Współczesne wyzwania filozofii człowieka SzD-DF>Wspwyz
Wykład stanowi próbę całościowego ujęcia współczesnych wyzwań filozofii człowieka, ukazując ich historyczne źródła i aktualne konsekwencje. Punktem wyjścia jest klasyczne rozumienie natury ludzkiej jako animal rationale, obecne od starożytności po XIX wiek. Następnie omówiony zostaje kryzys tej perspektywy oraz przełom wprowadzony przez Wilhelma Diltheya, który widział człowieka jako istotę dziejową, zakorzenioną w życiu i wspólnocie. Jego hermeneutyka życia otwiera drogę do egzystencjalnej analizy Martina Heideggera, dla którego Dasein i czasowość stanowią klucz do rozumienia ludzkiego bycia. Wykład przechodzi następnie do XX-wiecznych reinterpretacji, ze szczególnym uwzględnieniem Herberta Marcusego i projektu nowej antropologii, który akcentował „witalną potrzebę wolności” i krytykę kultury pracy. Kolejne części wprowadzają współczesne konteksty: dyskusję filozofii z neurofizjologią o wolności człowieka, wyzwania transhumanizmu jako projektu „człowieka przyszłości”, a także problematykę realności i wirtualności w świecie cyfrowym. Ważnym zagadnieniem staje się rola języka obrazu, który przedstawia rzeczywistość, lecz jej nie uobecnia, co prowadzi do pytań o autentyczność ludzkiego doświadczenia. Całość wieńczy refleksja nad kryzysem wartości i tożsamości w dobie gwałtownych przemian technologicznych i kulturowych, wskazując, że filozofia człowieka pozostaje dziedziną otwartą i nieustannie aktualną.
Wprowadzenie – natura ludzka jako potencjalność i problem filozoficzny.
Dziedzictwo klasyczne – człowiek jako animal rationale w tradycji metafizycznej.
Kryzys tradycyjnego paradygmatu – spór o niezmienność natury ludzkiej w XIX–XX w.
Wilhelm Dilthey – filozofia życia i odkrycie dziejowości człowieka.
Życie, wspólnota i hermeneutyka – relacyjny charakter człowieka i koło hermeneutyczne.
Martin Heidegger – egzystencja, Dasein i czasowość jako fundament antropologii.
Od esencji do dziejowości – zmiana paradygmatu w rozumieniu natury ludzkiej.
Herbert Marcuse i Nowa Lewica – projekt nowej antropologii i krytyka kultury Zachodu.
Neomarksistowski ideał wolności – „witalna potrzeba” i krytyka alienacji pracy.
Filozofia a neurofizjologia – pytanie o wolność w świetle badań nad mózgiem.
Projekt człowieka przyszłości – transhumanizm jako wyzwanie dla antropologii filozoficznej i teologicznej.
Świat realny a świat wirtualny – granice autentyczności ludzkiego doświadczenia.
Język obrazu – obraz jako reprezentacja, która ukazuje, lecz nie uobecnia rzeczywistości.
Konsekwencje współczesnych wyzwań – kryzys wartości, tożsamości i redefinicja człowieczeństwa.
Zakończenie – otwartość filozofii człowieka wobec przemian kulturowych, technologicznych i cywilizacyjnych.
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/2025-L: | W cyklu 2022/2023-L: | W cyklu 2023/2024-L: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Doktorant:
K_W01 Zna i rozumie światowy dorobek naukowy i twórczy związany z dyscyplinami, w których prowadzone jest kształcenie w szkole doktorskiej, a także wynikające z niego implikacje dla praktyki P8U_WG, P8S_WK
K_W05 Zna i rozumie fundamentalne dylematy społeczne, etyczne i światopoglądowe współczesnej cywilizacji P8S_WK
Umiejętności
Doktorant
K_U03 Potrafi uczestniczyć w wymianie doświadczeń i idei, także w środowisku międzynarodowym P8S_UK
K_U06 Potrafi upowszechniać wyniki badań, inicjować debatę, uczestniczyć w dyskursie naukowym, również w środowisku międzynarodowym P8S_UK
Kompetencje społeczne
Doktorant jest gotów do:
K_K02 krytycznej oceny dorobku uprawianej dyscypliny naukowej oraz do krytycznej oceny własnego wkładu w rozwój tej dyscypliny P8S_KK
K_K03 do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych P8S_KK
Kryteria oceniania
Wykład konwencjonalny i konwersatoryjny.
Obecność obowiązkowa na wykładzie.
Znajomość skryptu i literatury w wykazu literatury.
Egzamin ustny (online lub w formie stacjonarnej, w zależności od rozporządzeń administracyjnych władz uczelni).
Literatura
1) W. Dilthey, Budowa świata historycznego w naukach humanistycznych, Przekład, opracowanie i posłowie Elżbieta Paczkowska-Łagowska, Słowo obraz terytoria, Gdańsk 2004.
2) H. Marcuse, Eros i cywilizacja, tłum. Hanna Jankowska, Arnold Pawelski. Wydawnictwo Muza, Warszawa 1998.
3) J. Jagiełło, Projekt człowieka przyszłości. Transhumanizm – szanse i zagrożenia, [w:] A. Maryniarczyk, Kim jest człowiek? Współczesne debaty antropologiczne, Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu, Lublin 2020.
4) J. Bremer, Czy wolna wola jest wolna? Kompatybilizm na tle badań interdyscyplinarnych, Wydawnictwo WAM, Kraków 2013.
5) M. Kamińska, Rzeczywistość wirtualna jako "ponowne zaczarowanie świata”. Pytanie o status poznawczy koncepcji, Wydawnictwo Naukowe Bogucki, Poznań 2007.
6) J. Tischner, Spór o istnienie człowieka, Wydawnictwo Znak, Kraków 1997.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: