Sztuka interpretacji SzD-DF>Sztint
T_1 Zajęcia wstępne – czym jest hermeneutyka?
T_2 Podstawowe pojęcia hermeneutyki
T_3 Podstawowe zasady hermeneutyczne
T_4 Hermeneutyka w starożytności i średniowieczu
T_5 Reformacja i humanizm a hermeneutyka
T_6 Romantyczny przełom – Schleiermacher
T_7 Hermeneutyka a nowe koncepcje historii - Dilthey
T_8 Hermeneutyka a ontologia – Heidegger
T_9 Koło hermeneutyczne – Gadamer
T_10 Hermeneutyka symboli – Ricoeur
T_11 Klasyczne dyscypliny filozofii w perspektywie hermeneutyki
T_12 Konflikt hermeneutyk
T_13 Drogi i bezdroża hermeneutyki
T_14 Rozumienie rozumu
T_15 Myśleć hermeneutycznie
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
E_1 Doktorant zna i rozumie światowy dorobek naukowy i twórczy związany z filozofią [K_W01]
E_2 Doktorant zna i rozumie w stopniu umożliwiającym rewizję istniejących paradygmatów światowy do-robek obejmujący podstawy teoretyczne i zagadnienia ogólne i wybrane zagadnienia ogólne i szczegółowe, w tym metodologię nauk, właściwe dla nauk humanistycznych [K_W02]
E_3 Doktorant zna i rozumie główne trendy rozwojowe dla dyscypliny naukowej filozofia [K_W03]
Umiejętności
E_4 Doktorant potrafi dokonywać analizy i twórczej syntezy dorobku naukowego i twórczego w celu iden-tyfikowania i rozwiązywania problemów badawczych oraz związanych z działalnością innowacyjną
i twórczą; tworzyć nowe elementy tego dorobku, w tym - definiować cel i przedmiot badań naukowych, formułować hipotezy badawcze, twórczo stosować metody, techniki i narzędzia badawcze, właściwe dla prowadzonych badań, wnioskować na podstawie wyników badań naukowych [K_U01]
E_5 Doktorant potrafi wykorzystywać wiedzę z różnych dziedzin nauki lub sztuki do twórczego identyfi-kowania, formułowania i innowacyjnego rozwiązywania złożonych problemów lub wykonywania zadań o charakterze o charakterze badawczym, a w szczególności: definiować cel i przedmiot badań, formułować hipotezę badawczą, rozwijać metody, techniki i narzędzia badawcze oraz twórczo je stosować, wnioskować na podstawie wyników badań [K_U04]
Kryteria oceniania
Metody i narzędzia dydaktyczne:
M_1 Wykład
M_2 Samodzielna lektura tekstów źródłowych
M_3 Analiza filozoficzna tekstów z zakresu hermeneutyki filozoficznej podczas zajęć
M_4 Dyskusja na tematy poruszane w trakcie wykładu
M_5 Dyskusja na temat przeczytanych tekstów
Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia:
W_1 Egzamin mający na celu sprawdzenie wiedzy na temat historii hermeneutyki filozoficznej, umiejętność posługiwania się polską i niemiecką terminologią właściwą dla tej dziedziny filozofii oraz rozumienie zna-czenia poprawnej interpretacji tekstu dla pracy filozoficznej (K_W01, K_W02, K_W03, K_U01, K_U04).
Obciążenie doktoranta pracą:
wykład: 30 godzin
Konsultacje: 5 godzin
Przygotowanie się do do egzaminu: 25 godzin
Literatura
Lektura podstawowa:
A. Przyłębski, Hermeneutyka. Oo sztuki interpretacji do teorii i filozofii rozumienia
Lektury uzupełniające:
1) J. Grondin, Wprowadzenie do hermeneutyki filozoficznej, tłum. L. Łysień, Kraków: Wydawnictwo WAM, 2007.
2) A. Bronk, Rozumienie. Dzieje. Język, Lublin: RW KUL, 1998.
3) K. Rosner, Hermeneutyka jako krytyka kultury, Warszawa: PIW, 1991.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: