.
Udział w zajęciach jest obowiązkowy.
Dopuszczalne są dwie nieobecności w trakcie semestru, każda kolejna powinna zostać usprawiedliwiona.
Na ocenę ostateczną składać się będą dwa składniki: 2/3 ocena z pracy semestralnej, 1/3 ocena zaangażowania w zajęcia i udziału w dyskusji
Praktyki zawodowe
Opcjonalnie - pomoc w charakterze woluntariuszy podczas konferencji naukowych
Literatura
1. Jan Paweł II, Fides et ratio (dowolne wydanie lub źródło internetowe)
2. Heller M., Nauka i teologia niekoniecznie tylko na jednej planecie, Kraków: Copernicus Center Press 2019.
3. Pederson O., Konflikt czy symbioza?, tłum. W. Skoczny, Tarnów: Biblos 1997.
4. Obolevitch T., Wiedza a wiara w myśli patrystycznej, Kraków: Copernicus Center Press 2015 (e-book).
W cyklu 2023/2024-L:
1. Jan Paweł II, Fides et ratio (dowolne wydanie lub źródło internetowe) |
Uwagi
W cyklu 2023/2024-L:
M_1 Wykład Udział w zajęciach jest obowiązkowy. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: