Metodologia filozofii SzD-DF>Metfil-c
Wykład
1. Wyzwania stojące przed współczesną filozofią.
2. Miejsce filozofii w przestrzeni współczesnego uniwersytetu.
3. Przegląd najważniejszych szkół filozoficznych pod kątem obowiązujących w nich metodologii:
- filozofia jako dążenie do mądrości (starożytność)
- filozofia jako poszukiwanie Boga (św. Augustyn i średniowiecze)
- filozofia jako poszukiwanie wiedzy pewnej (Kartezjusz, Husserl i metoda fenomenologiczna)
- filozofia transcendentalna
- filozofia analityczna
4. Metodologia filozofii w relacji do innych rodzajów wiedzy i aktywności człowieka:
- filozofia a nauka
- filozofia a wiedza zdroworozsądkowa
- filozofia a ideologia
- filozofia a sztuka
- filozofia a historia filozofii
Ćwiczenia
1. Rola klasycznych tekstów filozoficznych dla podejmowania problemów współczesnej filozofii.
2. Lektura wybranych tekstów związanych z dokonanym na wykładzie przeglądem szkół filozo-ficznych.
3. Podstawowe metody stosowane w filozofii:
- argumentacja
- rozumienie sensu
- poznanie intuicyjne
- opis doświadczenia
4. Dyskusja problemów metodologicznych związanych z projektami prac doktorskich poszcze-gólnych słuchaczy.
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/2025-L: | W cyklu 2022/2023-L: | W cyklu 2023/2024-L: |
Efekty kształcenia
Wiedza – doktorant rozumie specyfikę filozofii na tle innych dyscyplin, zna najważniejsze metody filozoficzne występujące w dziejach filozofii oraz metody stosowane przy podejmowaniu współcze-snych filozoficznych problemów
Umiejętności – doktorant udoskonalił umiejętność analizowania tekstów filozoficznych, opanował podstawowe metody stosowane w filozofii, jest zdolny do samodzielnego formułowania problemów i systematycznej pracy nad ich rozwiązywaniem
Kompetencje społeczne – zdobyta wiedza i umiejętności mają szerokie zastosowanie społeczne
Kryteria oceniania
Wykład: Egzamin ustny sprawdzający znajomość treści prezentowanych na wykładzie
Ćwiczenia: Bieżąca ocena przygotowania do zajęć i aktywności; krótki esej na zakończenie kursu
Literatura
Lektury podstawowe:
Józef Herbut, „Elementy metodologii filozofii”, Lublin 2004
Jan Woleński, „Epistemologia. Poznanie, prawda, wiedza, realizm”, PWN 2006
Lektury uzupełniające:
Platon „Sofista”, Arystoteles „Zachęta do filozofii”
św. Augustyn „O świętej Trójcy”
Husserl „Medytacje Kartezjańskie”
Kant „Krytyka czystego rozumu”
Wittgenstein „Traktat filozoficzno-logiczny”
Copleston, „Historia filozofii”
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: